Ved første øjekast minder Hyundai Santa Fe lidt om en kæmpe kummefryser på hjul med sit ret kantede design, som man enten krammer eller kaster op over. Vi krammer det, for den rumskibslignede vogn er et smukt modernistisk køretøj, der lyser op i trafikbilledet. Så meget, at den er kåret som Årets Kvindebil i Verden, Women’s Worldwide Car of the Year 2025
Det kan jo også noget – det til trods for at designet faktisk er skabt i og for amerikanere, da Santa Fe både fabrikeres og sælges derover, deraf også navnet Santa Fe, der er hovedstaden i staten New Mexico.
Santa Fe fås herhjemme kun som gammeldaws hybrid og vil du have en kæmpekasse som elbil, må du ty til Ioniq 9, der er tekniksøster og på størrelse med Kia EV9.
Send børnene på businessclass - Hyundai Ioniq 9
Santa Fe koster lidt mere, faktisk er det den dyreste bil på Hyundais hylder med sin startpris på 589.995 kroner, hvor næstdyreste er den store elbil, du kan samle op for 55.000 kroner mindre.
En hvid løgn sparer dig penge
For pengene får du en 1,6 liter benzinmotor koblet til en sekstrins automatgearkasse og en elmotor på lige under 100 hk, der får sin saft fra et batteri på 13,8 kWh. Det kan kun lades på hjemmeladerniveau med 3,3 kW og det tager ifølge Hyundais egne tal 4,5 timer at lade helt op, så det kan jo gøres hen over natten.
Nu kan man jo også bare tanke benzin på farten, så behovet for lynladning er jo bette.
Og det er jo netop hybridens force – den kan køre på ren el i byen, og når man vil hygge med Tysklands motorveje, er det benzinmotoren, der træder i pedalerne.
Dansk firma forvandler dieselhakkere til bæredygtige elbiler med lang rækkevidde
Det sker med et så lavt forbrug som 58,8 km/l, hvilket er uhørt løgn i forhold til virkeligheden, men det er sådan den officielle målemetode nu engang er (lidt endnu) og de fine tal gør, at den slipper med en lav afgift. Som mere er på grund af CO2-værdien på 0,38 g/km, men lad det nu ligge.
Vores måling viste imidlertid et snit på helt ned under 12 km/l, hvilket ikke er enestående, når vi taler hybrider, der er på langfart og derfor bruger benzinmotor uden den elektriske hjælpemotor.
Hurtigløber
En fordel er det, at Santa Fe er dygtig til at gemme strømmen, så der altid er næsten 20 procent tilbage på batteriet til hjælpende fremdrift – når den derned, slås muligheden for at køre på ren eldrift fra. Omvendt, hvis man vil spare på strømmen, så den ikke bruger af den, bliver man skuffet, for det elmotoren kan ikke slås fra manuelt. Men i byen er det jo smart nok, at man kan slå den forurenende motor fra. Med batteridrift alene, er rækkevidden opgivet til 54 kilometer.
Det smarte i at gemme strøm til eldrift, er at du bevarer muligheden for at have ekstra hestekræfter, for 1,6 liter-motoren har nok at bestille med at få de 2,2 tons vogntøj op i fart. Man kan høre den farer op i omdrejninger ude foran, ikke at den er decideret besværet, men den får satme lov at arbejde for sagen.
Mindre kan faktisk gøre det – Volkswagen ID.7 Tourer GTX Max+
253 hestekræfter og 367 Nm kan sende rumskibet de første 100 kilometer i timen til månen på 9,3 sekunder, og det sker via et permanent firehjulstræk. Dette er den samlede indsatsstyrke - uden el, har du 180 hestekræfter til rådighed og man kunne frygte, den store vogn føles mere død i sværet, når hjælperytteren fra elmotoren giver op, men det var på intet tidspunkt tilfældet – det lod til at Hyundai har fint styr på at gemme power til overhalinger og den slags, når det er nødvendigt, selv når man kaster lidt fri hastighed fra tyske motorveje ind i ligningen.
