Commander er nu Jeep’s største model – en titel der tidligere var forbeholdt Grand Cherokee. Men, med den stigende interesse for rigtig store SUV’er, så måtte Jeep komme med noget ekstraordinært og hvorfor så ikke lave en ny bil, der bærer Jeep’s kendetegn med stor grill og firkantet design – inspirationen hentede ingeniørerne fra den klassiske Jeep Wagoneer fra 1963.

Baseret på en kendis
Commander er baseret på Jeep Grand Cherokee, men adskiller sig fra sin store lillesøster ved, som den første Jeep, at have tre sæderækker. Ikke at vi lagde specielt mærke til det, da vi testede Commander som van. Commander ser voldsomt stor ud og virker meget dominerende i sin fremfærd – men faktisk er den ikke mere end cirka 5 cm længere end Grand Cherokee. De to biler har da også nøjagtig samme akselafstand og deler det meste af deres teknik også.

Designet
Med Commander har man valgt at gå en helt anden vej rent designmæssigt, end man har gjort med nyeste generation af Grand Cherokee. Commander er stor, firkantet og meget rå i sit udseende, hvilket de små umbachoskruer i skærmene og instrumentpanelet vidner om. Samtidig har man valgt en lidt mere hård plastiktype, så Commander er nem at rengøre, når man har været en tur i terrænet.
På trods af den hårde plastik, så virker kabinen meget lækker og robust – lige med undtagelse af en meget kedelig og tynd håndbremse lavet i plastik.

En af de interessante features ved Commander er den store grill, der leder tankerne hen på Hummer, hvilket ikke er underligt, da der har været en meget stor retssag i USA om netop de meget ens kølergrills hos Jeep og Hummer.

Motorerne
Commander leveres med tre forskellige motorer, nemlig en 4,7 liters benzin med 231 hk, en voldsom HEMI V8’er med 326 hk og denne 3,0 liters diesel med 218 hk. Den første virker ikke kraftig nok til Commander og HEMI’en er alt for tørstig. Derfor er den ekstremt lækre CRD det perfekte valg. Motoren findes også i både Jeep Grand Cherokee og Chrysler 300C og den kendetegnes ved at være rimelig økonomisk, ekstremt kraftig og aldrig i undertal når det drejer sig om muskler og sidste men ikke mindst, så er den ekstremt smidig og lydløs. Sammen med det 5-trins automatiske gearskifte er et virkelig en fornøjelse af de helt store at sidde med foden på speederen, når dieselteknikken er så forfinet og behagelig.

Terræn og asfalt
Commander er en fornøjelse både på vej og i terrænet. På almindelig vej har den det naturligvis bedst når det det går lige ud – men, sådan ser vi det jo tit med store SUV’er. I terrænet er Commander i sit es takket være den formidable dieselmotor og det gennemførte Quadra-Drive II firehjulstræk. Med den korrekte dækmontering er der ingen grænser for, hvad Commander er i stand til at forcere.

Hvad skal man vælge?
Priserne på Commander med Commonrail diesel, starter ved 350.000,- kroner plus moms. For en merpris på 50.000,- kroner kan du opgraderer til Limited versionen, hvilket varmt kan anbefales, da mængden af udstyr er stor.

Der er dog et alternativ til Commander og det hedder Grand Cherokee. Som van har man ikke brug for den tredje sæderække og da Commander er bygget på samme platform og kun er 4 cm længere end Grand Cherokee – samtidig med at Grand Cherokee er mere galant og strømlinet, så kan det godt betale sig at spare de 35.000,- kroner, som Commander er dyrere. Men, er du vild med det firkantede, klassiske look og vil du gerne have en bil, som man ikke ser mange af til hverdag, så vælg Commander. En ting er i hvert fald sikker – den er pokkers underholdende og motoren er en perle.