Jeep Grand Cherokee 3,0 V6 Summit

|

For ganske få år siden var det vist de færreste der troede, at et af verdens mest legendariske bilmærker, Jeep, ville ende på italienske hænder. Men, med FIAT’s overtagelse af Chrysler er det nu et faktum, at Jeep, hvis rødder går helt tilbage til 1941, nu er italiensk. En pille, der måske er svær at sluge for mange, der er af den overbevisning, at Jeep skal være og kun kan være amerikansk.

Herhjemme er det nu FIAT Danmark der står for importen af Jeep. Det betyder dog ikke, at Jeep vil være tilgængeligt hos alle FIAT forhandlere. Faktisk vil det kun være muligt at købe Jeep hos to forhandlere herhjemme. En i Nærum og en i Fredericia. Derudover kan man få sin Jeep serviceret ni steder fordelt udover landet.

Den første model der ramte landet under den nye importør er kongen blandt amerikanske, sorry Italienske, off road biler, Jeep Grand Cherokee. Modellen har gennemgået en total fornyelse og fremtræder langt mere luksuriøs og gennemført end tidligere. Designet matcher tidens trend med store voluminøse former og den legendariske Jeep grill fortæller dig, at her kommer der altså en legende, der bestemt ikke holder tilbage for nogen eller noget.

Der er ingen tvivl om, at FIAT ønsker at erobre markedsandele fra de etablerede mærker som Mercedes-Benz, Audi og BMW. Man ønsker helt klart at spille med i klassen, hvor vi finder ML, Q7 og X5. Og det vil man gøre ved at tilbyde luksus i spandevis, kombineret med nogle køreegenskaber, der virkelig imponerer. Men, kan man så det? Ja, til dels.

Designet sidder lige i skabet og hvis du vælger bil ud fra det, så står Grand Cherokee rigtig stærkt. Bilen har lagt mere attitude end de forfinede og lidt konservative tyskere. Indvendigt har Jeep også givet den en skalle for at måle sig med konkurrenterne, og her tænker jeg specielt på mængden af udstyr. Aldrig har man fået så meget udstyr i en SUV til den pris. Faktisk har jeg svært ved at komme på noget, som bilen kunne mangle – med mindre det selvfølgelig ikke er tilgængeligt fra producentens side. Men, faktum er, at hvis du vil vælge bil ud fra mængden af udstyr, så er det Grand Cherokee der fører sig frem som den bedste kandidat til prisen. Her er nemlig tale om en udstyrsliste så lang, at den simpelthen fortjener at blive vist her. Grand Cherokee Summit har som standard følgende udstyr: 8-trins automatisk gearkasse • 8-vejs elektrisk indstilleligt førersæde og 6-vejs elektrisk indstilleligt passagersæde • Fartpilot • 2-zoners klimaanlæg • Nøglefri betjening • Dæktrykskontrolsystem • forlygter med automatisk funktion og regnsensor • Bakspejl med automatisk afblænding og elektrisk indklappelige sidespejle • Bluetooth og stemmebetjening • Single CD-afspiller • Læderindtræk på sæderne • Sædevarme (1. og 2. sæderække) • Parksense parkeringssensor foran og bagpå • ParkView bakkamera med dynamisk visning • Elektrisk bagklap • Memory-pakke (sæder, radio, førersæde, sidespejle) • Gearbetjening ved rattet • Varme i rattet • 20’’ polerede aluminiumsfælge med satin klarlak • Læderbetrukket instrumentbord • Natura Plus-læderindtræk på sæderne • Quadra-Drive® II 4WD • Quadra-Lift luftaffjedring • Dobbelt Commandview panoramasoltag • Uconnect Smarttouch-navigation med 8,4’’ touchscreen og DAB-radio • Adaptive cruise control • FCW med antikollisionssystem og Blind spot monitoring • Premiumloftbeklædning i imiteret ruskind • Adaptive bixenon-HID-forlygter • Harman Kardon 19 højttalere med subwoofer og en 825 W-forstærker • Læder/trærat samt automatisk nedblænding af langt lys. Derudover havde der sneget sig lidt ekstraudstyr i form af blu-ray afspiller med to skærme og trådløs lyd ind.

Som du nok kan forestille dig, så kan de tyske konkurrenter slet ikke være med her, og det er lige præcis det man ved hos FIAT.

