Hvis vi for en stund stiller tiden tilbage med godt seks år, så oplevede producenterne af de helt store SUV’er gyldne tider, med masser af salg og nye modeller. Så blev verden ramt af den finansielle krise og salget af de store biler stagnerede. Ja, der gik faktisk ikke længe, før man i Sydeuropa kunne se lettere brugte luksus SUV’er linet op på rad og række til spotpriser, fordi folk simpelthen bare måtte af med dem.

Godt seks år senere har bilmarkedet ændret sig betydeligt. I dag er det mikro- og minibiler der sælges masser af, og de SUV’er der sælges herhjemme, er lige så luksuriøse som tidligere, de er bare en eller to klasser mindre. Men, der er dog lys forude for dem, der godt kan lide de store biler. Markedet er nemlig begyndt at ændre sig, og salget af de smukt designede kæmper er så småt begyndt at røre på sig. Vi ser derfor flere og flere nylanceringer fra de største producenter, heriblandt Porsche, Audi, Mercedes-Benz og BMW. Og lidt ude på sidelinjen finder vi en model, som igennem mange år var blandt favoritterne, når der blev købt SUV på gule plader, nemlig flagskibet fra koreanske Hyundai, den store Santa Fe.

Design og kvalitet
Sante Fe er sammen med sin søsterbil Kia Sorento blevet totalt re-designet og fremtræder nu mere elegant end nogensinde – ja, vi kan sagtens kalde den europæisk i sit formsprog. Den er stor, men samtidig strømlinet og dynamisk at se på. Det er tydeligt, at man hos Hyundai har indset, at mulighederne for at få en del af et i forvejen ekstremt svært markede, krævede et design, som kunne matche de veletablerede luksusmærker.

Går man rundt om Santa Fe dukker der ikke en eneste lille ”øjebæ” op, som det ellers tidligere er set. Hvem husker ikke det malplacerede håndtag til bagklappen på de forrige modeller, som virkelig ødelagde et ellers symmetrisk og nydeligt design? Det finder vi ikke på den nye model – heldigvis. Åbner du dørene til kabinen, bliver du mødt af en gennemført og lækker kabine, som kvalitetsmæssigt er langt foran den tidligere generation. Her er bløde materialer, lækkert læder, stor touch skræm til medieanlægget, og masser af elektronik. Eneste umiddelbare irritationsmoment er rattet, der desværre er lavet af meget glat læder. Noget vi rigtig tit ser fra asiatiske bilproducenter. Her måtte man gerne vælge et blødere stykke hud, da det giver bedre grib, og som passer bedre til den afslappede attitude, der kræves for at cruise af sted i så stor en bil. Derudover er der ikke meget negativt at sige om kabinen, der er veldesignet og meget nem at føle sig hjemme i – både på forsædet og ved bagsæderne. Der er sågar fornuftig plads til et par teenagere på den tredje sæderække, som kan lægges helt fladt i gulvet, når ikke den er i brug.

I motorrummet
Godt placeret i det behagelige forsæde, kan du dreje nøgle og vække bilens hjerte til live. I Danmark fås Santa Fe kun med en motor, nemlig en 2,2 liters diesel med 197 hk og et maksimalt drejningsmoment på 436 Nm ved blot 1.800 o/min. Motoren gør et rigtig godt stykke arbejde, selv om den ikke virker helt så smidig, som den seneste generation af dieselmaskiner fra de tyske konkurrenter. De 197 hk har da også en del at flytte på, da Santa Fe’s totalvægt ligge pænt over 2,5 tons. Alligevel lover Hyundai et gennemsnitlig brændstofforbrug på 14,7 km/l – et tal vi næsten kunne holde over 800 km blandet kørsel. Og Hyundai skal også have et stort plus for deres ECO-knap, som man skal slå til og ikke fra – noget vi værdsætter her på redaktionen.

Den tunge Santa Fe er slet ikke så tung, som man kunne foranlediges til at tro. Faktisk når den 100 km/t på 10 sekunder, og stopper først når nålen rammer 190 km/t. Accelerationstiden kan komme ned på 9,8 sekunder, hvis du vælger bilen med manuelt gearskifte – men, det vil vi ikke tilråde. Den 6-trins automatgearkasse gør nemlig et fremragende stykke arbejde – både på landevejen og i terrænet, hvor Santa Fe faktisk gør det ganske hæderligt, takket være sit permanente firehjulstræk, mulighed for differentialespær og høje drejningsmoment.

Konklusion
Der er ingen tvivl om, at Hyundai Santa Fe er en virkelig lækker SUV i den store klasse. Den er flot designet, der er brugt gode materialer i kabinen, og køreegenskaberne er glimrende. Det ville derfor være rart, hvis vi kunne se flere Santa Fe’s på vejene herhjemme. Men, det er så her det ellers så fine billede krakelerer. Santa Fe koster nemlig 660.000,- i billigste model med manuelt gear. Og vil du have den testede model med Premium udstyr, automatgear og Deluxepakke, ja så ender prisen på 780.000,-. Når vi er oppe i den prisklasse, så tror jeg personligt, at køberne begynder at kigge på tyske himmelstrøg. De begynder måske endda at overveje, om de skal gå en enkelt størrelse ned, for at få det mere – og her dukker biler som Audi Q5, BMW X3 og Mercedes-Benz GLK op. Det er disse biler, der gør livet svært for Hyundai Santa Fe, som ellers kan trække den suveræne 5 års garanti som ekstra bonus.

Jeg kan rigtig godt lide Hyundai Santa Fe. Den er virkelig det jeg forventer af en stor luksuriøs SUV. Desværre er den lidt for dyr, set i forhold til markedet og folks bevidsthed. Det er synd, for her er tale om en lækker bil, der er et klart bevis på, at Hyundai endelig mestre europæiske design og kvalitet.