Citroën

Citroën
Citroën modeller
Vis populære Vis alle
C1
C3
C4
C4 Cactus
C4 Picasso
C5
Grand C4 Picasso
Vis alle
2
2 CV
A
AMI 8
AX
AY
B
Berlingo
BX
C
C1
C2
C25
C3
C3 Aircross
C3 Picasso
C3 Pluriel
C4
C4 Aircross
C4 Cactus
C4 Picasso
C4 SpaceTourer
C5
C5 Aircross
C6
C8
C-Crosser
CX
C-Zero
D
DS 20
DS21
DS3
DS4
DS5
Dyane
E
Evasion
G
Grand C4 Picasso
Grand C4 SpaceTourer
J
Jumper
Jumpy
Jumpy SpaceTourer
M
Mehari
S
Saxo
Spacetourer
T
Traction
V
Visa
X
Xantia
XM
Xsara
Xsara Picasso
Z
ZX

Info

Citroën har en lang og gloværdig historie, som byder på optil flere klassiske modeller. Mest legendarisk er nok Citroën 2CV, en bil som franskmændene lancerede i årene efter Anden verdenskrig, hvor den skulle konkurrere med Folkevogn. De fleste ved nok godt, hvordan én 2CV’er ser ud, og det skyldes, at den stort set forblev uændret i alle de 42 år, den blev produceret.

Citroën er dog meget mere end blot Citroën 2CV. For Citroën står ligeledes bag den futuristiske og banebrydende Citroën DS, som med sit modige design og hydropneumatiske affjedringssystem skilte sig gevaldigt ud, da den blev præsenteret tilbage i 1955. Det er netop Citroën DS, som er inspirationskilden bag den nyere DS-serie, med Citroën DS3, Citroën DS4 og Citroën DS, der igen introducerede Citroën som en bilproducent, der tør tænke lidt alternativt, som den nyeste Citroën C4 Cactus er det seneste eksempel på.

Citroën har dog i Danmark haft størst succes med Citroën C5, som i en årrække i begyndelsen af dette årtusind havde stor succes som firma leasingbil, og derfor er den godt repræsenteret på brugtbilsmarkedet. Det samme er modeller, som Citroën C1, Citroën Picasso og Citroën Saxo, alle modeller, der er noget mere neutrale i udtrykket, end det eksempelvis er tilfældet med DS-serien.

Hvad angår Citroën C1, så er den produceret i samarbejde med Peugeot og Toyota, og hvis du er på udkig efter en brugt mikrobil, så kan Citroën C1 bestemt være en god mulighed. Den klarer sig nemlig overraskende godt i diverse test af brugte biler, og hvis blot den har fået en omgang ekstra rustbeskyttelse, så er der sjældent nævneværdige problemer med den.

I den anden ende af størrelsesparametret af populære Citroën’er på brugtbilsmarkedet finder vi Citroën C5. Den er meget handlet, da man får en masse plads, komfort og udstyr til meget få penge. Det er dog vigtig at være opmærksom på, at reservedele kan være en bekostelig affære, og det kan ofte være nødvendigt med disse, da en del ældre Citroën C5 har problemer med mekanikken og det elektriske system.


Fakta

Køb brugt Citroen

Er du på udkig efter en ny bil? Eller måske gerne en brugt ny bil? Og er du måske ikke så rutineret i bilkøb, kan det være svært at bestemme sig for, hvad der er det bedste valg. For det er et rigtig stort marked at navigere i, og der er så mange forskellige mærker, modeller, typer og stande, at man skulle tro det var løgn. Derfor er det vigtigt, at du mærker efter, hvad du selv har behov for. Er du en høj mand, vil du typisk have behov for en lidt større bil for at have plads til benene. Men er du en lille kvinde, kan du sagtens nøjes med en mindre bil - det er måske endda nemmere at nå pedalerne i sådan én. Og så kommer der overvejelserne omkring bagsæder, bagagerum, brændstof, fart, kapacitet og alle mulige andre behov.

