”Spar 150.000,- og få et køkken med i købet.”. Det lyder jo som en aprilsnar, men tilbuddet er reelt nok. Renault har ligesom mange andre producenter af store og dyre MPV'er valgt at tilbyde en camper version af deres normale MPV, og det betyder en stor besparelse i registreringsafgift.

Hvorfor og hvordan?
Jo, hvis man kan tilbyde kunderne en standard MPV blot med indbygget køkken og klaptag til 150.000,- mindre, så ville man da være tosset at lade være. Hele pointen er, at hvis MPV'en kan indregistreres som Camper er registreringsafgiften kun 60% i stedet for 180%, og det betyder altså i mange tilfælde en besparelse på omkring 100.000,- eller mere. Kravene til en camper er blandt andet, at der skal kunne indrettes soveplader og der skal være vask og kogeblus. Derudover skal totalvægten være over 2.025 kg. hvilket betyder, at man for de fleste bilers vedkommende er nødt til at gøre bilen tungere ved at lægge jernplader i bunden.

I hverdagen
Til dagligt lægger man ikke mærke til, at man i princippet kører rundt i en campingbus. Den eneste væsentlig forskel i mellem MPV og Camper er det manglende sæde i Camper versionen hvor ”køkkenet” i stedet er monteret. Man har altså derfor maksimal 6 siddepladser i Camperen. Der er for så vidt ikke den store ulykke for, hvis alle 7 sæder er monteret er bagagekapaciteten minimal. Det 6. sæde er dog ekstraudstyr til 5.718 kr..

Design
Renaults kabine design må siges at være lidt specielt – om man synes det er spændende, moderne, et blik ind i fremtiden eller noget helt fjerde er afhængigt fra person til person – anderledes er interiøret i hvert fald.

Instrumenteringen er digital og centralt placeret med alle informationer samlet i 3 grupper. Ved første øjekast virker det lidt uoverskuelig med alle informationer samlet på så relativt lidt plads. Som tiden går vænner man sig efterhånden til det, men helt perfekt er det ikke. En morgen- eller aftensol, igennem bagruden, der rammer instrumenterne er heller ikke lige sagen, da det så er helt umuligt at aflæse dem.

Styring af ventilation og aircondition er lagt i førerdøren, så der er faktisk helt ”knapfrit” område i midterkonsollen. Her er der i stedet blevet plads til 2 ekstra ”handskerum”. Betjening af radioen sker for førerens vedkommende via en rat monteret betjening. Der følger heldigvis en fjernbetjening med så passagerne også kan ”skrue” på radioen.

6 siddepladser
De 6 siddepladser er indrettet som separate stole, hvilket jo betyder at alle kan justere deres siddestilling individuelt. På forsæderne er pladsen og siddekomforten fin, hvor sæderne bl.a. også har armlæn. På den midterste række sidder man selvfølgelig med 3 personer noget mere klemt og uden armlæn. Derudover føles sæderne for lave eller gulvet for højt, da ens lår ikke får ordentlig støtte. Man kan kompensere lidt ved at justere hældningen på sæderyggen, men en øm bagdel kan ikke helt undgås på en længere tur.

150 heste til 2 tons bil
Camperen her er udstyret med den kraftige 2.2 liters common-rail dieselmotor. Motoren yder 150 heste ved 4.000 o/min. og har et solidt moment på 320 Nm. ved 2.000 o/min. Den kraftige motor passer rigtig godt til bilen, hvor man har et tilpas kraftoverskud i de fleste situationer. Sammen med det letgående 6-trins gear, god retningsstabilitet og lavt støjniveau er køreoplevelsen totalt set positiv. En seriøs dækmontering der hedder 225/50 på 17” fælge sikre solidt fodfæste.

Især motorvejskørsel gør et godt indtryk, når man bag rattet kan sidde helt afslappet med fartpiloten slået til og med et minimum af støj.

Bykørsel er aldrig en stor fornøjelse i så stor en bil som Espace, men udsynet forud er rigtigt godt da selve forruden er trukket lidt med omkring hjørnerne og den forreste stolpe er meget smal. Bagud er det desværre knap så godt, da de bagerste stolper er meget brede.

Forbruget
For hver ca. 800 km. man må påregne at skulle strække benene. Espace er udstyret en med 80 liter stor tank hvilket ifølge det officielle EU-mix på 11,3 km/l bør række til lige over 900 km. Vores testforbrug endte på 10,5 km/l.

Godt og skidt
En Renault Espace Camper er grundlæggende en Grand Espace, og som navnet antyder er bilen temmelig stor. Selvom bilen opfører sig eksemplarisk i forhold til sin størrelse kommer man ikke uden om at den er stor at tumle med i bytrafikken. Den er passende til en storfamilie, der ofte kører lange ture i hverdagen eller lange ferieture sydpå.

Camper funktionen er groft sagt ubrugelig. At omdanne bilen så der er plads til 2 sovende personer kræver en indsats af dimensioner og liggekomforten er dårlig. Det minimale køkken med gasblus giver lige mulighed for at koge en kedel vand til kaffen, men så heller ikke mere. Heldigvis er Camperudstyret så diskret  indbygget at man dårligt lægger mærke til det i hverdagen - og sådan bør det også være.

Der er ingen tvivl om, at Renault Espace Camper er et godt tilbud, hvis man har behovet for en stor bil med 6 siddepladser, god motor og flot udstyr. Og når man kan spare over 150.000,- i forhold til den almindelige Grand Espace behøver man vel ikke overveje købet ret længe?