Volkswagen har sat crossoveren T-Roc på vitaminkur – R-versionen får 300 hestekræfter og topfart på 250 km/t.

Volkswagens nye crossover-model har ikke imponeret os her på Biltorvet, men nu har tyskerne sendt den højbenede hatchback på vitaminkur, så den er klar til at lægge arm med alverdens GTI’er – og noget tyder på, at den har nogle gedigne overarme med til dysten.

SQ2: Audis kone-crossover er hurtig som en Lamborghini

Motoren kender vi sådan set allerede, det er nemlig samme TSI-motor, som findes i Golf R, men i stedet for 310 hestekræfter får T-Roc R ’kun’ 300 hestekræfter og 400 Nm. Takket være et firehjulstræk, som ikke spilder nogen af kræfterne med tidsstjælende hjulspind, og en hurtigt-skiftende 7-trins DSG-gearkasse, så runder T-Roc R 100 km/t på bare 4,9 sekunder og fortsætter gerne videre til 250 km/t.

R for race
Selvom ideen med en crossover er at hæve den, så er T-Roc alligevel blevet sænket med en sportsundervogn, der kan holde styr på de mange kræfter, og styretøjet har også fået en overhaling. Det har bremserne også, som nu måler 17 tommer i omkreds og er også lånt fra Golf R. Den nye T-Roc R er testet intensivt på Nürburgringen af blandt andet WRX rallycross verdensmester Petter Solberg og Volkswagens fabrikskører i TCR-serien, Benjamin Leuchter.

Fint skal det være – Volkswagen Arteon

Køreprofilerne har fået tilføjet et særligt race program, som løsner antiskrid-systemet. Samtidig får T-Roc et decideret launch control-program, der sikrer optimalt vejgreb ved stående start med maksimalt drejningsmoment. Antiskrid-systemet kan tilmed kobles helt fra, så føreren ikke hæmmes af elektronikken, hvis man nu skulle tage T-Roc R med på bane.

R-gejl
Udenpå har T-Roc R fået en række designelementer, der adskiller den fra de mere almindelige modeller. Den specielt designede kølergrill har en poleret liste i aluminium, der løber i hele kølergrillens bredde. ”R”-logoet ses i kølergrillen, og det optræder ligeledes på siden af forskærmene. Frontkofangeren, der er specielt udviklet til denne model, er lakeret i samme farve som karrosseriet og har et mere aggresivt design. LED-kørelys er integreret vertikalt i frontkofangeren og store luftindtag er R-specifikke designelementer, der giver T-Roc R et markant udtryk.

Det tyske multitool – Volkswagen Touareg

Set bag fra skiller T-Roc R sig ud med en kofanger, der har luftudtag øverst og en ”R” diffuser i kontrastfarve nederst. Dobbeltudstødningen i begge sider er ligeledes et specifikt ”R”-kendetegn. T-Roc R er udstyret med 18” Spielberg aluminiumsfælge som standard, mens 19” Pretoria-fælge lakeret i mørk grafit og udstyret med 235/40 R19-dæk, kan leveres som ekstraudstyr.

Der er endnu ikke priser eller introduktions-tidspunkt klart.