Med mere end 5.000 solgte biler er Fiat 500 p.t. den mest solgte bil i Danmark. Men det er nu ikke den ”almindelige” 500 der skal løbe med hele æren, for dens topløse søster, kaldet 500C har nemlig allerede rundet de 1.000 stk. i Danmark.

Til forskel fra den almindelige Fiat 500, så fås 500C kun med én motor, nemlig en 1,2 liters rækkefirer med 69 hk. Motoren har Start&Stop funktion, så du har mulighed for at reducerer CO2-emissionen ved stilstand. På trods af sin lille størrelse er motoren slet ikke værst. Efter et kort bekendtskab lærer du hurtigt, hvor du skal skifte gear for at få den hurtigste, men samtidig mest smidige kørsel. Derudover er motoren imponerende økonomisk, hvilket de 20,8 km/l fortæller alt om.

Fiat 500C er fuldstændig lige så rummelig indvendig som den almindelige model, hvilket betyder at der faktisk er god plads ved bagsæderne. Bagagerummet er også kun tre liter mindre, hvilket er et stort plus. Selve bagklappen åbner dog omvendt af den normale model, hvilket ser cool ud men også er praktisk.

Taget kan rulles tilbage i små hak. Ruller du det helt tilbage får du effekten af at køre i cabriolet – men det er lidt snyd, for selvom taget forsvinder så er det ikke en ”rigtig cabriolet”. Bilens sider, der udgør mellemstykket mellem døre og tag er nemlig permanente. Så i virkeligheden er der tale om et stort soltag i stof.

Fiat 500C fås i to udstyrsversioner, Pop og Lounge. Udstyret er omfattende i begge modeller – men Lounge byder på mest luksusudstyr. Er du ikke tilfreds med det standard look 500C har, så er det muligt at tilrette det præcis som du måtte ønske det. Der findes et væld af originale stylingdele, der bl.a. rummer stickers, badges, skørtesæt, nøglecovers og meget mere. Mængden af standardfarver er den samme som med den almindelige 500. Derudover har du mulighed for at vælge imellem tre forskellige kalecher.

Det store antal 500-modeller på de danske veje hænger bl.a. sammen med Fiats glimrende privatleasing program. Her er det faktisk muligt at køre Fiat 500C for kun 1.895,- pr. mdr. Det må siges at være acceptabelt.

På vejen er Fiat 500C fuldstændig som sin søster med hårdt tag. Du mærker ikke den lettere manglende stivhed, hvilket hænger sammen med Fiat ingeniørernes dygtighed, men også det faktum at du ikke kører race i din 500. Du smider den ikke fra side til side. Det er standardmodellen nemlig ikke skabt til – der skal du i stedet vælge en Abarth-model.

Prismæssigt er Fiat 500C så absolut også med helt fremme. Vælger du den mindste Pop-version må du slipper knap 190.000,-. Vil du have den store udstyrspakke, så snakker vi 215.000,-. Det er imponerende gode priser.

Mængden af ekstraudstyr til kabinen er omfattende. Du kan bl.a. få et lækkert Interscope musikanlæg, gaslygter eller komplet læderindtræk. Priser er acceptable, men Fiat 500C kan alligevel godt blive en dyr bil, hvis du lader ønskerne flyde. Desværre er det ikke muligt at få cruise control til bilen. Det har man fra italiensk side valgt at si fra. Underligt, da det fås til stort set samtlige modeller i Fiat/Alfa programmet.

Alt i alt er Fiat 500C et virkelig positivt bekendtskab. Bilen er allerede blevet et design ikon, der på ingen måde står tilbage for den oprindelige model. Designet er så vellykket at ingen er i tvivl om, hvilken bil der er tale om. Og da du samtidig har mulighed for at tilpasse din bil fuldstændig efter eget ønske, giver det bare flere muligheder for at skabe noget unikt.

Fiat 500C – jeg er vild med den!