Skoda Fabia har fået et mindre facelift, som gør den skarpere at se på, men det er stadig bagagerummets volumen, der gør Fabia interessant.

Skoda Fabia lader til at være 1. prioritet mellem mine egne venner. Der er åbenbart noget særlig tiltalende ved den, når man har travlt med at opbygge familieliv og lige er flyttet fra storbyen. Personligt har jeg ikke set den store fidus ved modellen, men måske er jeg forkælet af et arbejdsliv med langt dyrere testbiler, eller også, og det er nok mere sandsynligt, har jeg bare ikke samme behov, fordi jeg bare er mig selv. Men jeg ville ikke være min løn værd, hvis ikke jeg gave den lille, hvide stationcar en chance – også selvom bleer eller forældre-intra er noget jeg ikke behøver at tage stilling til.  

Danmarks billigste bil – splinterny fornuft eller brugt sjov

Fabia skal have en chance, så jeg sætter den i stævne ved Harald Nyborg. Opgaven er er at læsse den med en 50 kilos brændeflækker – et noget utaknemligt job, hvis man vil undgå, at bilen bliver ridset. Bagsæderne foldes nemt ned, men giver ikke en hel plan flade – og den slags trækker ned, hvis du skal have større ting med i bilen. Heldigvis er bagagerummet isoleret set imponerende stort. Lader du sæderne blive oppe, er der 530 liter, og da jeg endelig får bikset alle 50 kilo ind, viser det sig, at jeg sagtens kunne have ladet bagsæderne stå i den oprejste position. 530 liter er ekstremt rummeligt – til sammenligning har en Ford Mondeo Stationcar plads til 525 liter. Godt klaret Fabia, og jeg kan godt se, hvorfor modellen kan virke tiltalende, for de ydre mål er ganske beskedne. Det gør Fabia Combi nem at parkere overalt, også hvis man endnu ikke har fundet drømmehuset endnu, så man skal trækkes med kampen om p-pladser i storbyen.

Prisstærk
Bagsædet derimod er ikke synderligt imponerende og bedst anvendt til mindre børn. Den store udfordring er benpladsen, for selv med testbilens store panoramaglastag, som er ekstraudstyr til 9.700 kroner, er der faktisk fin plads i hovedhøjde, men klemte knæ giver alligevel et lettere klaustrofobisk indtryk, hvis du er voksenstørrelse og skal sidde på bagsædet. Apropos lys, så har Fabia meget slanke stolper, og stationcarens store vinduer gør, at der er enormt god sigtbarhed ud af bilen. Der er næsten ingen blinde vinkler, som man hurtig sætter pris på, hvis man bevæger sig ind i hovedstadsområdet.

Skoda Scala - tjekken snobber op

Oppe foran hos mor og far er førermiljøet simpelt, men velfungerende. Vi tester en Ambition-variant, der som standard har læder på rattet, gearknop og håndbremsegreb, klimaanlæg og parkeringssensor bag. Testbilen har ydermere en lyspakke til 11.995 kroner, som indeholder LED-forlygter, som frisker det faceliftede udseende op, automatisk op- og nedblænding og regnsensor. Bilen er udstyret med en teknikpakke til 9.995 kroner, som blandt andet inkluderer en adaptiv fartpilot, multifunktionsrat, tågeforlygter, bakkamera og en bedre radio. Oplevelsen er, at Fabia har alle de fornødenheder, man forventer, og så formår Skoda stadig at leve op til ryet om fuld valuta for pengene. Testbilen kryber op på 230.000 kroner med alt udstyr, og det virker ganske fornuftigt for pakken.

Trebenet sejtrækker
Motoren i testbilen er en 3-cylindret 1-liters motor med 110 hestekræfter og 200 Nm, som er koblet til en 7-trins dobbeltkoblingsgearkasse. Lad os starte med gearkassen, som skifter blidt og umærkeligt, når man er kommet op i fart, men ved igangsættelse er der altid en smule tøven, som giver en lettere hakkende start. Det virker også til, at gearkassen har en livslang mission om at kvæle motoren med det tungeste gear som muligt. Den skifter gerne til 7. gear ved 60 km/t, så den stakkels lille motor ligger og kæmper omkring 1.200 o/min. Det er sikkert godt for forbruget, men det kan virke lidt irriterende at høre på den ellers støjsvage motor sejtrække. Oplevelsen var, at motor og gearkasse vågnede op, når man i stedet satte gearkassen i sport-indstillingen, hvor den så er både mere ivrig efter at skifte gear og holder gearene længere. Så føles den ellers lille motor kvik og oplagt.

Som i de gode, gamle dage – Toyota Corolla

Køreegenskaberne er ganske komfortable, og fjedrene oplevelses som om de har en lang vandring. Det giver en samarbejdsvillig undervogn, når man møder bump i vejen, men også en del krængning i sving, så nogen sportsvogn er Fabia Combi ikke, men det er vel heller ikke det, den skal bruges til. Eneste mindre minus er en del dæk- og vindstøj på motorvejen.

Samlet er Skoda Fabia Combi dog en tiltalende pakke for familien med små børn. Der er oceaner af plads i bagagerummet, og med en pris på 200.000 kroner, er det svært at finde noget, der er rigtig træls ved den lille tjekke.