Subaru-biler er et relativt sjældent syn på de danske veje – i 2011 kom der blot 82 nye biler på gaden, og indtil videre her i 2012 er det blevet til 35 nye Subaru’er. Japanske Subaru satser primært på, hvad vi her i Danmark vil kalde specialbiler, og derfor ser vi ikke familien Danmark køre rundt i Subaru i massevis. Priserne for den billigste Subaru starter ved knap 400.000,- og slutte oppe i nærheden af 800.000,-. Med de høje priser følger dog meget høj kvalitet, lækker teknik og suveræne køreegenskaber.

Subaru XV
XV som blev introduceret her i 2012 er den nyeste model fra Subaru. XV er det man populært kalder en Crossover – en god blanding mellem en stationcar og en firehjulstrækker, så her burde man have et køretøj, som kan klare alle dagligdagsopgaver og mere til.

XV’eren vi her har til test, er den dyreste udgave med den helt nye diesel boxermotor, og praktisk talt alt i udstyr. Prisskiltet lyder på godt 550.000 kr..

Som det tydeligt fremgår af billederne til højre for artiklen, var XV’eren udstyret med en farve, som man ikke overser i trafikken, og sammen med de store sorte alufælge var opmærksomheden i trafikken og på p-pladserne overvældende. Generelt er designet ikke smart eller fancy, men bilen udstråler kvalitet.

Teknikken
Som nævnt byder en Subaru altid på lækker teknik og kvalitet, og det gør sig også gældende med XV. Alle Subaru modeller er født med træk på alle fire hjul – AWD – af typen som fungerer automatisk og regulerer trækkræfterne efter behov. Der er ikke mulighed for reduktionsgear, eller manuelt spær på differentialerne, så nogen bjergged bliver den ikke, men man får suverænt fodfæste på våd vej, i sne og på skovvejen.

Også under motorhjelmen finder med noget anderledes og specielt – en diesel boxermotor. En boxermotor er karakteriseret ved at cylindrene sidder parvis på hver sin side af krumtappen, og det giver mulighed for at man kan producere en fladere motor, hvilket er godt for tyngdepunktet, men endnu vigtigere giver det en meget bedre og vibrationsfri motorgang.  Subaru er den største producent af boxermotorer, og introducerede, som den første producent, en boxer motor på diesel i 2008. Selvom selve udviklingen og produktionen af denne type motor er væsentligt dyrere end en traditionel rækkemotor, så holder Subaru altså fast i denne motortype.

Og det virker da også som en meget god idé, da denne nye motor er en rigtig lækker sag. Man kan hurtigt vænne sig til den super fine gangkultur, og den meget jævne kraftudfoldelse som motoren leverer.

Motoren yder 147 hk ved blot 3.600 o/min, og et stort drejningsmoment på 350 Nm allerede fra 1.600 o/min. Det vil sige, at der er mange, mange kræfter til rådighed ved få omdrejninger, og det er også kun et plus for støjniveauet.

Bag rattet oplevet man motoren, og resten af bilen, som meget velkørende. Bilen er udstyret med en 6 trins gearkasse, som udfører opgaven til UG. Og på trods af bilens 20 cm frihøjde opleves VX ikke som værende høj eller blød i de skarpe sving. En meget fast og velafstemt undervogn samt et lavt tyngdepunkt betyder, at bilen ligger godt på vejen i alle situationer.

God plads og veludstyret
Indendøre er førstehåndsindtrykket godt og kvaliteten gennemført. Igen er designet afdæmpet og gennemtænkt. Der er ingen smarte eller fancy design gimmicks, som alligevel blot er der for syns skyld.

Selvom XV udefra kan virke kompakt, så overrasker pladsen i kabinen. Især på bagsædet er der fin plads til voksne, men man skal dog passe på hovedet, hvis man nærmer sig en højde på 190 cm.

Det eneste skuffende er bagagerummet, som kun klarer 380 liter, hvilket er 100 liter i underkanten i forhold til en stationcar.

Som tidligere nævnt har vores Subaru XV det højeste udstyrsniveau ”Business Sport”, hvilket er ensbetydende med komfortudstyr i lange baner. Man kan blandet andet sidde komfortabelt i den sorte læderstue, justere førersædet elektrisk 8-veje, bruge nøglefri adgang og start af bilen, se langt med xenon forlygterne og nyde den friske luft med soltaget. Der er selvfølgelig også elruder, klimaanlæg, multiinformations display, bakkamera, regnsensor og fartpilot.

Sikkerhedsmæssigt er listen selvfølgelig komplet med ESP, 7 airbags (den 7. er en knæairbag til føreren), aktive nakkestøtter og ISO-FIX beslag til barnestole.

Konklusion
I Sverige, hvor Subaru mærket er meget mere udbredt end herhjemme, har man i de sidste mange år kunne læse i den store tilfredshedsundersøgelse AutoIndex, at Subaru ejere er de mest tilfredse bilejere blandt alle mærker. Efter blot en uges ”ejerskab” er det selvfølgelig svært at sige det samme, men det er ikke let at finde noget at kritisere på denne nye Subaru XV. Man kan blot håbe, at der komme lidt flere Subaru biler på de danske veje.