Her på Biltorvet har vi tidligere testet både sedan og stationcarudgaven af den nye E-klasse fra Mercedes-Benz. Vi har i begge tilfælde været ovenud tilfredse og udråbt bilen til nummer ét i sin klasse. Nu kigger vi så nærmere på den smukke, ja, jeg vil næste sige ultra-smukke søster, nemlig coupé-udgaven. Denne gang er det E400, hvilket betyder, at den har en 3,5 liters V6’er med 333 hk.

Vi har tidligere gennemgået E-klassens kvalitet både ud og inde, og vi må blot konstatere, at bilen virkelig er imponerende. Det er som om at Mercedes lige er trådt et skridt op på alle fronter, specielt mht. til den følelse, du får omkring materialerne. Det er virkelig godt og går igen i coupé-versionen. En super lækker detalje er de store luftdyser, der virkelig skiller sig ud på den eksklusive måde.

Samtidig giver det nyudviklede instrumentbord med dobbeltskærme en super lækker fornemmelse, hvor du som chauffør føler, at du har overblik over det hele.

Ved bagsæderne er pladsen overraskende god, hvilket er lidt af en sjældenhed på disse coupé-modeller. Forsædet kører automatisk frem og letter adgangen til bagsædet og når du først har sat dig i sædet, så er pladsen virkelig god. Selv et barnesæde af den større slags kan sættes ind uden problemer.

En så smuk bil som E-coupé fortjener en motor af bedste kaliber, hvilket vores testbil må siges at være udstyret med. Der kan gå lidt for meget downsizing i den med små 4-cylindrede motorer – men ikke her. Vores model er nemlig udstyret med en 3,5 liters V6-motor med 333 hk og et drejningsmoment på 480 Nm. Sammen med firehjulstræk og en 9-trins automatgearkasse i verdensklasse, giver det et imponerende sammenspil, der virkelig giver en lyst til at tage et langt stræk fra Danmark til Sydfrankrig.

De 333 hk gør E400 ganske hurtig, dog ikke på den brutale måde, som vi kender det fra AMG modellerne. 0-100 km/t er overstået på blot 5,3 sekunder, hvilket må siges at være godkendt. Og måden det sker på er uden hjulspind (qua 4x4, red.) eller stort drama – bum, så er vi der, 100 km/t.

Rent brændstoføkonomisk så lover Mercedes 12,3 km/l. Det er faktisk meget tæt på det tal vi kom frem til – nemlig 11,9 km/l. Med en lidt mere økonomisk indstilling er jeg overbevist om, at de 12,3 km/l er mulige.

E-coupé er en af de absolut smukkeste coupémodeller på markedet lige nu. Den ser godt ud fra alle vinkler. Farven Iridium Silver gør også sit til, at alle de smukke former virkelig træder frem på bedste vis. Jeg har virkelig ikke noget negativt at sige om designet – slet ikke når bilen, som det er tilfældet her, er udstyret med AMG-trim og AMG-fælge på 20 tommer.

E400 coupé er p.t. topmodel rent motormæssigt. Personligt håber jeg, at Mercedes får AMG til at tage den under kærlig behandling og laver en E63 coupé AMG S med 612 hk, som vi kender det fra sedan-modellen. Det fortjener bilen virkelig!

Prismæssigt hopper E400 lige over en million kroner og med udstyr fra AMG, luftundervogn og premium-pakke, så ender vi på 1,44 millioner kroner. Det er mange penge, men det er i nøjagtig samme prisleje som Audi S5 (354 hk) og betydeligt billigere end BMW 640i xDrive (320 hk).

Personligt er jeg vil med coupé-modellen af E-klassen, det er i mine øjne en rigtig drivers car.