Rent teknisk er der også sket meget fra tidligere generationers Jeep Grand Cherokee. Motoren er en 3,0 liters diesel med 250 hk og et maksimalt drejningsmoment på 570 Nm. Sammen med en nyudviklet 8-trins automatisk gearkasse, der leverer gearskift tilpasset den enkelte situation, takket være 40 individuelle skifteprogrammer der optimerer skiftekvaliteten og skiftepunkterne for at forbedre brændstoføkonomi, præstationer og køreegenskaber. Softwaren tager højde for faktorer som motorens drejningsmomentkurver, kickdown, længde- og tværacceleration, hældningsskift, registreret friktion og registreret nedgearing for at fastlægge det passende skifteprogram. De øvrige parametre i styringsstrategien omfatter bilens hastighed, indgreb fra den elektroniske stabilitetskontrol og temperaturen. Gearkassen gjorde det imponerende godt 98 % af tiden – de sidste 2 %, hvor den opførte sig lidt uheldigt er ved koldstart – forstået på den måde, at når du starter om morgenen og vil på arbejde, så kører du af sted og ankommer til første sving på villavejen. Her skal du næsten ned til stilstand, men da der ingen trafik er, triller du rundt svinget eller over vejen. Her er gearkassen lidt i tvivl om, hvorvidt den skal i 1. gear eller blive i 2. gear. Det kan give nogle irriterende ryk, når der trædes på speederen. Ser man bort fra dette, så er gearkassen suveræn og arbejder perfekt sammen med den 3,0 liters motor, der egentlig gør det glimrende, men godt kunne have brugt lidt mere finesse eller et andet lydbillede.

Jeep Grand Cherokee må trække helt op til 3.500 kg på krogen. Så her kan båd og hestefolket godt trække på smilebåndet.

I terræn er Grand Cherokee de fleste overlegen. Du skal virkelig op i Land Rover og Range Rover modellerne før der kan leges med. Takket være Quadra-Drive og luftundervognen Quadra-Lift har du rig mulighed for at indstille din Grand Cherokee til alt slags underlag. Den er virkelig god!

Køreegenskaberne på almindelig vej er dog ikke på niveau med konkurrenternes endnu. Det er tættere på end nogensinde – men, følelsen af at sidde i en meget stor bil er stadig meget tydeligt ved kurvekørsel. Den feedback du har i rattet hos konkurrenterne er ikke på samme niveau i Grand Cherokee. Derved føler du ikke helt, at du har samme føling med bilen, som du gerne ville have. Men, jeg vil gerne slå fast, at der er tale om finesser, som den almindelige bruger ikke vil lægge mærke til ved almindelig dagligdagskørsel.

Kvaliteten af amerikanske biler kontra europæiske biler har altid været det store samtalepunkt – for amerikanerne har haft svært ved at følge med mht. plast og samlekvalitet. I Grand Cherokee er det meget bedre. Men, kigger man syningerne i instrumentpanelet igennem, så er der mærkbar forskel på Jeep og f.eks. Mercedes-Benz. Her står det klar, at der nok ryger et søm eller to først i Jeepen. Det samme gælder plastkvaliteten, der ikke helt er på europæisk niveau.

Prismæssigt starter Grand Cherokee ved 1,1 million for en Limited model og 1,33 million for den ekstremt veludstyrede Summit. Udstyret taget i betragtning, så er det imponerende billigt!

Grand Cherokee er en legende indenfor SUV’er. Den har et navn, som i de rette kredse har samme respekt som Land Rover og Range Rover, og den sætter oplagte konkurrenter til vægs, så snart der kommer mudder, sand og vand under hjulene. Prismæssigt finder du ikke noget, der kommer i nærheden af den, hvis man tager mængden af udstyr i betragtning. Så har du behov for en luksus SUV, der også kan andet end at se godt ud – så husk lige at kigger forbi en af de to Jeep forhandlere inden du beslutter dig.

Biltorvets vurdering

plus Design Egenskaber i terræn Mængde af standardudstyr Gearkasse Signalværdi
menu Handling Kvalitet af interiør

Specifikationer

V6/24v
2.987
250
4.000
570
2.000
Firehjulstræk
8A
191
10,3
-
13,3
12,0
198
-
93,5

Jeep Grand Cherokee på biltorvet.dk

icon-licensePlate

Nummerpladeinfo

icon-newsletter

Modtag Biltorvets nyhedsbrev