Lada Niva er Ruslands mest legendariske model, men nu er ny model på vej, skabt af manden bag Mercedes ML og GL.

Lada Niva har været i produktion stort set uændret siden 1977, og den er blevet et ikon, ikke bare i Rusland, men i hele verden, takket være den simple, solide teknik og fremragende terrænegenskaber. Men tiden er kørt fra modellen, og en afløser står klar i kulissen. Til dette års Moskva Motorshow, som afholdes i slutningen af august, har AvtoVaz, en del af Nissan-Renault-Alliancen og ejer af Lada, præsenteret konceptet Lada Niva 4x4 Vision.

Dacia Duster – rumæneren, der blev bysmart

De tekniske specifikationer er få indtil videre. Modellen skulle være udviklet på ’en speciel platform’, som er kortere end Dacia Duster. Alligevel er der blevet plads til 21 tommer hjul på konceptet, og ligesom originalen har Niva 4x4 Vision også reduktionsgearkasse. Til forskel fra originalen har den nye Niva til gengæld automatgear, men hvilken motor, som kommer til at drive bilen, er endnu ikke kendt.

Den europæiske forbindelse
Designet har briten Steve Mattin stået for. Han er velkendt i europæiske kredse, og fra 1993 til 2005 har han arbejdet for Mercedes, hvor han endte som senior designchef, og han er således krediteret for at have designet Mercedes ML og Mercedes GL. Siden har han arbejdet for Volvo frem til 2009, inden han i 2011 landede jobbet som chefdesigner hos AvtoVaz.

Bjergged bevarer charmen – her er den nye Suzuki Jimny

Vi opbygger Ladas fremtid. Når vi viser 4x4 Vision, vil vi demonstrere mærkets potentiale i et unikt, udtryksfuldt, dristigt og energisk design, der er indkapslet i en ny SUV, der lader sig inspirere af den legendariske Lada 4x4, udtaler Steve Mattin i en pressemeddelelse i forbindelse med 4x4 Vision.

Originalen
Ordet Niva kan bedst oversættes med mark eller eng, og tanken bag modellen var, at sovjetborgere skulle have en billig, terrængående bil til øde egne af den kommunistiske union. Da den blev introduceret i 1977 var den relativt moderne i forhold til konkurrenterne. Både Land Rover og Toyota Land Cruiser kørte stadig med bladfjedre, men Niva havde skruefjedre og uafhængig affjedring på forakslen. Takket være en lav vægt på 1.150 kilo og en kort akselafstand var Niva overraskende terrængående, trods en 1,6-liters benzinmotor med bare 76 hestekræfter. I 1994 voksede motoren til 1,7 liter og effekten til 80 hestekræfter.

Kongen af bjerget - Jeep Wrangler Rubicon

Niva er stadig i produktion, og sammen med General Motors lavede man i 1998 en mere moderne variant, som hedder Chevrolet Niva. Designet er meget anderledes, men undervogn, motor og drivlinje er identisk med originalen.