Fås med 90 hestes og 125 hestes motorer til 261.400 og 282.400 kr.

International jury har valgt Tigra TwinTop til ”Årets cabriolet 2004”.

Tigra TwinTop er to biler i én – fra coupé til cabrio på 18 sekunder

Elektrohydraulik åbner og lukker tag og bagagerumsklap.

Opels nye to-personers sportsvogn med sammenfoldeligt metaltag kommer på det danske marked i marts. Med 90 hestes motor koster Opel Tigra TwinTop Sport 261.400 kr. og med 125 hestes 1,8 liters motor er prisen 282.400 kr.

TigraTwinTop er særdeles veludstyret, med bl.a. aluminiums pedaler, sænket sportsundervogn, 16 tommer alufælge, læderrat, interiør i alulook og varme i sæderne. Der er desuden sportssæder, som begge er højdejusterbare og fire airbags.

Den nye Tigra TwinTop har usædvanlig linier, både med taget oppe og klappet sammen i bagagerummet. Tigra TwinTop blev kåret som ”Cabrio of The Year” på den internationale biludstilling i Geneve i marts i år.

Forvandlingen fra åben bil til coupé og omvendt, tager omkring 18 sekunder, med et tryk på en knap.

Konstruktionen er så kompakt, at TwinTop fortsat har god plads i bagagerummet, selv når taget er nede og dermed ”stuvet” af vejen.

Der er i alt 500 liters bagageplads i bilen med taget oppe, det er det største rum i denne bilklasse. Bag sæderne er der nu blevet plads til 70 liters bagage. Ideelt til en jakke eller en taske. Der fås en specialkonstrueret taske netop til denne placering.

Med taget nede er der plads til 250 liters bagage omme bagi, med fuld højde i bagagerummet.

En ægte topersoners

Opel har valgt at undvære det meget lille bagsæde eller nødsæde, som findes i nogle andre to-personers, så man kunne skabe en ny type meget kompakt metalfoldetag.

Uden nødsædet er det muligt at benytte en helt ny foldeteknik for ståltaget. Sædvanligvis lægges den bagerste del af taget vandret ned i bagagerummet, og den forreste del lægges ligeledes vandret over den bagerste del.

I Tigra forsvinder den bagerste del af taget næsten lodret ned i bagagerummet, mens den forreste del lægger sig vandret over det bagerste element. En justerbar skillevæg sørger for, at genstande i bagagerummet ikke kommer i vejen for taget. Når Tigra fører sig frem som coupé, er der 440 liter disponibelt som bagageplads, og dertil kommer 70 liter i et rum i fuld bredde bag sæderne. Når coupéen skal omdannes til cabriolet, altså med taget nede, hældes skillevæggen lidt bagud for at give plads til taget, og når væggen er på plads i denne stilling, signalerer sensorer, at taget kan lægges ned.

Der er så 250 liter bagageplads foruden de 70 liter bag sæderne.

Sådan gøres det

Omskiftningen fra coupé til cabriolet foregår på den måde, at man trækker parkeringsbremsen, løsner de to låse anbragt i siderne ved forruden, og trykker på en knap. I løbet af 18 sekunder sker forvandlingen.

Et bip fortæller, at taget er på plads i bagagerummet.