Han har tjent milliarder på nudler - nu vil han skabe det bedste bilmærke i Sydasien. De første to biler er designet af Pininfarina, men med hjælp fra 62.000 vietnamesere.

Først var det Japan, så Sydkorea, så Kina og Indien. Nu skal vi til at vænne os til, at Vietnam også har deres eget bilmærke – Vinfast hedder det, og mærkets to første modeller får premiere på årets Paris Motorshow i starten af oktober.

På udebane - vi tager Hyundai i30N med til klassikertræf

Det drejer sig om en sedan og en SUV, og begge er designet af det legendariske italienske designhus Pininfarina i samarbejde med Vinfast’s egne designere. Udgangspunktet for designet er dog lidt interessant. Fire italienske designhuse lavede 20 forslag til designs, som så blev vist til den vietnamesiske offentlighed. Over 62.000 vietnamesere afgav deres stemme, og det blev så et design fra ItalDesign, som vandt, men altså Pininfarina og Vinfast som har fået til opgave at oversætte stregerne til virkeligheden. Og de har gjort et ganske godt stykke arbejde – i hvert fald, hvis man spørger Vinfast’s marketingsafdeling. I en pressemeddelelse udtaler designchefen David Lyon sig om de to modellers design.

Den russiske stolthed – Lada Niva 4x4 Vision

- Det karakteristiske og skelsættende design, forstærket af elegante linjer og raffinerede detaljer, giver vores biler flere unikke højdepunkter. Først og fremmest centrerer disse højdepunkter sig omkring V-logoet i grillen, der er en reference til Vietnam, såvel som Vinfast og Vingroup. I samarbejde med Pininfarina har vi nænsomt formet hver linje i karrosseriet, så de fanger Vietnams naturlige skønhed og folkets hjertevarme og dynamiske karakter, igennem et moderne designsprog i verdensklasse. 

De tekniske specifikationer er endnu ukendte, men det er Magna International, en af verdens største leverandører til bilindustrien, som står for den tekniske udvikling af begge modeller. En udvikling som for øvrigt forventes at tage bare et enkelt år. Det er nok en kende optimistisk, specielt i betragtning af, at Vinfast aldrig har bygget biler før. Bilerne skal bygges på en fabrik i Hai Phong i det nordlige Vietnam.

Volvos biler har langt flere fejl end Ford og Kia

Nudler og milliarder
Bag virksomheden står forretningsmanden Pham Nhat Vuong, Vietnams eneste milliardær. Fra slut-80’erne til 1992 læste han på universitetet i Moskva. I 1993 startede han virksomheden Technocom, som blandt andet producerede kviknudler. Firmaet blev i 2009 solgt til Nestlé for 150 millioner dollars, men det var bare starten. Pham Nhat Vuong har nemlig også tjent styrtende summer på ejendomme, indkøbscentre og en forlystelsespark. Og nu vil han så også være Sydasiens ledende bilproducent.