Den nye Renault Espace er blevet markant kortere, lettere og har droppet familie-imaget. I stedet ligner den nu alle de andre SUV’er, men har stadig op til syv sæder.

Renault er tilbage med en ny version af Espace. Og timingen er perfekt, for det er nu 40 år siden – den første Espace blev lanceret i 1983og grundlagde en helt ny bilklasse – MPV.

Det var den her rummelige og lettere kasseformet type af biler, som var populære, før SUV’erne overtog alt. Lidt ligesom med Espace selv. Sjette generation, der lanceres i slutningen af 2023, er nemlig anderledes lidt kasseformet. I stedet er frihøjden vokset til 18 centimeter, mens bilen overordnet set er blevet 3,2 centimeter lavere. Store fælge og en længere front understreger forvandlingen.

Dacia Jogger – til alt dét, der kommer efter sex

Den nye Espace skal da heller ikke kun være rummelig. Den erstatter nemlig den store Koleos, som vi aldrig fik til Danmark, og Renault Grand Scenic, der udgår og erstattes i slutningen af året af en ren elbil med plads til fem personer.

På skrump

Den nye Espace fås i en længde, nemlig 4,72 meter og rummer enten fem eller syv sæder. Mens interiørpladsen er uforandret, er den udenpå blevet ikke mindre end 14 centimeter kortere end forgængeren. Samtidig har den tabt sig imponerende 215 kilo takket være de mindre ydre dimensioner, lettere drivlinje og lettere sæder.

Brugttest - er Dacia Duster bedre end sit rumænske ry

Bilen er bygget på den fælles CMF-CD-platform og byder på masser af plads og komfort indenfor. På anden sæderække er der op til 32,1 centimeter knæplads, hvis man skyder stolerækken de maksimale 26 centimeter tilbage. Bagerste sæderække er dog ikke til store personer, for her er der kun 12,8 centimeter.

Til gengæld kan man nyde masser af bagagerumsplads i den 5-sæders version, som sluger op til 777 liter. Med syv sæder i brug, er der 159 liters plads i bagagerummet.

Stor bil, lille motor

Topversionen er udstyret med 200 hestes hybridmotor. Det er en bare 1,2 liters tre cylindret benzinmotor med 130 hestekræfter, der koblet sammen med to elmotorer, der tilsammen har 70 hestekræfter. Tilsammen har de et moment på op til 410 Nm. Hybriddelen består i øvrigt af et lille 2 kWh/400 volts batteri.

Skræmte konfirmander og druknede firehjulstrækkere – Bilnørdernes værste køreture

Drivlinjen giver et brændstofforbrug på 21,7 km/l. Det betyder, at man kan køre op til 1.100 kilometer mellem hvert besøg på tankstationen. Det lave forbrug betyder også, at den mest økonomiske motor blot udleder 104 gram CO2 pr km, hvilket er en reduktion på hele 35 % i forhold til forgængeren.

Hvis man synes man har hørt om den før – er det ingen tilfældighed. Motoren er allerede introduceret i lille broderen Renault Austral, der kommer til Danmark i løbet af 2023, men til forskel fra Austral, har versionen der sidder i Espace undergået visse tekniske forbedringer for bedre køreoplevelse i den større bil. Fælles er dog, at man i byen kan køre op til 80 % af tiden på ren el når, hvilket overordnet giver en besparelse i brændstofforbruget på 40 % ved kombineret kørsel.

Masser af luksus

Den nye Espace er udstyret med Renaults 4Control Advance system. Det er populært sagt firehjulsstyring, hvilket giver bedre manøvredygtighed i byen og mere sportslig kørsel på snoede landeveje. Systemet er gennemprøvet og kunne fås i tidligere versioner af Renault Espace, men er denne gang forfinet.

Renault får oprejsning i ny crashtest, mens BMW skuffer

Ved hastigheder over 50 km/t styrer baghjulene med, mens man ved lavere hastigheder – for eksempel ved bykørsel, oplever at baghjulene styrer modsat forhjulene med op til 5 grader. Det betyder, at den nye Espace har en venderadius på blot 10.4 meter. Og hvad er det så – ja det er samme venderadius som en Renault Clio

Renault Espace lanceres internationalt i slutningen af 2023.