Volkswagen T-Roc er en populær bil med dens høje indstigning og praktiske indretning, men både snak om kænguruer og Mechatronic kan sætte skår i glæden – vi undersøger, om du trygt kan købe den højbenede folkevogn, eller om du skal løbe skrigende bort.

Jeg har egentlig altid fundet Volkswagen T-Roc åndssvag. Det er jo bare en Golf på stylter, men som en anden Fætter Højben har den taget de danske bilkøbere med storm. Og jeg må da også indrømme, at testbilen tager sig godt ud i sin iøjnefaldende guldfarve. Det er en T-Roc 1,5 TSI Sport med DSG-gear fra 2019, som har kørt 47.000 km og koster 304.900 kroner. Vi har lånt den hos Volkswagen København.

Fashionabel Folkevogn – brugttest af Volkswagen Arteon

De 150 hestekræfter passer fint til den mellemstore bil, som føles kvik, når du klamper speederen i bund. Affjedringen er måske lige til den faste side, men sådan er det, hvis man vil have den højere siddeposition, uden at det skal føles som om bilen vælter i et hvert sving. En af kritikpunkterne fra starten har været den meget hårde plastik, som kabinen er lavet i. Den er ikke specielt tiltalende, og det virker underligt, når selv plastkvaliteten i den mindre og billigere Polo er bedre. Men selve kvaliteten bør du ikke frygte. Eneste irritationsmoment er hattehylden i bagagerummet, som flere har fået skiftet, fordi grebet, hvor hylden sidder fast, knækker. Det er selvfølgelig irriterende, men næppe noget, der kan holde dig søvnløs.

Brugttest af Peugeot 3008 - en fransk vinder?

Ellers er der små elektroniske problemer som triptæller og ur, der har for vane at nulstille sig selv. Nogle ejere med Beats Audio System, oplever et enormt ekko, når de taler i telefon over systemet. Lidt træls når nu anlægget var ekstraudstyr.

Kænguruen
De to største problemer, du skal være opmærksom på omkring T-Roc, kommer fra drivlinjen. Den 1,5-liters benziner, med motorkoden VW EA211 Evo, har fået ry for at have en lille kænguru inde i maven. I hvert fald er der mange ejere, som har brokket sig over en hakkende acceleration, når man sætter i gang. Fra Storbritannien kan man få indtrykket, at de hoppende tendenser mest opstår i forbindelse med det manuelle gear, hvor nogle ejere på tværs af hele koncernen mener, at det er så slemt, fordi det faktisk kan udgøre en sikkerhedsrisiko, fordi motoren ikke kun har ’huller’ i effekten mellem 1. og 2. gear, men også i højere gear, hvor man pludselig kan opleve, at der ikke er trækkraft. Så slemme eksemplar har vi dog ikke hørt om i Danmark, og der er ingen grund til at tro, at motoren i sig selv ikke skulle være solid.

Den store bamse - brugttest af Skoda Kodiaq

Der findes også en 115 hestes 1-liters motor, som faktisk gør det hæderligt, men overskuddet er ikke det samme, og den fås kun med manuelt gear. Der findes også en 2-liters dieselmotor, som på ingen måde er dårlig, men det avancerede rensningssystem, som er nødvendigt for at opfylde de stramme forureningskrav, er dyrt at reparere på. Så kænguru-hoppet til trods, er det den oplagte motor den 1,5-liters benziner.

Den danske favorit - brugttest af VW Passat

Den anden del af drivlinjen er DSG-gearkasserne, og her koncentrerer vi os om DQ200 med tørkoblinger, som findes i biler med op til 250 Nm, og DQ381 der findes i biler med forhjulstræk og op til 430 Nm. Specielt den lille med tørkoblinger har fået et dårligt ry, og flere kunder klager over mærkelige gearskift eller pludselige høje omdrejninger. Derfor har vi taget en snak med Kim Jørgensen. Han er direktør i BOS Transmissions i Karlslunde.

En tysk klassiker - brugttest af Mercedes E-Klasse

Han forklarer, at de laver rigtig mange DSG-gearkasser, og de fire typiske fejl er defekt Mechatronic. Det er en enhed, der styrer gearskiftet, og ellers oplever de defekte koblinger, skiftearmen til 6.gear/bakgear, som går i stykker, og lejer der bliver slidt op. Ved nogle biler opstår fejlene allerede efter 50.000 kilometer. Mange ser det som koblingsproblemer, og derfor skiftes koblingerne, men 30.000-50.000 kilometer senere opstår problemet igen. Det gør det, fordi man i virkeligheden har en defekt Mechatronic-enhed, som sender et forkert tryk til koblingen, og derfor slides de ned alt for hurtigt. Hos BOS Transmissions koster en udskiftning af Mechatronic-enheden med kodning af ny enhed 14-15.000 kroner + moms.

Kim Jørgensen forklarer, at det kan være svært at opdage eventuelle problemer selv, men lyt efter skurrende lyde, som er støj fra lejerne. Og så skal du mærke, hvordan skiftende opfører sig, hugger bilen ved igangsætning, eller kører den op i omdrejningerne, som en gammel kobling, der glider. Kim Jørgensen mener for øvrigt, at DSG-gearkasserne ikke helt fortjener deres ry, for når man ser på, hvor mange biler, der egentlig er solgt med DSG-gearkasser i Danmark, så er der procentvis alligevel kun få fejl.

La Familia - brugttest af Alfa Romeo Stelvio

Så hvis du er til højbenede biler, er der altså ingen grund til at løbe skrigende væk fra en Volkswagen T-Roc. Den kan du trygt købe.