Med 179 Hk og en automatgearkasse der lader konkurrenter noget at lære, er Hyundai Santa Fé V6 absolut noget at det bedste i klassen. Den 2,7 liters V6’er er en fryd at køre og ikke mindst høre på. I samarbejde med den, (ja, jeg er tæt på at skrive perfekte) suveræne 4-trins automatgearkasse, får du en meget behagelig kørsel – specielt når det går ligeud på landevej – det er nemlig her at bilen er i sit es.

På terrænsiden, er der nu heller ikke det store at sætte på santa Fé V6. Altså hvis vi holder os til sand og let mudder. Bilen er nu heller ikke skabt som hardcore offroader – men som en såkaldt "dagligdags" offroader. Det vil altså sige, at dem der investerer i en Santa Fé bruger 85% af deres tid på alm. vej. Hvis man vil mere end sand og let mudder, skal man naturligvis udstyre sin bil med andre dæk end de standardmonterede Hancock dæk. Med firhjulstræk er der ikke de store problemer med dækkene. Men, vi havde store problemer med at stå fast i 2WD version af Santa Fé. Vi håber stadig at enten Hyundai skifter dækleverandør, eller at Hancock begynder at lave nogle bedre dæk.

Kabinen i Santa Fé er god. Den er praktisk indrettet og man mangler ikke umiddelbart aflæggeplads. Plastkvaliteten er udmærket – den kan dog føles lidt hård nogle steder. Dette hænger nok også sammen med den meget lyse kabine vores testbil var udstyret med. Den mørke kabine virker mere varm og giver derfor også et andet indtryk af kvaliteten.

Sæderne er gode, med mulighed for multijustering. De er hverken for hårde eller for bløde. Lidt mere støtte i siderne ville være et stort plus, da man har tendens til at "glide" lidt fra side til side, pga. af bilens undervogn.

De 179 Hk leveres ved 6.000 o/min og bilen har et moment på 255 Nm ved 4.000 o/min. 0-100 Km/t er overstået på blot 11,6 sekunder og tophastigheden er sat til 182 Km/t.
Hyundai lover 8,8 Km/l – hvilket bestemt passer, da vi opnåede 9,8 Km/l i gennemsnit.

Santa Fé er en stor bil – hvilket dog ikke har den store indflydelse på dens evner inde i byen. Bilen er meget let at "smide" rundt med og man er aldrig nervøs for at komme "for tæt på". Designmæssigt er det lykkedes at skabe en bil, der med svulmende former, rager ud i mængden. Vel og mærke til bilens fordel. Santa Fé er i mine øjne blevet lidt amerikansk at se på, hvilket er positivt. Der er også nye detaljer, som f.eks den seperate åbning af bagrunden, hvilket gør det noget nemmere at smide indkøbsposerne ind.

Hyundai Santa Fé fås i en lang række motorvariationer, der spænder fra den 2.0 liters CommonRail Diesel til den lækre 2,7 liters V6’er.

Santa Fé V6 koster 189.998,- kroner + moms, hvilket er en ganske fair pris. Det er samtidig præcis 40.000,- kroner mere end modellen før, der er en 2,4 liters benzin med manuelt gear. Jeg vil dog til hver en tid vælge den herlige V6’er - ikke mindst pga. det dejlige automatgear.