Audi er i fuld gang med at friske hele modelrækken op – det gælder alt fra A1 til den kommende A8. Turen er derfor også kommet til en af de rigtig populære modeller, nemlig den store luksus mellemklasse model, Audi A6. Og lad os bare slå fast med det samme, at i hvert fald designerne har haft en god dag på kontoret, da de slog stregerne til A6.

Jeg har egentlig altid godt kunne lide A6, om end en del modeller har haft det minus, at det virkede som om, at da designerne var kommet til bagende, så var de ved at løbe tør for blæk og har derfor skyndt sig at blive færdige. Dette er på ingen måde tilfældet med den helt nye A6’er. Her er bagenden, i mine øjne, helt perfekt. Specielt området omkring afgangsrørerne er meget bedre lavet end noget vi hidtil har set fra tyskernes side.

Men, det er ikke bare bagenden der ser godt ud. A6 er i sit nyeste dress virkelig smuk at se på. Den kombinerer elegance og sport på en yderst elegant måde, hvilket vil være et stort plus i kampen om kunderne.

De smukke linjer går igen indenfor. Audi har altid været kendt for sin høje kvalitet, lækre detaljer og suveræne valg af materialer. Og sådan er det også her – bare endnu mere. Kabinen i A6 er et formidabelt sted at opholde sig. Der er kræset for chaufføren såvel som passagererne og følelsen af kvalitet gennemsyrer det hele. Det er super godt gået, men også nødvendigt, hvis vi ser på den nyeste generation af kabiner, der kommer på markedet i disse år. Det er et af de steder, hvor udviklingen går utrolig hurtigt. Og så nytter det ikke noget, at man læner sig tilbage og hviler på tidligere tiders succes. Heldigvis for os, så er Audi fuldstændig klar over dette.

Der sker også store ændringer på motorfronten. Alle forsøger at optimere deres motorer, så man opnår den optimale kombination af ydelse og økonomi. Og det er lige her, at vores testbil kommer ind i billedet. Audi har nemlig kreeret en række modeller med efternavnet Ultra. Her er tale om modeller, hvor man har optimeret motorerne, aerodynamikken og alle de andre elementer, der spiller ind, når det drejer sig om at få flest kilometer og mindst mulig CO2 ud af hver eneste liter brændstof. A6 Ultra er udstyret med en 2,0 liters turboladet dieselmotor med hele 190 hk. Det maksimale drejningsmoment er på hele 400 Nm og indfinder sig blot 1.750 o/min. Modellen er udstyret med en 7-trins S-tronic gearkasse, der er optimeret til økonomisk kørsel.

190 hk og et maksimalt drejningsmoment på 400 Nm lyder dog ikke sport økonomisk – men, det er det og Audi lover da også hele 23,8 km/l ved blandet kørsel. Et tal jeg er fuldstændig overbevist om kan nås, hvis man virkelig følger alle kunstens regler indenfor korrekt øko-kørsel. Vi nåede efter endt test et gennemsnitligt forbrug på 19,9 km/l, hvilket må siges at være godkendt.

Bag rattet føler du dig nemt tilrette. Det mærkes dog tydeligt, at Audi har lagt vægt på komfort og ikke sport i deres nyeste skabning – også selvom dynamisk undervogn og Drive Select er standard. Jeg kunne godt tænke mig et endnu mere kontant styretøj. Men, jeg vil samtidig sige, at 90 % af alle der sætter sig bag rattet, vil være 100 % tilfredse – det var jeg også. Men, bilens nye look signalerer bare mere sport.

Audi A6 Ultra er udstyret med en imponerende mængde standardudstyr. Tidligere var det sådan, at man nærmest følte, at ens Audi var rå, når man fik den – og så var det ellers bare at gå i gang med ekstraudstyrslisten. I dag er det noget anderledes og A6 Ultra byder bl.a. på Audi Drive Select, dynamisk undervogn, Bluetooth interface, elektromekanisk håndbremse, el-ruder, fjernlysassistent, lys- og regnsensor, Xenon lygter og LED-baglygter. Det er ganske imponerende.

Vores testbil havde ekstraudstyr i form af bl.a. MMI navigation, parkeringshjælp, prestigepakke med 4-zoners klimaanlæg, S-line eksteriør, sportssæder og sportsundervogn. Samlet set er det vel næsten alt hvad man kan bede om. Bedst af alt, så endte prisen på 768.000,-.

Der er absolut ingen tvivl om, at Audi har ramt plet med den nye A6’er. Og vil du have ekstra god økonomi ud af det, men samtidig ikke er interesseret i at gå ned på motorkraft, så er Ultra-modellen absolut et kig værd. Motoren er så lækker og gearskiftet så godt, at man kun kan være tilfreds. Det var jeg i hvert fald.