BMW hæver barren - vi tester den nye BMW 530d

|

Den luksuriøse mellemklasse har igennem det sidste stykke tid være domineret af Mercedes-Benz og deres nye E-klasse, skarpt forfulgt af Volvo S90. Men, nu melder en af de klassiske konkurrenter sig på banen med seriøs modstand. Det er selvfølgelig BMW, der netop har sendt deres nye 5-serie på markedet. Vi tester BMW 530d sedan.

Den nye 5-serie har fået et ordentlig løft rent designmæssigt og ligner nu til forveksling en mindre udgave af sin storesøster i 7-serien. Linjerne er skarpere og giver et endnu mere voluminøst ydre. Vores testbil var udstyret med M-sportspakke, der bl.a. giver en langt mere aggressiv fremtoning. Det klæder bilen ualmindelig godt. Men, selvom der er sket store ting rent designmæssigt udenfor, så er det i kabinen, at BMW virkelig har slået sig løs. Eller i hvert fald så meget det nu er muligt for BMW at gøre det. Endelig har de lavet en kabine, der er moderne og udstyret med elektroniske instrumenter og dobbelte skærme. Du har det almindelig instrumenthus og så har du det helt nye i-Drive system, der i den grad er blevet up-to-date. Grafik og funktionalitet er helt i top samtidig med at systemet er lynhurtigt. Derudover får du et af de fedeste (bogstavelig talt, red.) rat i klassen. En anden detaljer der fortjener at blive fremhævet er bagsædet. Det er ikke for pladsen, for den er ikke største i klassen – det er derimod komforten af bagsæderne. Her er virkelig tale om ”stole”, der støtter helt op omkring skuldrene. De er vanvittig komfortable.

I-Drive systemet er præcis som i 7-serien udstyret med gesture control, hvor du ved hjælp af fagter kan styre alt fra lyd til navigation. Det fungerer rigtig godt og gør det muligt at betjener en masse funktioner uden at fjerne blikket fra vejen, eller for dens sags skyld at skulle huske en masse kommandoer til stemmestyringen. Derudover er det muligt at få remote parking til din 5-serie, hvor du ved hjælp af nøglen kan starte bilen og parkere den et sted, hvor du normalt vil have svært ved at forlade bilen efter parkering. Det fungerer upåklageligt og er en feature, som du absolut skal have med. Prisen er under 10.000,-, hvilket er småpenge i det samlede billede. Udover remote parking kan du også bruge nøglen til at overvåge bilen og indstille ventilationen, hvis det er varmt og du vil ud til en kølig bil.

Motoren i denne 530d er en 6-cylindret bi-turbo diesel med 265 hk og et maksimalt drejningsmoment på 620 Nm ved 2.000 o/min. Den er forbundet til markedets nok bedste 8-trins automatiske gearkasse, der i denne model er opgraderet til sport. 530d stryger fra 0-100 km/t på blot 5,7 sekunder og stopper først ved den begrænsede tophastighed på 250 km/t. Ret imponerende er det, at du på trods af de mange kræfter har et gennemsnitligt brændstofforbrug på 21,3 km/l. Det er imponerende! Noget andet der imponerer ved motoren er lyden – den er nemlig stort set ikke tilstede. Der er ingen rallen ved høje omdrejninger eller ubehagelig dieselsnurren, som vi stadig finder hos flere dieselproducenter.

Design, kvalitet, motor og teknik er på et imponerende højt niveau i den nye 5-serie. Men endnu bedre, så er køreegenskaberne formidable, ja jeg vil nærmest sige perfekte for en bil i denne klasse. Men, det enorme drejningsmoment kan nemt få bagdelen til at rykke fra side til side, hvis underlaget er en smule fugtigt.

Prismæssigt starter den nye 5-serie ved godt og vel 600.000,-. Denne 530d starter ved 753.000 – men, da man har været ganske generøs, da der skulle handles ekstraudstyr, så ender den på 1.100.000,-. Her er altså udstyr for 350.000,- eller hvad der cirka svarer til en ny BMW 120i. Personligt ville jeg dog ærgrer mig, hvis ikke bilen havde alt dette udstyr, for det er lige præcis det, der gør oplevelsen i specielt kabinen så unik.

Der er ingen tvivl om, at BMW har kreeret noget af det bedste i klassen overhovedet. I direkte sammenligning med E-klassen må jeg placerer bilen helt oppe på siden og lade det være op til den enkelte køber at vælge – det er vanvittig tæt!

Vi vender snart tilbage med en omfattende test af BMW 540i, hvor vi får mulighed for at teste den kraftige benzinudgave. Så følg med her på Biltorvet.dk.

Biltorvets vurdering

plus Motor og gearkasse Design Kvalitet Kabine Køreegenskaber Komfortniveau
menu Lidt mere bagsædeplads

Specifikationer

R6/24v
-
265
4.000
620
2.000
Baghjulstræk
8A
250
5,7
-
21,3
18,1
123
1.715
1.100.933

BMW på biltorvet.dk

icon-licensePlate

Nummerpladeinfo

icon-newsletter

Modtag Biltorvets nyhedsbrev