Audi forsøger at få et forspring med teknik i den nye A3. Infotainmentsystemet er 10 gange hurtigere end tidligere og navigationen henter satellitbilleder fra Google Earth.

Vorsprung Durch Technik – sådan lyder Audis slogan, og det passer som hånd i handske til den nye A3. Den har været her siden 1996, og Audi er nu klar med den fjerde generation, der udvendigt har tillagt sig et endnu mere teknisk og kantet design. Fronten kendes stadig på den brede grill og to markante luftindtag under forlygterne. Visuelt har modellen nu fået mere fremtrædende skærme, som får bilen til at se mere bestemt ud.

Audi tuner elbil – e-tron S får 503 hestekræfter

Traditionen tro, er det i kabinen en Audi er mest spændende. Og den nye A3 Sportback har som standard en 10,1 tommer trykfølsom skærm, som er integreret centralt i instrumentpanelet. Det kan genkende indtastning af bogstaver med håndskrift, giver en akustisk tilbagemelding og har stemmestyring. Audi virtual cockpit som skærmen, der erstatter de traditionelle visere i instrumentbordet kaldes, kommer med ekstra funktioner som eksempelvis mulighed for at vise en ekstra stor version af navigationskortet. I Plus-varianten er skærmen på 12,3 tommer.

45 år, 35 millioner biler – Golf er yngre end nogensinde

Audis multimedie-system er blevet opdateret, og har en 10 gange højere processorhastighed end forgængeren. MMI kaldes det, og det kan udføre alle opkoblingsopgaver, herunder telefoni og Audi connect-tjenester, og så har det et integreret Wi-Fi-hotspot. Man kan gemme individuelle indstillinger i op til seks forskellige brugerprofiler – lige fra klimareguleringen over sædets position til ofte benyttede navigationsdestinationer og ofte anvendte medier. DAB+ er standard, mens vejvisningen er mere fleksibel og nemmere, da navigationen indeholder forudsigelser om udviklingen i trafiksituationen, satellitbilleder i høj opløsning fra Google Earth og detaljerede 3D-modeller fra mange europæiske storbyer. Audi connect kan fortælle om interessante steder med billeder, åbningstider og brugeranmeldelser, ligesom Car-to-X-tjenesterne også er en del af udbuddet af connect-tjenester. De hjælper med at lokalisere parkeringspladser langs vejen eller med at følge den grønne bølge via kommunikation med lyskrydsene, hvor dette er muligt.

150 eller 150
Den nye A3 bliver lanceret med tre forskellige motorer, en 1.5 TFSI med 150 hestekræfter samt en 2.0 TDI med 116 hestekræfter, der dog ikke tages til Danmark, og så en version af samme motor med 150 hestekræfter. De motorvarianter, der er tilgængelige ved lanceringen, har alle forhjulstræk og trækker gennem en 6-trins manuel gearkasse eller en 7-trins S tronic DSG-gearkasse.

Med på den grønne bølge – her er den nye Audi A4

På den praktiske front, er der ikke sket ret meget. Den nye A3 Sportback er blevet tre centimeter længere end forgængere og lidt bredere, mens højden på 143 centimeter og en akselafstand på 264 centimeter er uforandret. Bagagerummet har også samme volumen som tidligere på 380 liter.

Audi sætter U’et tilbage i SUV med den nye Q3

Den nye Audi A3 Sportback introduceres i Danmark inden sommeren 2020. Der foreligger endnu ikke danske priser, ligesom udbuddet af udstyr heller ikke er fastlagt. Men vi ved dog, at en 1.5 TFSI med 150 hk starter ved 216.000 kroner i Tyskland.