Nu er turen så kommet til lillesøster 318d. Og denne gang i stationcar udgaven Touring. Motoren er en nyudviklet 2.0 liters turbodiesel med 115 Hk. Momentet er på 265 Nm og findes allerede 1.750 o/min.
Lad os slå fast med det samme, at 318d virkelig lyder som en diesel - ja, det vil sige i de få sekunder den er kold og står i tomgang. Lige så snart bilen ruller, skiftes der til en blød og behagelig motorlyd. Ja, hvis ikke man var klar over at det var en dieselbil man sad i, så kunne man godt blive i tvivl. Masser af kraftoverskud og en gearing, der gør at selv 3. gear gør det sjovt at overhale, da bilen ruller pænt forbi de 120 Km/t i netop dette gear.
Samtidig med den utrolig dejlige motor, styrer Touring modellen stort set som en alm. 3-serie sedan. Præcis og direkte indstyring gør det til en fornøjelse at kører bilen og man mærker faktisk ikke at det er en stationcar man sidder bag rattet i.
Designmæssigt er 318 Touring magen til den øvrige 3-serie. Ja, altså lige bortset fra bagenden. Men, BMW er sluppet godt fra designet og de tyske designere er ikke blevet "trætte", som vi til tider ellers ser, da de er kommet til bagenden.
Interiøret er af sammen høje kvalitet og med næsten perfekt ergonomi, som vi kender det fra hele serien. Jeg savner dog stadig en hel del detaljer, som varme i sæder, el-bagruder og cd-afspiller. Det burde være standard i en bil til over 400.000,- kroner.
Vores testbil havde ekstraudstyr for godt 50.000,- kroner. Hvilket bla. betød aircondition, 17" alufælge (klæder bilen perfekt) og den uundværlige regnsensor.
Hvor en alm. sedan rummer 440 liter i bagagerummet, rummer Touring modellen 435 liter, hvilket fortæller at det ikke er en STOR stationcar. Med sæderne nede rummer Touring 1.345 l. Men pladsen og let at udnytte - og en lille detalje, som separat åbning af bagruden gør, at Touring er et godt bekendtskab. Skal du virkelig bruge plads og stadig ønsker at der står BMW på smækken, så skal du op i 5-serien. Men 3-seriens Touring model, er også et spørgsmål om livsstil. Ganske som vi ser det med Alfa Romeos SportWagon. Det er designet der tæller.
BMW 318d Touring er en rigtig dejlig bil. Motor og gearing står ikke tilbage for nogen. Ej heller designet. Til en basispris på godt 418.000,- kroner, koster bilen også det den skal. Og selvom motoren i 320d er kraftigere og måske en smule mere eksplosiv, så er den "lille" turbodiesel absolut en perle i serien af BMW dieselmotorer.
BMW 318d Touring - en på alle måder rigtig behagelig bil.