Motorsportsafdelingen hos verdens største bilproducent Toyota har løftet sløret for sin helt nye Le Mans hybridracerbil, der skal tage kampen op mod konkurrenterne fra bl.a. Porsche og Audi i den nye sæson. En helt ny motor, ny hybridteknologi og forbedret aerodynamik er noget af det, der skal bringe teamet tilbage på toppen af vinderpodiet.

Når Toyotas motorsportsafdeling TOYOTA GAZOO Racing om mindre end to uger på Silverstone i England tager hul på en ny sæson i den hurtige LMP1-klasse i World Endurance Championship  – også kendt som Le Mans-serien – bliver det med en helt ny hybridracerbil.

Det er dermed tredje generation af Toyotas hybridracer, siden teamet vendte tilbage til Le Mans-serien i 2012. Den helt nye hybridracer har fået navnet TS050 HYBRID og adskiller sig fra de seneste to sæsoners bil ved at have fået helt ny motor, ny hybridteknologi og et helt nyt og mere aerodynamisk design.

Nu ligger der i den potente Toyota en 2.4-liters twin-turbo V6 benzinmotor med direkte indsprøjtning, der i kombination med et 8 Megajoule (MJ) hybridsystem yder 1.000 hk.

En helt ny generation turbomotor med direkte indsprøjtning passer bedre i forhold til de nye regler, der begrænser motorens brændstoftilførsel, hvilket gør det muligt fortsat at kunne videreføre teknologi og viden fra racerbilen til Toyotas almindelige gadebiler.

Hybridsystem som i gadebiler
Hybridsystemet i TS050 HYBRID fungerer nemlig på samme vis som i Toyotas almindelige gadebiler. I den nye hybridracer sørger generatorer ved både forhjul og baghjul for at opsamle den energi, der generes ved nedbremsning, og lagrer energien på et kraftigt litium-ion batteri for senere at kunne udnytte den opsamlede energi til at give ekstra kraft, når bilen igen skal accelerere.

Den tidligere hybridracer TS040 HYBRID benyttede en såkaldt superbeholder til at lagre energien, mens Toyotas nye hybridracer TS050 HYBRID altså nu benytter et reelt batteri.

Toyota har altid brugt sin hybridracer som en slags rullende prøvebænk, hvis resultater bidrager til udviklingen af Toyotas almindelige gadebiler. Trenden fra vejene peger på flere og flere turbomotorer, og Toyota forventer at kunne benytte både teknologi og viden fra deltagelsen i World Endurance Championship til at følge trenden og efterspørgslen og udvikle endnu bedre biler til sine kunder.

Nye krav til opbygning
Den nye drivlinje sætter helt naturligt også nye krav til hybridracerens opbygning og har bl.a. medført ændret køling og opdateret gearkasse for at kunne håndtere turbomotorens markant større trækkraft. I kombination med et helt nyt aerodynamisk design er stort set hver eneste lille del af karosseriet ændret af Toyotas motorsportsafdeling i Køln i Tyskland.

Drivlinjekomponenterne har også spillet en betydelig rolle i udviklingen af hybridracerbilens forbedrede aerodynamik. Den forreste motorgenerator er placeret anderledes, hvilket har medført bedre luftgennemstrømning under bilen og dermed øget ydeevnen. Hjulophængets bevægelse er tillige tilrettet for at minimere dækslidet.

Teamet, der tæller et enkelt nyt ansigt til sæsonen i form af den tidligere formel 1-kører, japanske Kamui Kobayashi, har haft travlt og testet ydeevnen og pålideligheden i Toyotas nye hybridracer gennem 22.000 km med særdeles positivt resultat. Men det er naturligvis først, når det virkelig går løs på Silverstone 17. april, at bilen skal stå sin første store, afgørende prøve.