Ren køreglæde. Det er nok den måde man bedst beskriver Mazda MX-5. Bilen har igennem årene opnået status som verdens mest solgte roadster. Herhjemme som MX-5 – i USA som Miata. Bilen er udstyret med en 1.8 l motor der yder 146 Hk ved 7.000 omdr. i minuttet og har et moment på 168 Nm ved 5.000 omdr. i minuttet. Dette lyder ikke af vildt meget - men til en bil der kun vejer 1050 Kg er det ganske fint. Og da Mazda har udstyret bilen med en undervogn, der får tankerne hen på Go-cart, så går alt op i en højere enhed, når man sætter sig NED i bilen og drejer nøglen.

I det øjeblik man sidder bag rattet i den lille bil, føler man straks at man er et med bilen. Den lille gearstang er bare en forlængelse af ens egen arm. Ja, man føler næsten at man har hånden nede i gearkassen – hvor der er frit valg på alle hylder blandt de seks fremadgående gear. Selvom bilen skal bruge godt 8 sekunder for at nå de 100 Km/t føles det som om, at det går meget hurtigere; specielt med toppen nede. Man sidder MEGET tæt på asfalten, hvilket igen forstærker følelsen af at være et med den lille bil. Man bliver hurtigt så dus med bilen, at man lige tager en lille omvej inden man skal hjem.

Udseendet på MX-5 har ændret sig i årenes løb. Men, med det sidste design har Mazda virkelig ramt plet. Bilen ligner fra flere vinkler en lille Jaguar XK8, specielt i farven sølvmetalic der forstærker designernes flotte linjer. Bilen er ikke udstyret med el-kaleche som andre af tidens roadsters. Men, det gør ikke noget. Vi tog tid på op og nedfældelse af kalechen. Ned tog for én mand 8 sekunder. Skulle kalechen den anden vej måtte vi bruge "hele" 14 sekunder.

For at vende tilbage til bilens undervogn – så er jeg meget imponeret over den opsætning Mazda har lavet. De har selvfølgelig haft mange år til at øve sig, men alligevel. Bilen gør som du vil og kører derhen, hvor du vil. Hvis du vil lege og smide rundt med bagenden, kræver det blot et lille vink med rattet. Men, igen, bilen gør kun som du beder den om. Det er en sand fornøjelse.

Køber man en MX-5 som eneste bil, skal man beregne en ekstra udgift, når man skal på ferie. Udgiften går til transport af ens bagage – for bagagerummet rummer kun 144 liter. Det er nok til en flad sportstaske. Men, hvis man er ungkarl og vil på ferie i sin MX’er, kan man jo altid købe tøj, når man når frem. Tandbørste, deodorant og ekstra undertøj kan lige ligge i det lille bagagerum.

Er der så slet ingen ulemper ved den lille racer? Jo, bestemt. Man kommer altid for sent hjem til aftensmad. Man skal jo lige en ekstra gang rundt om blokken.