Amerikanske trends smitter altid mere eller mindre af på danskerne, og det gælder også inden for valg af bil. Firhjulstrækkere og SUV'er er de senere år blevet populære biler blandt de, der gerne vil have en lidt ekstraordinær bil. De lidt specielle biler er på hvide plader, som regel, ikke til at betale i Danmark - og dette har netop gjort Suzuki’s Grand Vitara til en af de meste solgte varebiler i 2003. Den store popularitet skyldes hovedsageligt, at man kan få en fuldblods firhjulstrækker med dieselmotor til under 200.000 – på guleplader og incl. moms.

Grand Vitara har netop gennemgået et facelift, og vi har i denne omgang storbroderen til Grand Vitara – XL-7 – til test. XL-7 er en forlænget udgave af den almindelige Grand Vitara, hvor akselafstanden er forøget med 32 cm. Dette er selvfølgelig med henblik på, at bilen skal være udstyret med sæder til 7 personer, men som varebil får man et meget stort varerum med en kapacitet på 2.065 liter. Som 7-personers er bilen oppe i en pris på 379.995,-. På gule plader kan man nøjes med 197.470,-. Faceliftet har, for det udvendige betydet, en revideret front med nye lygter. Forandringen i forhold til tidligere er markant, men om den er pænere er jo så et spørgsmål.

Faceliftet af kabinen har længe været hårdt tiltrængt, da kabinen har været designmæssigt forældet i flere år. Man må jo så sige, at Suzuki har taget sig sammen og redesignet interiøret fuldstændigt. Blandt andet har midterkonsollen og dørene fået ”træindlæg”, omkring gearstangen har man tilføjet lidt krom, instrumenterne har fået en klar hvid skala med lysende visere og betjeningen af bagrudeviskeren er nu integreret i viskerarmen i stedet for trykknapper. I den gamle model skulle man betjene ventilationsystemet via knapper og ”skydere”, hvilket nu er blevet skiftet ud med et fuldautomatisk klimaanlæg, der er standard i XL-7. Kabinen er som helhed nu oppe i et kvalitetsniveau, hvor man føler sig godt tilpas bag rattet. Man sidder godt i forsæderne, der har god sidestøtte og nakkestøtte, der sidder med tilpas afstand til hovedet.

Udstyrsniveauet er generelt flot, hvor der udover klimaanlæg er: sædevarme, elruder, elspejle med varme, 16” alufælge, justerbar midterkonsol/armlæn, højde justerbart forsæde, ”justerbart” rat og ikke mindst 5 kopholdere.

Sikkerhedsniveauet er desværre for dårligt. ABS bremser og 2 airbags er det eneste der er på listen. Man savner især flere airbags, og enten antispin eller endnu bedre ESP, da XL-7 primært er baghjulstrukken, hvilket kan være en ulempe og direkte farligt i vådt- og glat føre, hvis man ikke kører forsigtigt. Dette er endnu mere udpræget i den kraftige V6 model, der efter faceliftet har hele 184 Hk på baghjulene.

Den 2 liters commonrail dieselmotor med 109 Hk har tidligere kun været at finde i den almindelig Grand Vitara - men i forbindelse med faceliftet fås XL-7 både med denne motor og med den kraftige V6’er. Dieselmotoren er oplagt til offroadkørsel, hvilket moment på 273 Nm. ved 1.900 o/min indikerer. De 109 Hk har dog rigeligt at slæbe, og da motoren også lider af markant turbotøven er man sjældent den første over et lyskryds. De nøgne tal fortæller om en tophastighed på 155 km/t, en accelerationstid på 15,5 sek. fra 0-100 km/t Samt et gennemsnitligt forbrug på 12,5 km/l. Forbruget under testugen lå på 10 km/l.

Det ret lave EU-mix resulterer i en høj vægtafgift på hele 7.080,- pr. år. Sammen med strafafgiften på 5.040,- pr. år for at man som privat kører på gule plader, er det ikke helt så sjovt længere at køre i stor firhjulstrækker.

Selvom XL-7 er højbenet, stor, tung og har en simpel undervogn kører den overraskende godt på asfalt. Retningsstabiliteten er ikke så dårlig, som man kunne frygte, og styringen er rimelig præcis. På motorvejen befinder bilen sig bedst ved hastigheder under 130 km/t, hvor dieselforbruget også holder sig på et fornuftigt niveau.

Suzuki Grand Vitara og XL-7 er nogle af de få firhjulstrækkere med ægte 4x4 teknik. Via en ekstra gearvælger kan man enten køre i 2H, 4H eller 4L. På tør asfalt må man kun køre i 2H; altså normal gearudveksling og træk på baghjulene. På sne eller andet løst underlag bør man køre i 4H, som giver træk på alle 4 hjul. 4L er kun til rigtig offroad kørsel, hvor man får maksimal trækkraft pga. den  lavere gearing. I 4L skal der meget til at stoppe bilen og den kan klare meget hårdt terræn i forhold til cafe-offroaderne Toyota RAV4, Honda HR-V, BMW X5 eller Lexus RX300.

Der er god chance for at Grand Vitara og XL-7 igen i år bliver den mest solgte firhjulstrækker. Med det seneste facelift er interiør og kabine blevet løftet op på et højt kvalitetsniveau og sammen med solid teknik og nogle attraktive priser, er Grand Vitara/XL-7 det bedste køb i klassen. At XL-7 nu også fås med dieselmotor vil selvfølgelig også betyde øget salg på denne model. Garantimæssigt yder Suzuki 3 års/100.000 Km mekanisk garanti og 6 år mod gennemtæring.