Det er ikke meget vi har set til Suzuki herhjemme, når det drejer sig om nye modeller. Selvom der næsten ikke går en dag uden en Suzuki reklame suser hen over TV-skærmen, så er det reklamer for eksisterende modeller, hvor man har lavet en ekstra skarp pris eller gejlet modellen op med ekstraudstyr til en favorabel pris. Problemet for Suzuki er derfor, at deres modeller har kørt for længe og er blevet ”hverdag” i hovedet på forbrugerne. Men, det vil Suzuki ændre på nu og sender derfor modellen S-Cross på banen.

S-Cross er en crossover, hvor man kombinerer de bedste elementer fra en personbil med de bedste elementer fra en SUV. Resultatet er noget i retning af en højbenet stationcar. Suzuki har selv sagt, at de gerne vil ind og snuppe lidt kunder fra f.eks. klassen duks, Nissan Qashqai. Det er noget af en mundfuld, da Qashqai uden sammenligning er den mest populære bil i sin klasse, og samtidig netop er kommet i en opdateret version, der er endnu bedre end den forrige. Så er det realistisk for Suzuki at hente kunder i dette segment? Vi kigger nærmere på Suzuki S-Cross.

Ved første øjekast ser S-Cross nydelig ud. Jeg bruger ordet nydelig, fordi det er det bilen er. Den er ikke prangende, heller ikke kedelig. Den er nydelig og der er ikke noget designmæssigt der springer i øjnene og får en til at juble eller græde. Så allerede her kan vi snævre køberfeltet ind til folk, der ikke har noget ønske om at skille sig ud eller som hungrer efter opmærksomhed. Suzuki har, traditionen tro, valgt at tilbyde deres model i række sprælske farve – så vil du gerne have lidt opmærksomhed alligevel, så vil den smukke Boost Blue Pearl Metallic eller den spøjse Crystal Lime Metallic helt klart være noget for dig. S-Cross fås i ti forskellige farver.

Sætter du dig indenfor bliver du mødt af en rummelig men meget mørk kabine. Den valgte plastkvalitet er af den lidt hårdere type, uden at virke billig. Førerpositionen er glimrende og du sidder højt og har godt udsyn. Noget, som specielt kvindelige chauffører holder af (ifølge statistikken, red.). Det er nemt at finde sig til rette ved forsæderne, men ved bagsæderne føles sædet meget fladt og bænk-agtigt. Pladsen er dog glimrende! Den meget mørke kabine kan gøres mere lys ved at lade solens stråler kigge ind via det store panorama glastag, som virkelig får kabinen til at virke endnu større, og som kan åbnes på en varm sommerdag.

Pladsen i bagagerummet er på 430 liter, hvilket absolut er acceptabelt, og vil opfylde de fleste krav fra f.eks. børnefamilier med barnevogn. Sæderne kan ligges ned og giver derved plads til 1.260 liter. Har du brug for ekstra aflæggeplads, så er der et ekstra opbevaringsrum under dækpladen i bagagerumsgulvet.

Sikkerhedsmæssigt er S-Cross med helt fremme og fås med 7 airbags, ESP, Hill Holder og dæktryksovervågning som standard.

Bag rattet vil du opleve en velkørende bil, der umiddelbart ikke lider under sin ekstra højde når det drejer sig om køreegenskaberne. Og køreegenskaberne er et af de helt store emner, når snakken falder på S-Cross. Bilen er nemlig udstyret med AllGrip firehjulstræk, der med sine fire indstillingsmuligheder gør det nemmere at komme frem på forskellige former for underlag. Vælger du ”Auto”, hvilket er standardindstillingen, prioriteres brændstoføkonomien og lader kun firehjulstrækket gribe ind, hvis der er brug for det. Vælger du ”Sport”, vil du opleve at trækkraften primært sendes til baghjulene og speederresponsen intensiveres. Dette giver naturligt nok en mere sporty fornemmelsen. Vælger du ”Snow” optimeres firehjulstrækket til det glatte underlag, og i ”Lock” låses firehjulstrækket og sætter bilen i en slags off road mode. Lock kan kun benyttes ved hastigheder under 60 km/t.

Systemet fungerer glimrende og er helt klart et stort plus at købe med, hvis du har set dig lun på en S-Cross.

Suzuki har gjort det nemt når det drejer sig om valg af motor. Du kan få én benzin og én diesel variant. Begge motorer yder 120 hk. Men, her holder sammenligningen så også op. For de to maskiner er vidt forskellige. Vælger du benzinmotoren kan du få 5-trins manuelt gear eller en trinløs CVT gearkasse. Dieselmodellen fås udelukkende med 6-trins manuelt gearskifte. Begge motorer fås med enten forhjulstræk eller AllGrip.

Benzinmodellen mangler lidt muskler, 120 hk er ikke nok til denne bil. CVT-gearet skal du holde dig fra, da det ødelægger køreoplevelsen, og den manuelle 5-trins gearkasse virker lidt knoldet, specielt i de lavere gear.

Den 120 hk dieselmotor er en glimrende maskine, der takket være et massivt drejningsmoment på 320 Nm ved 1.750 o/min har rigeligt med motorkraft. Derudover er det en energiklasse A+ bil, der kører 23,8 km/l i gennemsnit (med 2-hjulstræk, red.). Det er rigtig godt! Dieselmotoren gør S-Cross i stand til at trække 1.500 kg på krogen, hvis der skulle være interesserede campingfolk, der overvejen et køb.

Prismæssigt skal Suzuki være yderst skarpe, hvis de vil kæmpe med i den populære klasse, og netop her er det som om at det glipper lidt for Suzuki. En 1,6 liters diesel med maksimalt udstyr (GLX, red.) og AllGrip koster godt og vel 350.000,-. Kan du nøjes med GL+ udstyret, så ender du på knap 320.000,-. Det er rigtig mange penge, hvis vi kigger mod konkurrenterne, hvor en Nissan Qashqai med firehjulstræk, 130 hk dieselmotor og Visia udstyr koster 326.000,-.

S-Cross er en udmærket bil, der skiller sig ud fra mængden ved ikke at skille sig ud fra mængden. Dens AllGrip firehjulstræk er rigtig godt, men resten af bilen virker lidt gammeldags, ja faktisk føles bilen som om den burde være kommet for f.eks. 4 år siden. Samtidig er priserne for høje, sammenlignet med resten af klassen. Det der taler for S-Cross, udover det glimrende firehjulstræk, er det faktum, at du får det du ser. Der er ingen skjult dagsorden, ingen fælder e. lign. S-Cross er altså en ”no nonsens” bil for folk, der ikke vil skille sig ud.

TEKST