Ikke yderst relevant, men vi kan da i samme ombæring oplyse at Santa Fe bliver lidt løs og livlig ved hastigheder over de 150 km/t, når vognen som vores er proppet til totalvægten, der kun er 520 kilo fra vognens egenvægt. Tophastigheden er 180 km/t, men man har ikke lyst til at søge derop.
Tre versioner og én motor
Du kan vælge mellem tre versioner, der deler teknik, men har gradvist mere udstyr – vi kører midtskibet, Ultimate, til 654.995 kroner, med læderindtræk, Bose-anlæg, et fint head-up-display, varme i bagsæder, 360-graders kamera (som er lækkert på p-pladsen) og lidt andet lir. Alle versioner kører på 20-tommer Randersspande, men det er ikke noget, som går ud over komforten.
Kia EV9 - stort og velkørende skrummel
Kabinen er et dejligt sted at være, både som chauffør og passager. Der er masser af plads til alle, så længe man ikke hedder hr. kuffert og skal have plads i bagagerummet. Med alle sæder i brug er der nemlig slet ikke plads til hr. kuffert, der må søge i tagboks eller blive hjemme - taget kan til gengæld læsse 100 kilo.
Der er kun 130 liter bagtil, da ryglænene på bagerste sæderække er så tæt på bagklappen, at en ramme dåseøl skal stå op, men til gengæld sidder man fremragende, dog er de bagerste sæder mest for børn, og der er rigeligt med aflæggerplads, kroge og kopholdere til alle, samt USB-stik til opladning og 220 volt strømstrik (standard på Ultimate).
Ad helvede til i Rolls-Royce Ghost II
På vores testtur var vi fem personer og ét barn, og derfor var der god plads til alles bagage, da det ene bagsæde fik lov at ligge uopslået. Der er 700 liter, når begge er nede, og lastrummet sluger 1942 liter, når alle sæder er flade. Dertil er så overfloden af rum og hylder rundt omkring.
Piloten sover
Du har to skærme, hvor midterskærm og instrumenthus er bygget sammen foran dig og betjeningen for buschaufføren er fortrinlig, selv om det ved første blik virker lidt uoverskueligt, men det skyldes, at Hyundai har mange fysiske knapper, i stedet for at gemme alle funktioner i en skærm. Efter lidt tilvænning kan alt findes nærmest i blinde og det er en kæmpefordel.
Der er gode dybe sæder, faktisk sidder man fremragende på alle pladser, også de bagerste. Den nær ved fem meter lange vogn er let nok at tumle rundt, den føles faktisk ikke så stor, hjulpet af et let og præcist styretøj.
Reel konkurrent til dieselbil? Audi A6 e-tron
Kun er fartpiloten ret langsom til at komme op i fart ved overhalinger, men her kan man jo selv træde på pedalen.
Fremtiden siger plugin dør
Alt i alt er den koreanske amerikaner en ganske fornuftig hybrid til folk med behov for megen plads, praktikalitet og udpræget rækkeviddeangst på lange ture – det bliver dog en dyr fornøjelse i denne bil, grundet den ringe benzinøkonomi, som den deler med de fleste plug-in-hybrider. Alternativet er en stor elbil, der koster det samme – eller lidt mindre – og det er også den vej, danskerne ser ud til at køre, når man ser på salgstallene. Hybriderne er et fortidslevn, hvilket er synd, for det er en lise blot at kunne tanke på få minutter og på udlandsture, hvor elnettet ikke er så udbygget, er benzinmotoren en betryggende faktor
Den rummelige Mercedes - test af Mercedes EQB
Grundet skærpede regler, hvor CO2-tallet beregnes på en ny måde her pr. 1. juli 2025, bliver hybrider kun dyrere i fremtiden, da den elektriske del af kørslen tæller mindre – alle hybrider, der udleder mere end 50 g/km, skal således betale fuld afgift. Santa Fe er typegodkendt inden denne dato, så den bliver ikke berørt, men fremtidige modeller vil. Så det er ved at være din sidste chance for at få fingrene i rattet på en plug-in-hybrid, hvor Santa Fe er en af de bedre til prisen.
Brugttesten – her er alt du skal vide om Mercedes EQB med syv sæder
Brugttest af VW Golf: Snusfornuftig klassiker, men de få fejl koster