I den såkaldte ”Golf-klasse” er der en bil, der virkelig har skilt sig ud pga. sine suveræne køreegenskaber og anderledes design – nemlig Ford Focus. Da bilen i sin tid blev introduceret, vakte den stor opsigt pga. sit smarte og stilrene New Edge Design. En design linie, som Ford har brugt til stort set alle biler i modelprogrammet, lige fra Ká til Mondeo.
New Edge stilen er stadig ganske tydelig i Fords modelprogram – men dog ikke så markant som da det først blev introduceret. Måske er det fordi vi efterhånden har vænnet os til de skarpe kanter og vovede linier.

Det bedste af det bedste af det bedste af det…
Noget af det, der virkelig adskilte den første generation af Ford Focus fra konkurrenterne, var de suveræne køreegenskaber. Undervognen var i mine øjne perfekt og bilen var en fryd at køre. Selv med de mindste motorer i programmet, kunne man finde underholdning og køreglæde i bilen. Ja, jeg vil påstå, at Ford Focus var en af de biler, man glædede sig til at køre i, hver eneste gang.

Da Ford introducerede seneste generation af Focus for pressen, lagde de stor vægt på at køreegenskaberne var blevet endnu bedre end i den foregående model. Noget der fik mig til at trække på smilebåndet, da jeg havde svært ved at forestille mig, at man kunne gøre bilen bedre, hvad angår undervognen. Det kunne de!

Nu har jeg kørt rundt i den nye Focus i en uge og bilen er så overbevisende, hvad angår køreegenskaberne, at man helt føler at man sidder i en velafstemt sportsvogn med plads til hele familien. Ultra præcis indstyring, prompte reaktion ved korrektioner med rattet og bedst af alt – den suger sig fast til vejen og gør kørsel på snoet vej til en ren leg. Virkelig vellykket arbejde fra Fords side.

Motoren
Den lækre undervogn fortjener en lækker motor – og her er den 1,6 liters benzinversion med 100 hk et rigtig godt valg. De 100 hk indfinder sig ved 6.000 o/min og det maksimale drejningsmoment på 150 Nm er tilstede fra 4.000 o/min. Motoren gør det rigtig godt og byder på en lækker motorgang og ganske lydsvag kørsel. Den 5-trins gearkasse er præcis og byder ikke på nogen former for unoder. Umiddelbart virker den 1,6 liters motor, som det bedste valg til prisen. Men, vi vender selvfølgelig tilbage med test af de andre motorversion, der bl.a. tæller en 1,4 liters benzin med 80 hk og en 2,0 liters benzin med 145 hk. Samtidig vil de lækre TDCi modeller nok gøre deres for at overbevise os af at man skal køre diesel. Topmodellen er den 2,0 liters TDCi’er med 136 hk, som vi også kender fra Focus C-max. En motor der er overbevisende på alle områder. Vi ser frem til testen.

Udstyr i lange baner
Ford har gjort meget ud af at tilpasse den nye Focus til fremtiden. Dette betyder at man har mulighed for at vælge en række udstyr, som det ikke tidligere er set til Focus. Måske er det den hårde ”udstyrskonkurrence” fra konkurrenter, som f.eks. Citroën, der har fået Ford til at satse så kraftigt på en omfattende udstyrsliste.

Listen omfatter bl.a. aktive lygter, der drejer sig sammen med bilen, så man har mulighed for at ”se om hjørner”. Integreret BlueTooth er også en mulighed, hvilket også gælder køling i sæderne, samt solreflekterende forrude, afkølet handskerum, navigation samt parkeringssensor.
Tidligere hed udstyrsversionerne Ambiente, Trend og Ghia. Nu har man tilføjet endnu et udstyrstrin ved navn Titanium, der virkelig byder på det bedste fra udstyrslisten.

Plads og kabine
Pladsen i den nye Focus er ganske acceptabel for klassen. Det er ikke sådan at man falder i svime over pladsen på bagsædet. Men, der er tilstrækkeligt både til voksne og børn. Foran er pladsen god og de udmærkede sæder gør deres til at man føler sig hjemme.

Kabinen er samtidig et ganske behageligt sted at opholde sig. Man har valgt en mere konservativ designstil end på den tidligere model, hvilket har betydet farvel til New Edge stilen indendørs.

Man skal lige være opmærksom på, hvilken udstyrsversion man vælger, når man overvejer Focus. I Ambiente version, er der ikke meget at glæde sig over – ja, hvis vi altså ser bort fra køreegenskaberne. Der er ingen aluminiumsdetaljer i kabinen og alt er holdt i sort plastik. Kvaliteten er rigtig god, men det virker meget ens det hele. Her vil det være oplagt at vælge Trend modellen, hvor der er lidt mere liv i kabinen. Det samme gælder udstyret, hvor Ambiente ikke har elbetjente sidespejle (hvad sker der Ford?) eller elektriske sideruder bagi. Ting man burde have som standard i en bil til mere en 235.000,- kroner.

Prisen og konklusionen
Godt 235.000,- er hvad Ford forlanger for den 1,6 liters Ambiente med 5 døre. En ganske fornuftig pris, hvis man lige ser bort fra detaljerne mht. elspejle og elruder. Billigst er den 1,4 liters benzinversion med 80 hk, der starter ved 215.000,- kroner. Hvor prisen ender er næsten op til en selv, hvis man har lyst til at gå amok i udstyrslisten. Et godt valg kunne evt. være Trend versionen med den 1,6 liters benzinmotor. Her er udstyret ganske veltilpasset og prisen ganske glimrende.

Der er ingen tvivl om at Ford har skabt en vidunderlig bil. Køreegenskaberne er perfekte, motoren er lækker og kabinen er et sted, hvor man virkelig føler sig hjemme. Designet er blevet mere afdæmpet end vi tidligere har set det – men, det er på ingen måde kedeligt at se på. Tværtimod.

Selvom konkurrencen er hård i ”Golf-klassen”, er der ingen tvivl om at den nye Focus er den bedste bil samlet set.