Citroën er tilbage med en ny C4 i klassisk fransk form. Nu kommer den dog både med forbrændingsmotorer og elmotor med op til 350 kilometer rækkevidde.

Citroën lancerer den nye generation af C4, som er i synk med vore tider. Den kommer nemlig med tre forskellige benzinmotorer og to dieselmotorer – og en elvariant. Og mon ikke den elektriske variant bliver rigtig spændende til det danske marked. Den får navnet ë-C4 og har en WLTP-rækkevidde på 350 kilometer og er udstyret med elmotor, der yder 136 hestekræfter og 260 Nm. Det er nok til at sende den franske ellert til 100 km/t på 9,7 sekunder og videre til en topfart på 150 km/t.

Den komfortable crossover – Citroën C5 Aircross

Batteriet på 50 kWh er et 400 V Li-Ion højkapacitets batteri med en garanteret levetid på 8 år eller 160.000 km med 70 % opladningsevne. Opladning foregår optimalt ved en offentlig ladestander, hvor ë-C4 kan oplades 80 % på 30 minutter ved en 100 kWh hurtiglader. Har du trefaset ladeboks hjemme i garagen med 32 ampere og 11 kWh, kan ë-C4 lades op på fem timer, mens det tager 7,5 timer for den en-fasede version. Eludgaven får også et dedikeret display, som viser rækkevidden samt et powermeter, energiflowet eller varmeforbruget. Sidstnævnte gør det muligt at holde øje med, hvor meget varmeforbruget påvirker energiforbruget – en strømsluger om vinteren.

Fossil-fest
Hvis du skal have mere rækkevidde, findes der også masser af muligheder på benzin og diesel. Tre Euro 6d benzinmotorer bestående af en PureTech 100 med 6-trins manuel gearkasse, PureTech 130 med 6-trins manual gearkasse eller med 8-trins automatgearkasse, og så den kraftigste PureTech 155 med manuelt gear eller 8-trins automatgearkasse. Er du mere til diesel, findes der en BlueHDi 110 med 6-trins manuel gearkasse og en BlueHDi 130 med samme 8-trins automatgearkasse.

Vissen Citroen C4 Cactus har fået gødning

Som en rigtig Citroën, har de franske ingeniører forsøgt at skabe de klassiske køreegenskaber, hvor det føles, som om man svæver afsted på et flyvende tæppe. Så den nye C4 and ë-C4 er som standard udstyret med Hydraulic Cushions, som blev introduceret første gang på C4 Cactus og C5 Aircross SUV. Undervognen skulle sikre en mærkbar komfort. Der er udfyldt ikke mindre en 20 patenter i udviklingen af denne undervogn.

Ny Berlingo – et dejligt blødt franskbrød

I kabinen skulle materialerne have fået et løft, og så er sæderne designet efter det, Citroën kalder Advanced Comfort. Til højre for rattet finder man infotainmentfunktionerne, mens føreren bag rattet har udsigt til en rammeløs digital instrumentering samt et stort head-up display i farve. Instrumentbordet er udstyret med en 10 tommer trykfølsomskærm, der giver adgang til de fleste funktioner. Heldigvis har man valgt at bibeholde kontrolknapperne til klimaanlægget, så man ikke skal igennem flere menuer og fedte med skærmen for at skrue op eller ned for varmen. De nye modeller får også varme i både forrude og i rattet, hvilket er nyt for Citroën. Der kommer også varme i bagsæderne og luftdysser i midterkonsollen bag til passagererne på bagsædet.