En af Danmarks absolut mest populære biler hedder Skoda Fabia. Modellen slog oprindeligt igennem, da den opfyldte stort set alle de krav, som den almindelige "familien Danmark" stiller til en ny bil - den skal nemlig være rummelige, velkørende, fleksibel og til at betale. Alt dette klarede Fabia uden problemer og solgte derfor imponerende godt. Nu er tiden så kommet til den nyeste udgave af den populære bil, der nu er blevet endnu bedre på alle punkter.

Størrelsen
Seneste generation af Skoda Fabia er vokset både i højden og i længden. Den ekstra plads er mærkbar i kabinen, der nu er blandt de absolut største i klassen for kompakte - men rummelige - familiebiler. Samtidig med at bilen er vokset, er den også blevet mere strømlinet, hvilket blandt andet ses på cw-værdien (luftmodstandskoefficienten), der nu er nede på 0,33. Dette betyder blandt andet mindre vindstøj og lavere brændstofforbrug.

Indvendigt
Også indvendigt er der sket ting og sager - ja det er nu blevet endnu mere tydeligt at Skoda er en del af VW-koncernen. Kvaliteten er imponerende god, både hvad angår materialer og samlinger. Skoda viser på bedste vis, at det ikke behøver at koste alverden for at være godt.

Bag rattet sidder man rigtig godt, og det er meget nemt at finde en god kørestilling. Komforten på bagsædet er også glimrende, og bilens forøgede mål gør, at der er mere plads til både hoved og ben. Pladsen i bagagerummet er ligeledes vokset og rummer nu 300 liter - vælger du at nedfælde bagsæderne, så udvides pladsen til 1.163 liter. Ganske imponerende. Vil du have endnu mere plads, så kig evt. på Combi modellen (stationcar), hvor der som standard er plads til imponerende 480 liter og 1.460 liter med sæderne nedfældet.

Fabia viser også at den er "familiens bil", ved at byde på oceaner af aflægningsplads. En god ting, når feriebilen skal pakkes og der lige skal være plads til farver, blyanter etc.

Køreegenskaberne
På vejen er Fabia også en fornøjelse. Den byder på et godt miks af sport og komfort, så den umiddelbart passer til de fleste. Samtidig fås den med syv forskellige motorer - så mon ikke det skulle være muligt at finde en der passer til dit temperament. Vores testbil var udstyret med den velkendte 1,9 liters TDI-motor med 105 hk og et maksimalt drejningsmoment på 240 Nm ved blot 1.800 o/min. Motoren er efterhånden en ældre sag i VW-regi, men den er løbende modificeret og er nu udstyret med dieselpartikelfilter, som standard. På grund af pumpe-dyse teknologien, er motoren ikke just støjsvag, slet ikke når det går langsomt. På landevejen er den dog et yderst behageligt bekendtskab. Motoren har en CO2-emission på 135 g/km og forbruget 19,3 km/l, hvilket anbringer den i energiklasse B, hvilket betyder en årlig grøn afgift på 3.220,-.

Vil du være endnu mere grøn, så vælg den kommende Greenlinemodel, hvor CO2-emissionen er helt nede på 109 g/km og brændstofgennemsnittet er hele 24,4 km/l. Imponerende godt!

Konklusion
Samlet set er Skoda Fabia en imponerende bil i den kompakte mellemklasse. Det er svært at sige noget dårligt om bilen, da den bare er blevet endnu bedre end sin forgænger. Og til priser der starter ved 129.000,- og slutter ved 240.000,- er Fabia et rigtig godt køb - ingen tvivl om det.