Derfor er det en god idé at klarlægge, hvilke behov du egentligt har, før du begynder at kigge på bil. For den på måde kommer du et skridt nærmere, hvad der er den bedste bil til dit behov. Du kan for eksempel vælge en brugt Citroën Berlingo, hvis I er en børnefamilie med et lidt mindre budget at gøre med. For priserne på brugte Citroën falder også efter modellens alder og selve bilens alder selvfølgelig.

Og derfor er det en fordel at købe din bil brugt, hvis dit budget er begrænset. Så er det måske dér du skal starte og finde din smertegrænse. Her på siden kan du indstille søgemaskinen til at vise priser på lige det prisniveau, du ønsker. For det er ærgerligt at forelske sig i en drømmebil for derefter at finde ud af, at den var 100.000 kr. for dyr til.

Vælg bil efter dit behov

Hvis du ønsker et godt og troværdigt bilmærke, er Citroën det oplagte valg. Der findes en masse forskellige modeller, som helt sikkert kan matche dine behov. Er du f.eks. hundejer, nytter det ikke noget, at du kører rundt i en mikrobil uden plads til hundebur i bagagerummet eller på bagsædet. Og er I en børnefamilie med mere end 3 børn, er det også nødvendigt med ekstra sæder i bilen. Heldigvis kan flere af Citroëns større modeller imødekomme disse krav.

Skal du køre langt hver dag eller bare mange dage om ugen, er det godt at købe en nyere brugt Citroen, da de kører længere på literen, og derfor er mere økonomiske. Derudover er en nyere brugt Citroën også en fornuftig investering, da de generelt er mere miljøvenlige og har bedre køreegenskaber. Generelt får du mere bil for pengene jo færre kilometer, din nye Citroën har kørt. Det kan blandt andet ses i priserne på brugte Citroën, da dem med færrest kilometer logisk nok har den højeste pris.

Historie

Citroën er et fransk bilmærke, der blev grundlagt tilbage i 1919 af André Citroën. Citroën var de første til at sætte en masseproduktion af biler med forhjulstræk i gang, det skete i 1934. Samme år gik Citroën dog konkurs og blev overtaget af den største kreditor, dækfirmaet Michelin. Året 1955 markerer endnu et mærkeår i Citroëns historie, da det er dette år, at den legendariske Citroën DS præsenteres for første gang. Det næste nedslagspunkt i historien er året 1968, hvor Citroëns ledelse træffer en beslutning, der skulle vise sig at være skæbnesvangre. Her får Citroën kontrollen over Maseratti, og det fører til udviklingen af sportsmodellen SM, som der blev investeret rigtig mange penge i. En investering, der skulle vise sig at koste dyrt, da bilen grundet blandt andet oliekrisen i 1973 viste sig at være stort set umulig at sælge – der blev således solgt to udgaver i Danmark. Citroën satsede i det hele taget stort på at udvikle dyre modeller i denne periode, og det blev fatalt, da samfundsøkonomien slet ikke var til dette. Derfor gik Citroën konkurs i 1974, og med hjælp fra den franske regering, der frygtede at miste mange arbejdspladser, blev fusionen med Peugeot arrangeret, og PSA Peugeot-Citroën koncernen var en realitet. Den nye koncern kom dog hurtigt på ret kurs, og i 1975 blev Maseratti solgt fra igen, det var en medvirkende faktor til, at der var overskud i PSA Peugeot-Citroën koncernen igen fra 1975 og frem til 1979. Peugeot valgt dog at skrinlægge Citroëns meget ambitiøse tilgang til design og teknik, og i stedet blev Citroën udviklet ud fra det samme fundament som Peugeot. Selv den dag i dag er der stor lighed mellem de to mærker.


icon-licensePlate

Nummerpladeinfo

icon-newsletter

Modtag Biltorvets nyhedsbrev