Audi har skabt sin første elektriske S-model ved at smide en ekstra elmotor i e-tron, så den får i alt 503 hestekræfter og massive 973 Nm. 100 km/t rundes på bare 4,5 sekunder.

Audi har taget hul på et nyt kapitel for deres sportslige modeller. Det tyske firma har netop lanceret et koncept for deres første elektriske S-model, en tunet udgave af SUV’en e-tron, og dens mere elegante søster e-tron Sportback.

Elektrisk Audi kommer i 'budget-version'

Men hvor S-modellerne normalt har en større motor med store turboer, kræver det noget lidt andet at tune en elbil. Så Audi har taget elmotoren, som normalt driver bagakslen i e-tron 55-modellerne, og tilpasset den til forakslen. Den yder 169 hestekræfter og 204 hestekræfter i boost. Den mindste af elmotorerne sidder nu på bagakslen, men den er ikke alene. I stedet har Audis ingeniører placeret en ekstra identisk motor ved siden af, og de yder tilsammen 267 hestekræfter og 359 hestekræfter i boost. I alt er der 503 hestekræfter og massive 973 Nm, når drivlinjen er i boost. Det er nok til at sende den tunge bil fra 0 til 100 km/t på 4,5 sekunder og videre til en elektronisk begrænset topfart på 210 km/t. Et kraftigere kølesystem sikre, at effekten kan holdes i otte sekunder, og ellers er den maksimale ydelse 435 hestekræfter og 808 Nm.

Den gale tysker – her er den nye Audi RS6 med 600 heste

Tre motorer, dobbelt så meget sjov
Ved normal kørsel er det kun de bageste elmotorer, der er aktive. Den forreste motor tilkobles først, hvis der trædes kraftigere på speederen, eller hvis bilen mister vejgreb. Sådan er det ved normal kørsel - hvis du vil køre som en drengerøv, så skulle der ifølge Audi være plads til mindre drifts, takket være torque vectoring. Det er en funktion, som mangler en god dansk betegnelse, men teknikken kender vi fra mange sportslige biler. Her kan systemet overføre kræfter mellem venstre og højre baghjul, alt efter hvilket der har mest greb. Det giver både et højere greb i sving og mindsker understyring. Systemet adskiller sig godt i Audi e-tron S. Her er der nemlig to separate elmotorer, så de kan variere deres effekt med lynets hast, i stedet for at bruge et mekanisk differentiale eller at det ene hjul må bremses, som man normalt gør på benzin- og dieselbiler.

Audis sølvbryllup – 25 år med RS-modellerne

Men Audis ingeniører er ikke bare stoppet her. For at at skabe en dynamisk bil, har man øget dækbredden til 285 millimeter, og for at få plads til dem, har man måtte udbygge skærmkasserne med 23 millimeter på hver side. Bremserne har også fået en ordentlig omgang, så bremseskiverne på forakslen måler hele 400 millimeter i diameter og har seks stemplede kalibre. Et andet element i standardudstyret er den sportslige progressive styring, hvor udvekslingen bliver mere og mere direkte, jo mere føreren drejer på rattet. For- og bagakslen er ophængt med multilink, og støddæmperne er optimeret specielt til S-modellerne, sammen med krængningsstabilisatorerne, der er blevet kraftigere.

Den elektriske maskerade – Audi e-tron

I Danmark introduceres Audi e-tron S og Audi e-tron Sportback S til efteråret i 2020. Der foreligger endnu ikke forbrugsangivelser og priser, ligesom udstyr heller ikke er fastlagt.