Selvom Lexus i virkeligheden ”bare” er en Toyota, så er mærket blandt de mest populære luksus bilmærker i verden – og det med rette. Specielt i USA er Lexus slået igennem, som noget af det mest fornemme man kan få på fire hjul. Årsagen skal vi blandt andet finde under motorhjælmen, hvor de japanske ingeniører igennem flere årtier, har skabt de bedste og mest støjsvage motorer på markedet.

Jeg svæver…
At køre Lexus er en meget speciel oplevelse. Specielt når man kommer op i de større motorer, hvor den forfinede teknik rigtig kommer til sin ret. Den lækre V8-motor i topmodellerne gør at man, som chauffør, føler at man svæver hen over asfalten og helt glemmer at det er en bil og ikke et fly man befinder sig i. Den fine teknik har nu også smittet af på en af de mindre motorer i modelprogrammet, nemlig den 3,0 liters V6’er med 249 hk. Motoren er forfinet på samme måde, som sin storesøster, men kan sagtens hidse sig op og leverer varen, hvilket også afspejler sig i 0-100 km/t tiden, der er nede på 7,2 sekunder. Accelerationen foregår ikke med samme aggression, som når V8’eren slippes løs – men alligevel er følelsen af acceleration lækker. 7,2 sekunder er også ganske glimrende, når vi taler om en bil på næsten 1.600 kg, med automatgear. Og netop automatgearet fortjener også en del roser med på vejen. Den 6-trins automatiske gearkasse er virkelig en fornøjelse af de bedre. De enkelte skift foregår med en nærmest glidende overgang, der ikke ses bedre ret mange steder.

Design
I forhold til den tidligere GS model, så er designet på den nye blevet mere europæisk at se på. Linjerne er mere flydende og det samlede indtryk man umiddelbart får, når en GS model glider forbi er, at her kommer en luksus bil kørende. Nogle vil mene at GS modellen godt kan virke lidt tung bagtil. En påstand jeg ikke helt kan tilslutte mig – specielt ikke efter noget tid med bilen. Herefter virker den bare helstøbt og veldesignet.

Ganske som udvendigt, så er kabinen også utrolig vellykket og luksuriøst designet og indrettet. Mængden af elektronisk luksusudstyr i topmodellen med tilnavnet ”Prestige” er utrolig og efterlader stort set ikke noget tilbage at ønske. Alt sidder som det skal og fungerer på nøjagtig samme måde. Materialer, sæder, samlekvalitet og kvalitetsfornemmelsen er i den absolutte top.

Sikkerheden
Lexus vil naturligvis ikke stå tilbage for nogen, når det drejer sig om sikkerhed. Derfor er alt, hvad man overhovedet kan tænke sig til af elektroniske hjælpemidler selvfølgelig tilstede i GS modellen. Mængden af airbags er oppe på 10 styk og EBD (Electronic Brake-force Distribution), TRC (Traction Control), VSC (Vehicle Stability Control) og ESP er standard. GS modellen er desuden udstyret med LED baglygter, der reagerer 10 gange hurtigere end normale baglygter.

Samlet set
Der er absolut ingen tvivl om at Lexus GS 300 er noget af det bedste du finder i sin klasse. Og selvom prisen er på 1,1 millioner kroner for Prestige modellen er mange penge – så får du rigtig meget bil og udstyr for pengene. Det er muligt at erhverve sig en GS300 til 820.000,- kroner, hvis du kan undvære noget af alt udstyret – men, gå hellere hele vejen og køb den lækre topmodel. GS 300 er i hvert fald en bil, vi meget gerne vil se flere af på de danske veje.