Motoren
Getz leveres i 3 forskellige motorvarianter. Den mindste er på 1.1 liter og yder 62 Hk. Den mellemste model er på 1.3 liter og yder 82 Hk. Og topmodellen er en 1.6 liters motor, der yder 105 Hk. Den lille 1.1’er fås kun i en 3-dørs version, hvor de to andre modeller fås med 3 og 5 døre.
Vi testede den 1.3 liters version med 5-døre.

Motoren leverer 82 Hk ved 5.800 o/min. Dens moment er på 117 Nm og leveres ved 3.200 o/min. Dette er nok til at sikre den lille bil en acceleration fra 0-100 Km/t på 11.5 sekunder. Det er ganske imponerende, om end motoren godt kan lyde lidt anstrengt ved kraftig acceleration.

Den 12v motor leverer en fornuftigt stykke arbejde og imponerer med, ifølge Hyundai, 16.1 Km/l. Med tanken fyldt til randen med V-Power, lykkedes det os at hive 15 Km/l ud af motoren.

Køreegenskaberne er faktisk rigtig gode. Ja, faktisk så gode, at jeg vil kalde Getz’en for en bil der ikke laver numre. Den er meget nem og ligetil at køre.

Kvaliteten
Interiøret i Hyundai Getz er rigtig fornuftigt. Hyundai er begyndt at bruge andre plastikkvaliteter og sikre derved et bedre helhedsindtryk, når man sætter sig ind i bilen. Et ”must” når man introducerer biler i Europa. Der vanker dog ikke et væld af smarte detaljer og knapper. Men, det der er der fungerer som det skal.
Sæderne er behagelige og støtter ganske glimrende. Bagsædet kan dog virke en smule kort. Men, dette er en nødvendighed, hvis der også skal være plads til bagagen, i den 3.81 m lange bil. Hvis man ønsker ekstra meget bagage med på turen og kun er to personer – så er det meget nemt at ligge bagsæderne ned. Det kan ene mand gøres på under 2 minutter.

Sikkerheden
På sikkerhedssiden ligger den lille bil ganske godt ud med 4 airbags, 5 trepunktsseler, ABS med EBD, kollisionsbjælker i dørene og stødabsorberende kofangere.

Designet
Designmæssigt er Hyundai Getz også en fornyelse. Man kan genkende nogle få streger fra storesøster Matrix – men ellers er Getz sin helt egen. Ved første øjekast kan man godt blive i tvivl om det er en Hyundai man kigger på. Det er derved lykkedes Hyundai at fortsætte den design stil man lagede for dagen, med introduktionen af den nye Sonata. Nemlig en mere europæisk stil.

Overall
Alt i alt er Hyundai Getz et kanon bud i klassen for små familiebiler. Den leverer det den skal, om end en smule anstrengt, hvis vi taler om motoren. Kvaliteten er fornuftig og bilen har det den skal have og ikke mere.
Til den lille familie eller førstegangkøberen, er Getz slet ikke et dårligt bud – derfor kan den også hæfte titlen, som nr. 3 ved årets bil på sig.

Det bliver spændende at prøve Getz i den 105 Hk version. Her vil det være muligt at se, om de gode køreegenskaber også kan matche mere motorkraft. Jeg er på forhånd meget optimistisk på mødet med den kraftigere motor og vi vender naturligvis tilbage med en test af bilen.

Det er i hvert fald sikkert, at Hyundai har lavet et godt stykke arbejde med den nye Getz.