I slutningen 2011 introducerede Toyota en ny generation af den meget populære minibil Yaris. I forhold til den tidligere generation, så er den nye Yaris vokset på alle leder, og specielt designet har fået mere fylde og et moderne udtryk.

Større, lettere og voksen
På trods af at Yaris er blevet 10 cm længere og 5 cm bredere, så er den faktisk blevet 20 kg. lettere, alt i alt – et lille plus i forhold til køreegenskaber og brændstoføkonomi.

Yaris har, også i MPV versionen Verso, altid haft et lidt spinkelt og betuttet udseende. Men med det nye look, som har mange ligheder med de større modeller, tænker man ikke umiddelbart over, at her kommer en lille Yaris – udstrålingen er markant bedre og mere voksen.

Analogt
Tidligere har kabinen i Yaris være præget af den specielle digitale instrumentering, som var placeret i midten af instrumentbordet – nogle kan lide denne type og placering, men generelt så er en traditionel placering med store tydelige analoge instrumenter et sikkert hit hos flertallet af køberne, så det er Toyota også gået tilbage til – og ja, det fungerer bedre og ser meget flottere ud.

Speedometer er placeret centralt i en fin størrelse, og med omdrejningstæller og tankmåler til siderne.

Kabinen
Generelt er kabinen velindrettet med gode sæder med fin sidestøtte samt multijusterbart rat og førersæde. Så her er alle muligheder tilstede for at finde en tilpas kørestilling.

De 10 cm i ekstra total længe har givet mere benplads til bagsædepassagerne, sådan er der nu er ganske rimelig plads til fire voksne i den lille Yaris.

Bagagerummet er ikke verdens største og rummer blot 286 liter. Splitbagsæde er dog standard på alle modeller, så man kan hurtigt lave ekstra plads. I T2 modellen er der desuden en justerbar bund i bagagerummet, så man kan vælge at have et bagagerum helt uden læssekant og med et ekstra rum forneden.

Udstyr
Toyota Yaris leveres i udstyrsniveauerne T1 og T2. Forskellen er ikke så stor mellem de to niveauer, men der er lidt ”ekstra guf” i T2. Det er blandt andet læderrat og –gearknop, omdrejningstæller, instrumentbord og dørpaneler i blødere materiale, Bluetoothbetjening via rattet og dobbelt bund i bagagerummet.

Desværre skal man selv i T2 undvære el-bagruder.

Touch og Touch & Go
Som tillæg til T2 giver Toyota også muligheden for at købe en 6,1” touchskærm med mange spændende og interaktive muligheder. Med i pakken følger også et bakkamera.

Den 6,1” skærm giver en mulighed for at betjene radio/cd, din mobiltelefon og
bærbare musikenheder, som tilsluttes via usb-, aux-indgang eller Bluetooth. Systemet kan også vise aktuelle køreinformationer på skærmen – bl.a. vises dit gennemsnitlige forbrug de sidste 15 min., minut for minut via et overskueligt søjlediagram – så alle muligheder er tilstede for at lære økonomikørsel!

Ved en opgradering yderligere, så system hedder Touch & Go, har man nu mulighed for at modtage og sende SMS via touch skærmen, og bruge det indbyggede navigationssystem sammen med Google, blandt andet hvis man er på jagt efter en p-plads.

De mange muligheder, som Toyota Touch & Go tilbyder, er super lækre, men for mange nok også overvældende. Hvis man ikke ligefrem er en lille computernørd, så vil mange muligheder nok sjældent blive brugt.

Toyota Touch med bakkamera koster 6.000 kr. ekstra i forhold til T2. Vil man også have Touch & Go, skal der lægges yderligere 6.000 kr. oven i.

Motorerne
Toyota Yaris fås enten med en 1,0 eller 1,3 liters benzinmotor, eller en 1,4 liters dieselmotor. Den mindste motor er på 3 cylindre og yder 69 hk. Motoren i denne testbil er på 1,3 liter og yder respektable 99 hk. Dieseludgaven på 1,4 liter yder 90 hk.

De 99 hk som trækkes ud af blot 1.329 ccm er friske, men desværre lidt støjende, når de får pisken. Man kunne foranlediges til at tro, at Toyota i jagten på overskydende vægt har skåret lidt for meget støjdæmpning væk i motorrummet. Momentet på 132 Nm v. 3.800 o/min. betyder, at der skal en del omdrejninger til, selv når man ønsker at motoren skal sejtrække, og det giver uvilkårligt lidt ekstra støj.

Det er lidt ærgerligt med den støjende motor, for køreoplevelsen i Yaris er totalt set en ganske positiv oplevelse. Retningsstabiliteten er god på motorvejen, og undervognen er fint afstemt til både at sortere de værste ujævnheder fra, men samtidig give god beliggenhed i svingene.
 
Konklusion
Toyota’s biler har aldrig været billige, og denne Yaris T2 Touch & Go ender alt i alt på næsten 190.000 kr. med metallak. Det er ikke småpenge for en bil i denne klasse. Hvis man kan undvære det fancy udstyr og stadig beholde den 1,3 liters motor er prisen med metallak 175.000 kr..

Man får dog også valuta for pengene. Den nye Yaris SER gennemført ud og ER gennemført på de allerfleste områder – kvaliteten er i top mht. materialer og forarbejdning. Vores største ønske er en mere støjsvag motor.