Citroën Berlingo er familiebilernes svar på schweizerkniven, hvor udseendet har været mindre vigtigt end praktikaliteten. Tredje generation er skåret over en ny opskrift, hvor udseendet er moderne og maskulint, tilsat præcis de samme praktiske detaljer, som gjorde de tidligere generationer populære.
Berlingo er Citroëns næstbedst sælgende model – på verdensplan er der langet 1,7 millioner af den nuttede familieflytter over disken, og faktisk sælges den første generation, som har 22 år i varerummet, stadig i Argentina og Brasilien. Antallet svarer til at samtlige familier i Danmark ejer en Berlingo, og hver femte har to.
Så det er en vigtig model for den franske producent, og her ti år efter seneste model er de klar med en helt ny Berlingo 2018 – og mere maskulin model.
Den ikoniske og nuttede snude fra de tidligere Berlingo-modeller er skåret af, til fordel for en højere og kortere forende, der næsten går i ét med forruden, der også er blevet mere vandret. Det har gjort Berlingo mindre charmerende og mere muskuløs at se på, og det er der helt sikkert en del bløde mænd med et akut børnetransportbehov, som er glade for. Men den er også blevet mere kassevognsagtig.
Den er større
Den ny Berlingo 2018 er faktisk kun en centimeter længere end forgængeren, alligevel er der 100 liter mere bagagerumsplads. Men den ser meget større ud, hvilket klart skyldes den firkantede franskbrødsform. Til gengæld behøver man(d) ikke længere parkere klokkeværket i carporten, når man skal ud at hente krukker og muldjord i havecenteret eller unger i børnehaven.
Hvor den er designet med en skarp kniv udvendigt, har den fået med blød pensel indvendigt. Det bløde er de mange praktiske rum, der er faktisk 28 rum i kabinen, hvis man har tilkøbt midterkonsol, modulboks og panoramatagsløsning – i alt 186 liter gemmesteder er der til strandskovle, pixibøger og bananskræller rundt omkring i loft, gulve og døre. Så hvis du er smugler, er den jo helt perfekt.
Ejere af tidligere Berlingoer vil nikke genkendende til alle de her smårum, som ikke er anderledes end forgængeren, og det er heller ikke nyt, at der er tre individuelle sæder på bagsædet, hvor der er plads til tre barnestole, eller at bagruden kan åbnes separat. Selve modulopbygningen og alt det praktiske er faktisk helt som for ti år siden.
Samme dejlige dej
Så surdejen er altså den samme, men brødet er jo nybagt, og det inkluderer også kabine og køregenskaber. Berlingo er bygget på EMP2-platformen, som vi kender fra PSA’s SUV’er som Peugeot 3008, 5008, men også Opels Grandland X.
Det er dog kun forenden, som er EMP2. Bagenden er… ja, fra den gamle Berlingo. Det har sikret den gode plads, forklarer Citroën. Når du kører i den, vil du bemærke, at undervognen er – ja, undskyld mit franske – blød som et franskbrød. Bilen duver i vinden og sejler hen over ujævnheder som en luftpudebåd, fuldstændigt ligeglad med, om det er en hullet grusvej eller nylagt asfalt.
Nogle vil helt sikkert syntes, at den er en tand for blød, fordi man mister lidt føling med forholdene. Men andre vil sætte pris på, at børnene ikke bliver vækket af vejbumb og den slags. Kører du som en racerkører, har du en fest med at holde den på sporet gennem rundkørsler, og den piver gerne fra dækkene, selv under moderat hastighed i bløde sving. Drejer du skarpt, føles den som et højhus, der er ved at vælte, hvor man kommer lidt i tvivl om nu dækkene bliver på fælgene.
Men kør den som den betænksomme, forsigtige og snusfornuftige familiefar, og du vil sætte stor pris på, at der er franskbrød mellem hjul og karrosseri. Berlingoen er nemlig også fint lydisoleret, så motorvejshastighed har ingen generende vind- eller dækstøj. Apropos vind, så rusker det godt i den på grund af den brede side, og det har indvirkning på kørslen – så hold godt fast i rattet over Storebæltsbroen!
Den kan vokse
I kabinen er du velsignet med nye tiltag som induktionsladning af din mobil, head-up-display, trådløs opladning og spejling af telefon på den store otte tommers skærm, der i øvrigt sidder dejligt højt. Skærmen kan styre alt, men der er også dedikerede knapper til de mest brugte funktioner som blæser og radiovolume.
Vi testede største dieselmaskine på 130 hk koblet til en 8-trins automatgearkasse. Den kombination er perfekt til familiefar, da gearkassen skifter umærkeligt og lækkert, og holder dieselmaskinen lige under, hvor den kan begynde at lyde træls.
Racerkørerfar vil nok sætte mere pris på benzinmotoren, hvor vi testede 110 hk med tre cylindre, i forbindelse med en 6-trins manuel gearkasse. Den føles kvik i trafikken, men gearskiftet er en kende upræcist.
Som noget nyt, og det er nyt, kan man få Berlingo 3 i en ekstra forlænget version, kaldet XL, der giver bedre plads til syv sæder, og som gør det muligt at transportere tre meter lange planker, og ikke kun 2,7 meter lange som i den normale, der kaldes for M-versionen. Forskellen udvendigt er på 35 cm.
Alt i alt har den bløde mand (den typiske køber er en mand på 54 år) fået en vogn med en tilsvarende blød undervogn, som er mere stille, lidt større, lidt kønnere og med flere muligheder for moderne ekstraudstyr til at gøre familiekørsel lidt mere udholdeligt. Mon ikke det faste publikum kan spise det?