Mitsubishi Grand Pajero er et af de få alternativer på det danske marked, hvis man er på jagt efter et køretøj, der kan bide skeer med hårdt terræn og mudderhuller. Heldigvis lever Grand Pajero i bedste velgående, og har netop fået en mindre ansigtsløftning, der har betydet ændret front og kabine.

Potent og godt udstyret
Faceliftet er mest markant på fronten af Grand Pajero, hvor skærmene er svulmet op for at give et mere potent look – og det virker efter hensigten. Derudover er der blevet tilføjet tågelygter foran, 16” alufælge, klimaanlæg, elruder, nyt indtræk i kabinen samt multifunktions midterkonsol. Udstyrsmæssigt mangler man ikke noget i kabinen, men designet følger ikke helt med tiden og virker efterhånden gammeldags. 

Elektronik i lange baner
At begive sig ud i hårdt terræn i en firhjulstrækker er ikke altid noget for en nybegynder, men i Pajero burde det være en smule lettere. Bilen er blevet proppet med elektroniske systemer, som gør sit til at bilen ikke kører fast:

MASC – er Mitsubishi’s betegnelse for ESP – systemet fungerer ligesom alle andre ESP systemer. Det kan slås fra ved terrænkørsel, men bliver automatisk koblet ind ved voldsomme manøvre og hastigheder over 80 km/t.

MATC – er traction control/antispin som elektronisk går ind og styrer motor og bremsesystem, hvis et eller flere hjul spinner. Fordelen er bl.a., at man kan have fuld trækkraft selvom to hjul ikke har fodfæste. Spærredifferentialet styres også af MATC, hvilket betyder at man ikke selv behøver at låse differentialet.

EBAC: Engine Break Assist Control er et system der giver øget kontrol med motorbremsningen, som bruges ved meget stejle og vanskelige nedkørsler. Ved en stejl nedkørsel sættes gearvælges i 4LLc, hvorefter man lige så stille lister sig ned at skråningen uden at røre bremsen. For en urutineret kan dette godt virke farligt, men det fungerer efter hensigten.

INVECS-II
Det fine INVECS 5-trins automatgear som Pajero har kørt med siden 2001 er blevet yderligere forfinet og byder på stortset rykfrie skift og tilpasning efter førerens kørselsmønster. INVECS gearet giver også mulighed for at man frit  kan skifte mellem baghjulstræk og firhjulstræk helt op til 100 km/t.

Motoren
Motoren er stadig den samme 3.2 liters turbo diesel med magtfulde 161 heste og et solidt moment på 373 Nm. Og den er desværre også lige så grov i mælet som tidligere – især ved bykørsel og accelerationer er man ikke et øjeblik i tvivl om, at man har et diesel kraftværk ude foran. På motorvejen er støjniveauet dog ganske acceptabelt, hvor en høj gearing er medvirkende til et lavere støjniveau.

I terrænet
Men det er stadig væk i terrænet den stærke dieselmotor kommer til sin ret. Med sit høje moment behøver man kun sjældent at skifte til ”L” – lav gearudveksling – for at forcere vanskeligt terræn. Man kan ikke undgå en føle sig en smule usårlig bag rattet i Pajero – i komfortable sæder med armlæn. Elektronikken og automatgear klarer det meste for en, så man kan koncentrere sig om at holde sporet og vælge den bedste vej. Vandvejen er også en mulighed – op til 60 cm vand er Pajero bygget til at kunne klare. Man skal dog overveje et dækskifte, hvis man skal køre i hårdt terræn. De standard monterede landevejsdæk er ikke meget værd i et mudderhul.  

Grand Pajero og konkurrenterne
Der er ikke forfærdelige mange alternativer, hvis man er på jagt efter en seriøs offroader, som skulle kunne lidt af hvert. Markedet bugner af SUVere og Cafe-offroadere men de mere seriøse køretøjer er der længere i mellem. Alternativerne til Grand Pajero tæller bl.a. Suzuki Grand Vitara, Toyota Landcruiser, Nissan Patrol, Land Rover Defender, Discovery samt Range Rover.

Suzuki Grand Vitara falder lidt udenfor, da prisen ligger ved 190.000 incl. moms, men Vitara er også en mindre og mere simpel bil uden ekstraordinært udstyr eller elektroniske hjælpemidler, men netop prisen har gjort Vitara til Danmarks meste solgte 4x4.

Toyota Landcruiser er den mest oplagte konkurrent til Pajero, og de to har længe kæmpet om at være den bedste 4x4. Landcruiser byder på lækker teknik og kabine, men er efter seneste model opdatering ved at udvikle sig til SUV/luksus 4x4 typen – man får dårlig samvittighed når man iført mudderet gummistøvler hopper ind i en Landcruiser. Pris: ca. 350.000 inkl. moms.

Det samme kan man ikke sige om Nissan Patrol. Modellen har nogle år på bagen, og det mærker man på den højt råbende motor og den gammeldags kabine med hård plast, som sagtens kan tåle jord og mudder – ingen dårlig samvittighed her. Pris ca. 360.000 inkl. moms.

Lidt i samme grøft finder man Land Rover Defender, som i stor udstrækning ligner sig selv efter mere end 50 år på markedet. Defender entusiasterne blev voldsomt oprørte da ABS bremser, radio og elruder blev indført som standard. Defender er ubetinget en af de bedste offroaderne, når der skal forceres terræn, men kabine og køreegenskaber på asfalt er håbløst forældede. Pris ca. 270.000 inkl. moms.

Med Land Rover Discovery og Range Rover begynder priserne at ligge noget over Grand Pajero. Discovery er en mellemting mellem Defender og Range Rover. Discovery er også eminent i terræn og kabinen kan godt tåle hård behandling. Pris ca. 400.000 inkl. moms.

Range Rover er den ultimative luksus offroader, som er suveræn i terræn, men bilen er så dyr og lækker, at man ikke kører den igennem 40 cm mudder. Pris ca. 700.000 inkl. moms.

Grand Pajero
Med en pris 370.000 kr. inkl. moms er det ikke her Pajero adskiller sig fra konkurrenterne. Pajero’s stærke sider er bl.a. den kraftfulde motor, godt gearskifte og masser af både komfort- og sikkerhedsudstyr. Den nærmeste konkurrent og stadig den evige konkurrent er Toyota Landcruiser, som er mere moderne og lige så kapabel i terrænet som Pajero.