Den nye Skoda Fabia Hatchback er klassens mest rummelige, har udstyr og sikkerhed som større biler og overrasker med nye Simply Clever-løsninger. Alt sammen pakket ind i et nyt, aerodynamisk design.

Skoda Fabia er en af favoritterne, når unge familier skal have en både rummelig og økonomisk minibil. Især er den nuværende Fabia Combi populær, fordi den kompakte stationcar gladeligt transporterer en barnevogn med hjul på i sit bagagerum på 530 liter.

Ny Volkswagen Polo kører selv – sådan da

Nu har fjerde generation verdenspremiere, og det er i første omgang hatchback-modellen, som blev afsløret i Prag. Combi-modellen følger. Den nye model er bygget på samme MQB-A0-platform som Scala og Kamiq, og det har i den grad givet minibilen vokseværk. Den nye Fabia er 11 centimeter længere og 4,8 centimeter bredere, så den nu er 410 centimeter lang, ligesom akselafstanden er øget 9,4 centimeter til 256 centimeter, en enkelt centimeter mere end Volkswagen Polo.  

Med Skodas vanlige sans for at udnytte hver en millimeter, giver det klassens med rummelige bil med masser af plads i både kabine og bagagerum. Således er bagagerummet vokset 50 liter, så det nu rummer 380 liter – faktisk lige så meget som Volkswagen Golf.

Minimal luftmodstand og vindstøj
En anden rekord i minibilklassen er luftmodstanden, som er helt nede på 0,28 Cw. Det opnås blandt andet ved, at luftindtag i forkofangeren lukker automatisk, når motoren ikke har behov for køling, ligesom spoilere ved bagruden og særlige indlæg i udvalgte alufælge bidrager. Men den gode aerodynamik skyldes først og fremmest Fabias nye design med smalle LED-for- og baglygter med krystalstruktur. En særlig designdetalje finder man på fordørene, hvor linjerne i karosseriet danner en stiliseret udgave af trekanten i det tjekkiske flag.

45 år, 35 millioner biler – Golf er yngre end nogensinde

I kabinen har man anvendt en ny metode til aero-akustiske computersimulationer til at identificere og eliminere vindstøj fra karosseri og ruder – blandt andet ved at ændre placeringen af sidespejlene.

Ny Fabia er altid online
Det er ikke kun en stille kabine, man glæder sig over under kørslen – det er også en stilfuld kabine. Fabias interiør forkæler med et nyt og frisk design med mange lækre detaljer. Afhængigt af udstyrsniveau kan der vælges mellem seks forskellige tværgående dekorelementer i kombination med stofbeklædning med syninger i kontrastfarve.

Midt på instrumentbordet står en fritstående skærm på op til 9,2 tommer, ligesom den nye Fabia kan udstyres med et digitalt cockpit med en skærm på 10,25 tommer. Flere Fabia-nyheder er mulighederne for ambient-belysning, 2-zonet Climatronic-klimaanlæg, trådløs Apple CarPlay, trådløs opladning, multifunktionsrat med varme og varme i forruden.

Skoda lancerer elbil i træningsdragt – Enyaq iV Sportline

Med indbygget eSIM er den nye Fabia altid online og giver adgang til et væld af onlinetjenester via Skoda Connect, ligesom man kan downloade apps til Amundsen-infotainmentsystemet, der i øvrigt kan styres med Skodas digitale assistent Laura, som forstår og taler dansk.

Sikkerhed som i større biler
Med MQB-A0-platformen følger også passiv og aktiv sikkerhed i samme liga som større Skoda-modeller. Den nye Fabia har Front Assist med udvidet beskyttelse af fodgængere og cyklister og kan fås med op til ni airbags. Ekstraudstyret Travel Assist kombinerer blandt andet Traffic Sign Recognition og adaptiv fartpilot og tilpasser farten til vej- og trafikforholdene forude. Ligeledes kan man tilvælge Side Assist, som advarer mod bagfrakommende biler, når man foretager en overhaling, og Manoeuvre Assist kan holde øje med forhindringer for eller bag bilen, når man parkerer, og bremse automatisk. Apropos parkering kan den nye Fabia også fås med Park Assist, så såvel parallel- som båsparkering er en leg.

Brændstoføkonomiske motorer
Der er også nyheder under motorhjelmen i form af brændstoføkonomiske EVO-benzinmotorer, hvor flertallet leverer mere end 20 km/l, og alle lever op til Euro 6d-normen for udstødningsgasser. De mindste trecylindrede motorer er 1.0 MPI EVO med henholdsvis 65 hestekræfter eller 80 hestekræfter, mens turbomotoren 1.0 TSI EVO yder 95 hestekræfter. Alle tre har en 5-trins manuel gearkasse.

Sådan finder du den perfekte familiebil

1.0 TSI EVO med 110 hestekræfter kan fås med enten en 6-trins manuel gearkasse eller en 7-trins DSG-automatgearkasse, mens DSG er standard til den firecylindrede motor 1.5 TSI EVO med 150 hestekræfter. Og udover at give sportslige præstationer med 0-100 km/t på 7,9 sekunder, og en topfart på 225 km/t, så er den også unik i Fabia, fordi den ikke længere kan fås i den nye Polo.

43 Simply Clever-løsninger
Den nye Fabia kan fås med ISOFIX-beslag i passagersædet foran som supplement til ISOFiX-beslagene i bagsædet. Passagersædet foran rummer i øvrigt endnu en tilvalgsmulighed i form af et ryglæn, som kan fældes frem, så man kan transportere ekstra lange genstande.

Brugttest af Skoda Kodiaq

Det fældbare passagersæde er én af i alt 13 Simply Clever-løsninger, som er nye i Fabia. Nogle af dem har endda premiere i den nye Fabia. Det gælder et nyt, fleksibelt opbevaringsgardin under hattehylden. Det kan bære op til 3,5 kilo og kan opbevare eksempelvis en jakke, som man ikke vil ‘flashe’ på bagsædet til indbrudstyve, og som man heller ikke vil lægge på en beskidt bagagerumsbund. I alt kan den nye Fabia fås med hele 43 Simply Clever-løsninger, der selvfølgelig omfatter isskraberen i tankdækslet – en Skoda-klassiker, der første gang så dagens lys i netop Fabia.

Den nye Fabia Hatchback får danmarkspremiere i starten af 2022, og den nye Fabia Combi følger senere.