Ford vil have de klimaskeptiske amerikanske bilentusiaster med på elbilsvognen – så på basis af den nye Mustang Mach-E har de har bygget et monster med 1.419 hestekræfter til en drifting-stjerne.

Ford investerer mere end 76 milliarder kroner i elbiler de kommende år, så det er ret vigtigt for firmaet, at potentielle købere også synes, det er fedt med elbiler. Men Gud og Trumps eget land har det med at se tingene lidt anderledes end resten af verden. Så en bil skal helst være lidt hurtigere, lidt vildere, hvis den skal imponere. Derfor har Ford skabt en helt særlig udgave af den kommende elbil Mustang Mach-E.

Endelig er Ford med – bygger elektrisk Mustang

Man har taget det bare chassis fra en Mustang Mach-E, og så har Ford raceringniører og racerteamet RTR sammen brugt mere end 10.000 timer på at bygge Mustang Mach-E 1400. Og 1400 står selvfølgelig for antallet af hestekræfter – i alt yder den nemlig 1.419 af dem. Den voldsomme effekt kommer fra hele syv elmotorer, hvoraf tre er placeret på forakslen, mens fire sidder som pandekager på bagakslen og trækker sammen. På den måde får man både den voldsomme effekt, men man får også mulighed for at kunne sætte bilen op til mange forskellige discipliner.

Drifting
Bilen er bygget til drifting-stjernen Vaughn Gittin Jr., så den skal selvfølgelig kunne lave røg, mens den banker afsted sidelæns. Derfor er bilen udstyret med en mekanisk-hydraulisk håndbremse, som er en del af drifterens arsenal.

Torden og lynild – Ford bygger elektrisk Mustang-dragster med 1.400 hk

Efter at have prøvet denne bil, har jeg måtte ændre mit perspektiv totalt, på hvad effekt og moment er. Oplevelsen er som noget, du aldrig har prøvet før, måske med undtagelse af en magnetisk rutsjebane, forklarer Vaughn Gittin Jr.

Men bilens skal ikke kun kunne lave røg. Derfor har man haft fokus på køling og en række spoilere, der genererer voldsomme 1.000 kilo downforce ved 257 km/t. Batteriet er 56,8 kWh og dermed mindre end produktionsudgaven af Mustang Mach-E, men det er en ny type, kaldet nikkel mangan kobolt. Batteriet skulle have den fordel, at det kan op- og aflade endnu hurtigere, for det er der brug for, når syv elmotorer skal yde. Selve batteriet er kølet med en særlig væske, som er mere effektiv, så bilen kan tåle at blive brugt til drifting og banekørsel.

Lige over grænsen – Ford Mustang Bullitt

Selvom elmotorerne kan fungere som bremser, når de opsamler energi, så er Mustang Mach-E 1400 også udstyret med nogle seriøse Brembo-racerbremser, som hjælper til, når det går stærkt på banen. Det meste af bilen er bygget i kulfiber, men motorhjelmen er bygget i et organisk fibermateriale, der skulle være endnu lettere end kulfiber.

Du skal nok ikke regne med at Mustang Mach-E 1400 hos din lokale Ford-forhandler, for som udgangspunkt skal der kun bygges et eksemplar, og første gang, den skal vises frem, bliver selvfølgelig til et Nascar-racerløb. Det er der, du finder allerflest klimaskeptiske bilentusiaster.