Kampen i Golf klassen er ekstremt hård. Biler som VW Golf og Ford Focus sidder tungt på markedet, men billigere alternativer er lige i hælene på dem og udmærker sig generelt ved et højt udstyrsniveau og økonomiske motorer til en lavere pris. Hos Citroën vil man også have en bid af kagen, og buddet hedder Citroën C4.

C4 er med sine 4,33 m cirka 10 cm længere end en Golf og har nøjagtig samme bredde. Den har derudover plads til 408 liter i bagagerummet, hvor Golfen må nøjes med 380 liter. Vi har altså en bil, der fuldt ud lever op til klassens standard, når det drejer sig om størrelse.

Rent visuelt er 2015 udgaven af C4 en ganske nydelig bil. Den er mere neutral i sin styling end konkurrenterne, hvilket både kan være en fordel og en ulempe. Man kan sige, at den på denne måde lukker af for nogle købere – men på den anden side, så åbner den måske op for nogle andre.

Indvendigt er designet lidt mere sprælsk og virker meget tiltalende. Et lækkert rat og midterkonsol gør førerpladsen til et godt sted at være. Sæderne er glimrende og absolut mere til komfort end sport. Instrumenteringen er nem at aflæse, både i dagslys og mørke.

Plastkvaliteten er glimrende, de fleste steder. Det kan godt føles som om, at Citroën har sparet de steder, hvor man ikke kigger så meget eller kommer dagligt. Ikke at plastkvaliteten er dårlig – den er bare ikke så lækker, som resten af kabinen.

Pladsmæssigt er C4 ganske godt med. Pladsen ved bagsæderne er absolut acceptabel og både børn og voksne vil føle sig godt tilpas. Det samme gælder den tidligere nævnte bagageplads, som absolut er godkendt.

Vores testbil var udstyret med en 1,6 liters turbodiesel med 120 hk og et maksimalt drejningsmoment på hele 300 Nm ved 1.750 o/min., hvilket giver en utrolig afslappet kørestil og masser af overskud på lande- og motorvej. Motoren er faktisk bilens allerstørste styrke og den fortjener masser af roser. Gearkassen er manuel med 6-trin. Motoren fås dog også i kombination med en 6-trins automatgearkasse. Sidstnævnte har vi ikke prøvet – men, den manuelle gearkasse gør det udmærket, dog uden at imponere. Her kunne Citroën godt være lidt skarpere for at komme op på f.eks. Ford og VW niveau.

Den lækre motor er med start & stop funktion og har et gennemsnitlig brændstofforbrug på hele 27,8 km/l og et CO2 udslip på 93 g/km. Vi nåede på en blandet testtur over 600 km at holde et gennemsnit på 23,4 km/l – så det fabriksoplyste tal skulle være inden for rækkevidde.

Prismæssigt kan C4 sagtens være med. Denne 120 hk turbodiesel med Feel udstyrspakke koster 238.990,-. En tilsvarende Ford Focus eller VW Golf koster henholdsvis 269.190,- og 298.997,-. Det er en betydelig prisforskel som startpris. Hvorvidt den kan retfærdiggøres ved et efterfølgende brugtbilssalg, skal være usagt.

Hvis du går efter en bil i Golf klassen, og du egentlig ikke har de store krav til designet, men derimod er lidt konservativ anlagt, så er Citroën C4 absolut værd at kigge på. Det lidt for bløde gearskifte og kørestil, samt nogle få steder med ”træls” plast, er ikke nok til at fjerne fokus fra den blændende motor og den gode økonomi. Citroën C4 BlueHDi120 er absolut en prøvetur værd, hvis du kigger på bil i Golf klassen.