Audi har de sidste par år udvidet deres modelprogram med adskillige nye modeller, og selvom der også i forvejen var 2 cabrioleter, TT og A4, så er der altså nu en tredje cabriolet med i modelprogrammet.

Baseret på A3
Det seneste skud på stammen er en cabriolet baseret på Audi A3, og er dermed en klasse mindre end A4 modellen. Audi TT er jo mere præcist betegnet en roadster, og har derfor i modsætning til A3 og A4 kun 2 siddepladser, så den tåler ikke direkte sammenligning med de to andre.

Stof i stedet for stål
Audi A3 cabriolet har ligesom A4’eren en rigtig kaleche, og følger dermed ikke trenden med at være en cabriolet med metaltop (CC, Combi Coupe) ligesom f.eks. VW Eos eller Peugeot 207CC/307CC.

Den nærmeste og mest direkte konkurrent er BMW 120i cabriolet, følger dog også samme linje som A3, med at være udstyret med en stofkaleche. Fordelene er flere – bl.a. lavere pris, lavere vægt, kort åbne/lukke tid samt pladsbesparelse. Men selvom de nye kalecher godt kan klare en vinter og er ekstremt godt lydisoleret, så der er jo ingen tvivl om, at et metaltag er bedre til vinterkørsel, konstant fugt og en tur i vaskehallen.

God plads
Især pladsbesparelsen er mærkbar i A3 i forhold til, hvis bilen var udstyret med stålfoldetag. Så man har faktisk et relativt stort bagagerum i cabriolet sammenhæng. Adgangen til bagagerummet er desværre ikke særlig god, da åbningen er lille og lodret - så det er ikke let at læsse.

Men det mest overraskende er faktisk pladsen på bagsædet. Det er rent faktisk muligt, at køre tur med 4 personer, hvilket stort set er umuligt i både BMW 120i eller i en Peugeot 307CC - hvis de altså skal sidde godt.

Designet
Generelt er Audi-designet altid meget vellykket, men på denne A3er er der et par synlige svipsere. De fastmonteret styrtbøjler ved bagsædet virker direkte malplaceret, og det klodsede design med den afkortede bagende (kort afstand imellem bagsædet og hækken) gør endnu mere til, at man lægger mærke til dem. Her ville den lidt dyrere løsning med skjulte bøjler, der automatisk skyder op i tilfælde af at bilen ruller rundt, være en meget mere elegant løsning.

Gennemført kvalitet
Det er svært ikke at ville sammenligne med den direkte konkurrent BMW 120i, der prismæssigt ligger på sammen niveau som A3 - og her er der ingen tvivl om at A3 er førende på bl.a. interiør og kabinedesign. Den vanlige kvalitet og de flotte linjer i interiøret er gennemgående i A3, så det er uden tvivl et rigtigt behageligt sted at opholde sig.

Udstyrsniveau
Audis filosofi med at køberen selv skal bygge/udstyre sin bil betyder, at basisudstyrsniveauet ikke er så prangende. Denne testbil er hoppet en tand op på til udstyrsniveauet ”Ambition”, hvilket betyder, at listen over udstyr bl.a. indeholder: fjernbetjent centrallås, klimaanlæg, el ruder for og bag, højglans polerede indlæg i døre, siderne og midterkonsol, 17” alufælge, sportssæder, sportsrat og sportsundervogn.

Derudover er der for ca. 100.000 kr. ekstraudstyr i bilen, som f.eks. automatisk nedblænding af bakspejl, xenon lygter, concert radio, varme i forsæder og sidespejle, samt en specielt metallak med perleeffekt.

Kalechen er halvautomatisk, hvilket betyder, at man manuelt skal dreje på et håndtag for at ”låse den op”. En fuldautomatisk kaleche kan selvfølgelig tilkøbes for ”beskedne” 18.000 kr.

Motor
Motoren i denne A3 cabriolet er den velkendte 1,8 liters TFSI motor med 160 hk. Motoren er kåret som verdens bedste og denne anerkendelse kan vi også godt støtte op om. Motoren er som betegnelsen viser, en turbo motor med direkte indsprøjtning, og den yder sine 160 hk i et bredt omdrejningsfelt fra 5.000-6.200. Samtidigt er drejningsmomentet på 250 Nm. til rådighed fra 1.500-4.200, hvilket alt i alt betyder en utrolig smidig motor, der giver fine præstationer. Tophastigheden er 218 km/t, og 0-100 km/t klares på 8,3 sekunder.

Med det seks trins DSG gear kan der blive skåret yderligere 0,3 sek. af accelerationstiden.

Der er også mulighed for en 102 hk eller 200 hk benzinmotor, samt 105 hk eller 143 hk dieselmotor.

Stabilitet
På trods af mange år erfaring, og ihærdige forsøg, så kan man stadig mærke en væsentlig forskel i bilens stabilitet og stivhed, når man kører med åben kaleche. Selv på en jævn vej skal der ikke mange ujævnheder til, før rystelserne tydeligt kan mærkes i hele bilen. Dette er dog ikke et specielt Audi fænomen, men helt generelt for cabrioleter, da taget betyder ekstremt meget for karrosseriets stabilitet.

Konklusion
Den nye cabriolet i Audis modelprogram er et rigtigt fint tiltag, som uden tvivl vil skabe hård konkurrence for den større A4, som i billigste model koster knap 600.000 kr. A3'eren kan næsten det samme, og vigtigt nok også transportere 4 personer, så her kan man let spare 120.000 kr.

I sammenligning med den tyske konkurrent BMW 120i er valget svært. Audi vinder klart på interiør, mens BMW'ens design er mere fuldendt. Motormæssigt er de to konkurrent noget forskellige. Audien byder på silkeblød råstyrke, mens BMW'en spiller op med en mere rå og voldsom motor, samt en hårdere undervogn og bedre vægtfordeling.

Alt i alt så bliver valget mellem de to et spørgsmål om temperamentet hos den potentielle køber, og om man gerne vil have plads til 2 voksne på bagsædet.

 

 


Af