Volkswagen har netop løftet sløret for den nye Polo. Med over 14 millioner solgte eksemplarer er netop VW Polo en af de mest succesfulde kompakte biler på markedet, og nu introducerer Volkswagen så en komplet nyudviklet generation af bestselleren. Med et helt nyt udvendigt design, en markant mere rummelig kabine, som også er nydesignet ned til mindste detalje, et innovativt digitaliseret cockpit, effektive TSI- (benzin) og TDI-motorer (diesel) samt et udvalg af assistentsystemer, som man hidtil kun kender det fra større Volkswagen modeller. Dr. Herbert Diess, som er administrerende direktør for mærket Volkswagen udtaler: ”Polo er en ung og frisk bil. Den kombinerer karisma med stærk teknik. Ingen anden bil i den størrelse byder på så meget plads. Dermed kan vores Polo holde fast i positionen som en af de mest populære biler i miniklassen.“

 

Mere plads
Sjette generation af Polo er på alle måder blevet større end sin forgænger. Den har markant mere plads i kabinen og en bagagerumsvolumen, der er øget signifikant fra 280 til 351 liter, men den er stadig dynamisk og kompakt uden på. Det er spændende at sammenligne den nye Polo med fjerde generation af Golf (1997-2003). Den nye Polo er med en længde på 4.053 mm lidt kortere end fjerde generation af Golf, men har overhalet den, når det gælder akselafstand (plus 53 mm), pladsforhold for fører og passagerer og bagage (plus 21 l).

 

Design
Den modulopbyggede platform (MQB) har en massiv og positiv indvirkning på proportionerne og dermed også på designet. Til det siger Klaus Bischoff – chefdesigner for Volkswagen: ”De markant forbedrede proportioner var et optimalt udgangspunkt for at skabe en Polo med et voksent og selvsikkert udtryk, der samtidig er karismatisk, progressivt, moderne og sympatisk. Vi har udnyttet de nye dimensioner på en konsekvent måde til at bygge en stærk, kompakt bil.” Klaus Bischoff definerede en række målsætninger for designet: Alle Polo-modeller skulle være mere sportslige, mere kraftfulde, friskere, mere maskuline og endnu mere karismatiske. Med blikket rettet mod den nye Polo opsummerer chefdesigneren: ”Denne Volkswagen kan straks identificeres som klassens grundlægger og alligevel som en ny generation af modellen. En Polo med et udtryksfuldt design, som gør den kompakte bil, der nu altid har fem døre, mere sportslig, mere klar og også absolut selvstændig inden for mærkets modeller. En bil, der passer perfekt ind i tiden både rent optisk og teknisk.”

 

Komfort fra Golf-klassen
Afhængigt af budget og smag kan Polo individualiseres yderligere og forsynes med luksuriøst udstyr. Af nye features på programmet kan nævnes de kraftfuldt lysende full-LED-forlygter, LED-dagskørelyset, LED-baglygterne, ”Air Care Climatronic” inklusive luftsensor og antiallergenfilter, wireless charging til smartphones (som ekstraudstyr inklusive induktiv antennetilslutning) og et af klassens største panoramasoltag (åbningen er 10 mm bredere og 20 mm længere end før). Sport Select-undervognen med indstillelige støddæmpere fås også som ekstraudstyr. Alene via de forskellige udstyrslinjer, farver, interiørtyper, fælge og ekstraudstyrsdetaljer kan den nye Polo individualiseres til at være helt sin egen.

 

Introduktion
Den nye Polo vil blive lanceret med fire benzinmotorer og en dieselmotor (Alle Euro-6-motorer). Benzinmotorernes spektrum rækker fra 1.0 MPI med 75 hktil den helt nye 1.5 TSI Evo med cylinderfrakobling (ACT) og 150 hk (intro: 2. Kvartal 2018). Når det gælder diesel, kommer Polo med en ny 95 hk1,6 TDI-motor. Alle motorer er som standard udstyret med start-stop-system og rekuperationsfunktion. Alle motorer med undtagelse af 75 hk 1,0 MPI kan kombineres med en dobbeltkoblingsgearkasse (DSG). Som et ægte highlight udgør GTI’en topversionen i Polo-familien, og med en 200 hk stærk 2,0 TSI-motor burde det være garant for imponerende præstationer.

 

Polo introduceres i Danmark i November 2017, hvor vi vender tilbage med en dybdegående test.