En af verdens mest solgte bilmodeller gennem tiderne fylder 40 år. Bilen har for mange ikonisk status og har i utrolig mange år været navngiver til en hel bilklasse, simpelthen fordi den satte standarden for, hvor god en bil burde være, i netop dette segment. Navnet er selvfølgelig VW Golf. I anledning af de 40 år, har VW valgt at sende to jubilæumsmodeller på markedet – den ene hedder Golf 40 Years Edition, den anden Golf R-Line. Vi har kigget nærmere på sidstnævnte.

R-Line er den betegnelse VW bruger om deres sportsligt stylede modeller. Altså, standardbiler, som får lidt ekstra lir fra fabrikken – normalt i form af optisk styling. Den nye Golf R-Line er ingen undtagelse.

Golf R-Line fås med to forskellige motorer. En 2,0 liters TDI med 150 hk og en 1,4 liters TSI med 140 hk – begge med mulighed for DSG gear. Vi tester den 1,4 liters TSI med netop DSG.

Motoren er et godt eksempel på den udvikling, der netop nu præger bilproducenterne over hele verden. Selvom superbilerne med V8, V10 og V12 motorer lever i bedste velgående, så er bilerne til hverdagsbrug ramt af downsizing i stor stil. Hvor vi tidligere så 1,6 – 2,0 liters motorer, så ser vi nu 0,9 – 1,5 liters motorer. Det er ikke nødvendigvis en dårlig ting, bare se på de motorer vi får fra Renault, Ford og selvfølgelig VW. Denne 1,4 liters motor har ved hjælp af moderne turboteknik en maksimal ydelse på 140 hk, som leveres ved 4.500 o/min. Langt mere interessant er dog drejningsmomentet på 250 Nm, som leveres allerede fra 1.500 o/min. Her er altså tale om tal, som vi normalt kun ser på dieselbiler. Dette giver en helt anden accelerationsoplevelse, da bilen stort set yder sit maksimale fra tomgang. Det giver samtidig en helt eminent oplevelse, når motoren parres med VW’s DSG gearkasse – i dette tilfælde en 7-trins. DSG gearkassen har dog et lille minus, som jeg personligt ikke bryder mig om. I ”normal” indstillingen skifter bilen til 2. gear allerede inden du når 5-10 km/t. Og da man samtidig godt kan føle, at der går lidt tid fra du træder på speederen til der sker noget. Ja, så kan starten godt føles lidt underligt, hvis du har travlt og forventer at komme hurtigt af sted. Heldigvis kan du indstille bilen individuelt og lave din egen køreprofil. Her kan du selv vælge, om du ønsker sportslige gearskift, strammere styretøj etc. Men, bortset fra denne detalje, hvor der er en lille smule tøven ved første speeder tråd, så fungerer gearskiftet formidabelt.

Præstationerne er bestemt værd at nævne, da Golf R-Line 1,4 TSI stryger fra 0-100 km/t på blot 8,4 sekunder og stopper først når nålen rammer 212 km/t. Samtidig holder den et gennemsnitligt brændstofforbrug på 20,0 km/l, hvilket må siges at være imponerende godt.

Vælger du R-Line modellen, så får du en bil, der rent optisk skiller sig betydeligt ud fra en standard Golf. Specielt forkofangeren og bagkofangeren med den sortlakerede diffuser og de forkromede afgangsrør skiller sig ud. Og da vores testbil havde lidt R-Line ekstraudstyr i form af sænket undervogn (15 mm, red.), tonede bagruder, 17” letmetalfælge og LED-lygter – ja, så var der skruet endnu mere op for det sportslige look.

Indvendigt havde man valgt at udstyre bilen med sportssæder, hvilket jeg absolut kan anbefale. De har en virkelig god støtte samtidig med, at de er yderst komfortable. Værd at fremhæve er også det fladbundede læderrat, som virkelig er en fornøjelse at holde ved.

Køreegenskaberne er typisk Golf. Den sænkede undervogn betyder dog, at R-Line modellen opleves endnu skarpere end standardbilen. Faktisk matcher denne lille detalje bilen så godt, at jeg klart vil anbefale det til alle, der ønsker at køre VW Golf.

Ret interessant er prisen for den nye R-Line model. VW har nemlig formået at holde et fornuftigt prisleje på netop Golf – og R-Line er ingen undtagelse. En 1,4 liters TSI med 140 hk, Sportspakke Plus, DSG og LED ender omkring 375.000,-, hvilket må siges at være yderst acceptabelt.

Golf R-Line er et rigtig godt tilbud lige nu, hvis du kigger efter bil i ”Golf klassen”. Udstyret er mange og motor og køreegenskaber en fornøjelse. Designet skiller sig meget ud fra en standard Golf, hvilket klæder bilen rigtig godt.

VW Golf R-Line 1,4 TSI DSG er imponerende god.