Citroën lancerer genialt koncept, der minder om mærkets sære biler fra fortiden. Elbilen oli bygges i pap, så vægten er lav, så man kan nøjes med et mindre batteri og alligevel have en rækkevidde på op til 400 kilometer.

Citroën er tilbage, som vi kender dem bedst. Med en sjov, skør og anderledes tilgang til bilen koncept minder deres nye koncept oli om blandt andet den legendariske 2CV. Med afsæt i den mikroskopiske elbil Ami, har Citroën udviklet oli, et innovativt 'laboratorium på hjul' designet til at flytte normerne for familiemobilitet, som producenten selv udtrykker det.

Citroën går tilbage til fremtiden med ny C5 X

I stedet for at være et 2.500 kilos 'palads på hjul' fyldt med skærme og gadgets, viser oli, at man med opfindsom brug af alternative materialer og en bæredygtig produktionsproces, sagtens kan opfylde kravene til mobilitet med en billig elbil.

Som i gamle dage, men i pap

En typisk familiebil fra 70'erne vejede omkring 800 kilo og var 3,7 meter lang og 1,6 meter bred. De tilsvarende biler i dag er vokset til mere end 1.200 kilo, er mindst 4,3 meter lange og 1,8 meter bredde. Lov- og sikkerhedsmæssige krav har drevet noget af dette, men hvis tendensen fortsætter, får vi et problem, forklarer Vincent Cobée, Citroëns øverste direktør.

Citroën mener, at vi er nødt til at vende tendenserne ved at gøre vores køretøj lettere og billigere og samtidig finde opfindsomme måder at maksimere brugen og renovere for efterfølgende ejere. Ellers vil familier ikke have råd til mobilitetsfriheden, når fuldt elektriske køretøjer bliver den eneste mulighed for dem. oli er konkret eksempel på en både optimistisk og opfindsom løsning.

Renault genopfinder 5 som charmerende elbil

Missionen med oli er reducere antallet af dele og komponenter, så fordørene er identiske, mens motorhjelm, pickup lad og paneler, er designet, så man kan stå på dem, og så er de udformet i genanvendt pap i honeycomb struktur, som gør det langt stærkere. Man har forsøgt at minimere kompleksiteten minimeres og øge funktionalitet, så oli bliver mere effektiv og mindre kompliceret. Det er specielt vigtigt for en elbil, forklarer Laurence Hansen, head of Citroën Product Development.

Det er en ond cirkel - at levere mere elektrisk rækkevidde kræver et større batteri. Tilføjelse af mere teknologi kræver mere strøm, hvilket også betyder et større batteri. Alt dette tilføjer vægt, kompleksitet og omkostninger, og jo mere et køretøj vejer, jo mindre effektivt bliver det. Oli viser, hvad der kan ske, når vi har en helt anden tilgang.

Den komfortable crossover – Citroën C5 Aircross

Oli vejer omkring 1.000 kilo, som gør den væsentligt lettere end de fleste sammenlignelige kompakte SUV'er. Derfor behøver den kun et 40 kWh batteri for at levere en rækkevidde på op til 400 kilometer. Ved at begrænse tophastigheden til 110 km/t, kan man nå et forbrug på 10 kWh/100 km, mens genopladning af det forholdsvis lille batteri fra 20 til 80 procent kun tager kun 23 minutter.

Praktisk og klassisk

Ligesom legenden 2CV, som skulle kunne køre en pakke æg over en mark uden at knuse nogen af dem, er funktionaliteten i højsædet i oli. Og det har man ikke været bange for at vise i designet, fortæller Citroën ’s head of Design, Pierre Leclercq. 

Postmand Per på afveje – Dangel Peugeot Partner

Vi er ikke bange for at vise dig, hvordan køretøjet er sat sammen, så du for eksempel kan se rammer, skruer og hængsler. At omfavne renhed giver os mulighed for at designe anderledes og udfordre alt. Det er som at have en analog tilgang til mange ting, der er blevet digitale i dag. Derfor har vi valgt en mindre typisk automotiv tilgang med oli, og det er denne opfindsomhed, der vil inspirere elementer af vores designsprog i de kommende år.

Man har sat det simple forrest, så forruden er lodret, fordi den er den korteste afstand mellem top og bund og bruger den mindste mængde glas - også snakker vi ikke om aerodynamik! Men de simple løsninger fortsætter, så i stedet for det sædvanlige bagagerum eller hatchback byder oli på en løsning, der minder om Citroën lille åbne bil Méhari, som blev bygget i 70’erne, og som også har et åbent lad.

Når du tænker på praktik og alsidighed, især i et kompakt køretøj designet til at være ultraansvarligt og effektivt, skal du tænke anderledes. Mange mennesker synes, at deres lille SUV ikke er mere praktisk end en kompakt hatchback, så oli’s usædvanlige pick-up løsning med bagagerum nedenunder er vores bud på, hvordan man får det bedste fra flere verdener, siger Leclercq.

Oli er først og fremmest tænkt som en rettesnor for, hvordan en Citroën kan se ud om 10 år, så du skal desværre ikke regne med, at den lille elbil kan bestilles foreløbigt.