SUV’er er ikke nok – her er Peugeot’s nye super-stationcar

|

Selvom Peugeot sælger spandevis af SUV’er hjemme, så er det ikke helt nok. Nu går franskmændene mod strømmen og introducerer en fræk stationcar-version af den nye 508.

Uanset hvilket bilmærke, du spørger, så er SUV’er, det nye sort. Peugeot ved dette bedre end de fleste. I 2017 udgjorde de højbenede modeller 28 procent af mærkets samlede salg i Danmark. Men det er ikke nok – nu går Peugeot mod strømmen og introducerer en luksuriøs stationcar i 508-modelserien.

Fransk luksus - her er den nye Peugeot 508

Den nye stationcar bliver ikke en traditionel stationcar, som alle de andre i rækken på lossepladsen om søndagen. Peugeot er nemlig i færd med at skubbe mærket mod de højere luftlag, og designet af 508 SW følger form frem for funktion. Med en højde på kun 1,42 meter er den nye generation seks centimeter lavere end forgængeren, og det giver et mere sporty design i retning af en Shooting Brake.

Læssekanten er seks centimeter laver og 2,4 centimeter bredere end sedan-versionen, og med bagagerumsdækkenet trukket for har bilen en bagagerumsvolumen på 530 liter. 508 SW er udstyret med et 60/40 splitbagsæde med en magic flat funktion. Med et snuptag kan sæderne foldes sammen, så de danner et helt plant gulv, hvilket giver en total lastevolumen på 1.780 liter.

Nightvision
Peugeot 508 SW får masser af avanceret sikkerhedsudstyr. Som den første model i klassen, får 508 Night Vision, som bruger et infrarødt kamera, der kan opdage levende væsner foran bilen om natten eller ved dårligt sigte. Det virker inden for en afstand af 200-250 meter uden for forlygternes lys og viser omridset af det infrarøde billede i det digitale display i førerens synsfelt. Blandt sikkerhedsudstyret får 508 også nyeste generation af automatisk nødbremse, som kan opdage fodgængere og cykler både nat og dag ved helt op til 140 km/t.

Fransk magelighed - Citroëns C5 Aircross 

Samme platform som Berlingo
Den nye 508 SW er bygget på EMP2-platformen, som er udviklet af PSA-gruppen, og det betyder, at den blandt andet findes under den kommende Citroën Berlingo. Peugeot lover dog, at brugen af EMP2-platformen sikrer både dynamiske kvaliteter og en gennemsnitlig vægtreduktion på 70 kilo i forhold til den gamle model. Samtidig har man Introduceret en ny svejseteknik samt brugt 24 meter lim til karrosseriet, som skulle give en øget stivhed i karrosseriet og garantere længere holdbarhed.

Peugeot 5008 - familiens favorit

Motorprogrammet i den nye PEUGEOT 508 SW består af den nyeste generation af Euro 6.c motorer. Der er to nye benzinmotorer, som er baseret på 1,6 liters turbomotor: PureTech 180 hk S&S EAT8 og PureTech 225 hk S&s EAT8. Dieselprogrammet består af fire BlueHDi-motorer baseret på den henholdsvis 1,5 liters og 2,0 liters motor: BlueHDi 130 hk S&S med 6-trins manuel gearkasse (den eneste motor med manuel gearkasse), BlueHDi 130 hk S&S EAT8, BlueHDi 160 hk S&S EAT8 og BlueHDi 180 S&S 180 hk EAT8.

Den nye Peugeot 508 SW har verdenspremiere til oktober 2018 i forbindelse med Paris Motor Show og vil efterfølgende blive lanceret i Europa fra januar 2019. I efteråret 2019 introduceres en benzin plug-in hybrid drivlinje. 

Peugeot 508 på biltorvet.dk

icon-licensePlate

Nummerpladeinfo

icon-newsletter

Modtag Biltorvets nyhedsbrev