Fjerde generation Audi RS6 ser led ud som en glubsk muskelhund, og muskler er der nok af – 600 hestekræfter og 800 Nm yder en 4-liters V8’er.

Med 25 år på bagen var det på tide, at Audi hev noget specielt frem. Den nye RS6 er netop blevet lanceret, og de tyske ingeniører har ikke skuffet. Designerne må have ladet sig inspirere lige dele af de onde i Star Wars og forskellige muskelhunderacer, for den nye RS6 ser vred ud!

Audis sølvbryllup – 25 år med RS-modellerne

Alene skærmene er blevet fire centimeter bredere i hver side, og de er med til at give et tyrenakke-look. Samtidig er der nu plads til 21 tommer store fælge, hvis man da ikke lige vælger de 22 tommer store fælge med 285/30-dæk fra ekstraudstyrslisten. Faktisk er det kun fordøre, taget og bagklappen, der går igen fra den almindelige bil, og specielt gabet i fronten, der skovler luft ind til V8’eren, ligner noget, der kunne æde måger, småbørn eller en veganer på afveje.

Bilen er sænket 20 millimeter i forhold til den almindelige A6’er, og ved 120 km/t sænker den sig yderligere 10 millimeter. Takket være luftaffjedring kan undervognen også hæves op til normal A6-højde, hvis et særligt drilsk vejbump skulle dukke op. Et quattro-firehjulstræk og en 8-trins automatgearkasse sørger for at overføre alle kræfter. Som udgangspunkt trækker baghjulene med 60 procent, mens forhjulene får 40 procent. Det kan dog varieres med op til 85 procent til baghjulene via et mekanisk midterdifferentiale.

Den milde V8’er
Hjertet i en hver RS-model er selvfølgelig motoren, og den nye fjerde generation RS6 overgår selvfølgelig de tidligere modeller på effekt, men bibeholder den 4-liters V8’er med to turboer. Effekten er skruet op fra 560 hestekræfter til 600, og drejningsmomentet er vokset med 100 Nm til i alt 800 Nm. Det gør den store stationcar i stand til at accelerere fra stilstand til 100 km/t på 3,6 sekunder, og videre til 200 km/t på 12 sekunder. Topfarten er selvfølgelig elektronisk begrænset til 250 km/t.

Kold tekniker med bløde værdier - Audi A6

Men Audi-ingeniørerne har ikke kun pumpet motoren hårdere, de har også gjort den mere miljøvenlig – selvom det lyder modstridende. Motoren havde allerede cylinderfrakobling, men nu har den også fået et mildhybrid-system, hvor startermotoren kan indvinde op til 12 kW under nedbremsning. Energien bliver lagret i et 48-volts litium ion-batteri, så RS6 er i stand til at køre i op til 40 sekunder med benzinmotoren slukket, mens de elektriske systemer trækker på den opsamlede energi fra batteriet. Ifølge Audi kan systemet spare op til 0,8 liter benzin per hundrede kilometer.

Dieselpower – S5 får 700 Nm fra diesel-V6’er

Vanen tro kommer RS6 kun som Avant, det vil sige stationcar på Audi’sk, og det er ikke lykkes den 4-liters V8’er helt at udviske al fornuft. Bagagerummet sluger stadig 565 liter, og med sæderne slået ned kan man have genstande, der er op til 199 centimeter lange, med. Selv heste- og campingfolket er der tænkt på med et kamera-baseret system, der kan assistere, når man bakker med trailer.