Efter en forholdsvis sløv periode er bilproducenterne igen begyndt at give den gas når det drejer sig om ekstreme udgaver af almindelige familiebiler. Seat har deres Leon med 280 hk, Ford har Focus RS med ekstreme 350 hk og VW har deres Golf R med 300 hk. Vi har taget en kig på sidstnævnte – denne gang i stationcarudgaven Variant.

På nær en ændret styling og de fire fede afgangsrør, så adskiller en Golf R Variant sig ikke synderligt fra en almindelig VW Golf i sportstrim. Men, jeg tror nu heller ikke at det er planen fra VW’s side. De vil egentlig gerne køre lidt på ideen om at Golf R er en ulv i fåreklæder. Det virker også ganske glimrende, da du udover afgangsrørene, en større frontgrill og et par R emblemer, ikke er noget der lige i forbifarten får en til at tænke ”wow, det er en Golf R”. Men, der er virkelig forskel og det vigtigste finder vi under motorhjelmen, hvor VW har puttet deres 2,0 liters turbomotor med 300 hk ned.

Motor
Motoren er ret interessant. Vi finder de forskellige biler indenfor VW koncernen, men med forskellige ydelser. Ydelsen er som sagt 300 hk og det maksimale drejningsmoment er hele 380 Nm. Takket være det glimrende 4Motion firehjulstræk, så overfører Golfen de mange hk perfekt på stort set alle underlagt. 0-100 km/t er overstået på 5,1 sekunder og topfarten er 250 km/t. Tøjlerne holdes af en vidunderlig 6-trins dobbeltkoblingsgearkasse (DSG), der med ultrahurtige skifte gør det til en rigtig god oplevelse at lege med Golfen – både med automatisk skifte og via paddles ved rattet.

En af de gode ting ved motoren er, at det maksimale drejningsmoment allerede er tilstede ved 1.800 o/min. Du får altså et jævnt og meget solidt træk stort set fra start – det er meget imponerende.

VW lover 14,5 km/l i snit. Det kunne vi ikke helt holde og over en blandet strækning på cirka 800 km lykkedes det kun at holde 10,9 km/l. Antallet af hk taget i betragtning er det OK – men også kun lige.

Interiør
Indvendigt har Golf R fået et lidt mere sportsligt udtryk end en standard Golf. Der er indlæg i Carbon look, pedaler i stål, sort taghimmel og et meget lækkert sportsrat. Derudover har du en stort og letlæselig touch screen til kontrol af navigation og bilens opsætning. Og apropos opsætning, så har du rig mulighed for at tilpasse Golf R efter dit eget humør. I Sport mode er der dog ingen tvivl om, at bilen er bedst. Lyden ændres markant, hvilket også gælder speeder respons og styretøj. Men, selvom du kører i Sport mode, så bliver Golf R desværre aldrig det bæst af en bil, som jeg havde håbet på den ville være. For mig at se, så har VW ikke givet den gas nok i udviklingen, men i stedet skabt en hurtig Golf – en slags Golf GTI Ekstra. Og jeg mener det helt oprigtig når jeg siger, at selvom Golf R er en hurtig, lækker og ekstremt velkørende bil, så er den faktisk lidt kedelig sammenlignet med dens allerstørste konkurrent Ford Focus RS. Hvis vi ser bort fra det noget mere konservative design og en ikke helt så potent lyd, som man kunne have ønske set af en 300 hk Golf, så er der to punkter, hvor Golfen taber terræn. For det første, så har konkurrenten 50 hk mere – det kan man til nød acceptere, hvis præstationerne er tæt på hinanden. Men, det helt store minus kommer, hvis vi kigger på prislisten – her koster en Golf R (hatchback 6-trins manuel pga. sammenligningen, red.) 639.000,-. En Ford Focus RS med 50 hk mere koster 565.000,-. Der er altså næsten 75.000,- i forskel – og det er for meget. Og når du så begynder at komme ekstraudstyr i bilerne, så stikker VW’en helt af. Det er ærgerligt.

Samlet set
Der er ingen tvivl om, at VW Golf R er en vidunderlig bil. Den kører godt, har en super lækker motor og et suverænt gearskifte. Derudover får du pladsen fra en almindelig Golf Variant, hvilket må siges at være et stort plus. Men, lige nu ser jeg mest af alt Golf R som en meget hurtig Golf. Hvis det er intentionen fra VW, så er målet opfyldt – men, hvis målet var en ekstrem Golf, der skulle dele øretæver ud i netop Golf klassen, så mener jeg ikke, at resultatet er godt nok. Og slet ikke til prisen. Jeg er overbevist om, at en Golf GTI Clubsport med 265 hk og en pris på knap 530.000,- vil gøre dig lige så tilfreds i hverdagen. Desværre fås den ikke som Variant.

Så alt i alt er Golf R en super lækker bil, der bare ender med at blive lidt kedelig og lidt dyr. Og det burde den ikke være – slet ikke det første.