Den nye Audi A6 er komfortabel, rummelig, lækker og nøjsom – den perfekte langturskammerat, men få fejl spolerer noget af glæden.

En rigtig god bil til langture, som bringer dig frem til din destination mere frisk, end da du tog afsted. Audi A6 er på papiret den slags bil, men vi stikker den en utaknemlig opgave – 225 kilometer i et stræk efter en lang arbejdsdag, krydret med december-mørke og sludregn.

Vi ifører os en A6 Avant 40 TDI med S-tronic dobbeltkoblingsgear og peger snuden med de fire ringe mod Sverige. Testbilen er blandt andet udstyret med pakken Technology Selection til 46.000 kroner, som er med til at give kabinen en digital og luksuriøs ro, og udover et lavt støjniveau domineres kabinen af to skærme i midterkonsollen. Den øverste styrer navigation, som er standard i A6, men med udstyrspakken får man Navigation Plus og en 10,1 tommer skærm sammen med Audi virtual cockpit. Den nederste skærm styrer klima og dele af bilens funktioner.

Vorsprung durch design – Audi A7

Det er moderne og lækkert, og en fed detalje er, at knapperne på den trykfølsomme skærm vibrerer, som trykkede du en gammeldags kontakt ind. Men efter en 600 kilometers rundtur er betjeningen stadig ikke blevet intuitiv, og jeg skal fjerne blikket fra vejen bare for at justere varmen. Resten af kabinen er udført i udsøgt kvalitet, som man forventer af en Audi, og selvom sæderne for en gang skyld er i stof, er man godt placeret i dem til at ekspedere mil efter mil.

Vognbaneassistenten styrer
Testbilen er også udstyret med Assistentpakke Tour, som tilfører et helt batteri af funktioner til fartpiloten og vognbaneassistenten, blandt andet vejindsnævringsassistent, som gør bilen mere end almindeligt intelligent. A6’eren kan simpelthen identificere, hvis den ledes over i modsatte vognbane eller at vejen snævres ind på grund af eksempelvis vejarbejde. Bilen er altså ekstremt god til at støtte dig på motorvejen, men det er også nødvendigt. Den er nemlig ikke særlig retningsstabil, så det kræver faktisk en del bare at få bilen til at køre ligeud. Oplevelsen er der uagtet, om vognbaneassistenten er aktiveret eller ej, og det er lidt af en skuffelse. En Audi forventes at være et Autobahn-lokomotiv, som ligger klippestabilt ved motorvejsfart. Sådan er det desværre ikke, og flere konkurrenter gør det bedre for tiden.

Diesel holder
Audi har besluttet sig for at inddele sine bilers effekt efter en ny rangering, som ikke umiddelbart giver nogen mening. En A6 40 TDI har således ikke en fire-liters motor, og den yder heller ikke kun 40 kW. I stedet er motoren en to-liters firecylindret dieselmotor, som yder 204 hestekræfter og 400 Nm.

Audi Q8 – GTI på stylter

Ser man bort fra koldstarter, så er der meget få vibrationer fra den. Kort sagt gør motoren ikke meget væsen af sig – på den gode måde. Den skubber bilen frem i et fornuftigt tempo, blandt andet takket være S-tronic gearkassen, som skifter lynhurtigt og umærkeligt. Eneste anke her er, at der kan gå over et sekund, fra du træder speederen i bund, til bilen får samlet skørterne sammen og skyder afsted. Ét sekund lyder ikke af meget, men det føles som om, du kunne nå at rette din selvangivelse før der sker noget.

Det samlede indtryk er dog en yderst effektiv drivlinje, og på den 600 kilometer lange testtur, hvor vi måske har kørt lidt mere end de svenske fartgrænser tillader, endte vi alligevel på et gennemsnitligt forbrug på 15,5 km/l – ganske flot for så stor en bil.

Blød rummelighed
Affjedringskomforten er høj, og undervognen er eminent til at neutralisere huller i vejen, så du blot mærker et fjernt ’dumb’. Men fordi affjedringen er sat op til den bløde side, betyder det også, at bilen krænger en del ved retningsskifte. Samtidig føles styretøjet meget syntetisk og fraværende, som om hver bevægelse skal brydes ned til en firkant af data, som sendes til elmotoren i servoen. Sammen med den krængende undervogn er resultatet, at A6 Avant ikke er nogen dynamisk bil. Men det er også okay, for A6 Avant er rummelig nok til at være ligeglad. På bagsædet er der plads som i en ministerbil, og bagagerummet er stort, regulært og tager gerne 565 liter af dine vigtigste ejendele.

Jaguar XF Sportsbrake - Outsider kradser konkurrenterne

Audi-ringene på fronten skaber forventninger, og den nye A6 lever næsten op til dem. Den er rummelig, lækker og teknisk avanceret. Den er tilmed nøjsom og støjsvag, som gavner dig på langturen, men jeg kan ikke undgå at være lidt irriteret over den manglende retningsstabilitet, som efterlader dig mere brugt, end da du satte dig ind i bilen.