Dieselbilerne bliver sendt på porten i Danmarks største byer allerede i år – hvis de ikke har monteret et partikelfilter. Så det fik os til at gå på jagt efter fem fede dieselbiler, som gerne må køre i byen.

Dieselbilerne har længe været macchina non grata i storbyerne, men fra 1. oktober 2023 er det helt forbudt at køre ind i Danmarks fem største byer; København, Frederiksberg, Odense, Aarhus og Aalborg, hvis bilen ikke er udrustet med partikelfilter. Omkring 75.000 dieseldrevne personbiler står til at blive ramt, så det kunne måske være på tide at kigge dig om efter en nyere brugt bil. Derfor har vi fundet fem fede forslag, som alle kører på diesel, og som fortsat må køre i byen.

Storbyer sender dieselbiler uden partikelfilter på porten

Alfa Romeo Giulia 2,2 D

Vi starter med en italiensk delikatesse. Alfa Romeo Giulia er den bedstkørende sedan på denne side af en BMW M3, og har måske et endnu mere skarpt og direkte styretøj – selv i den helt almindelige borgerlige diesel, som vi har fundet her. Den kører helt fantastisk, og den 180 hestes diesel er et fint og sparsommeligt bekendtskab, som officielt kører op til 26,3 km/l. Det betyder, at du stadig kan slippe med en grøn ejerafgift på under 4.000 kroner for en bil, der rammer 100 km/t på 7,4 sekunder. En lækker og overset bil, som gør pendlerturen meget sjovere.

Bilen her er 2018, har kørt 103.000 kilometer og koster 289.900 kroner.

BMW X5 M50d

Selvom der er fri passage i miljøzonerne, så kan man jo godt have et par store overarme. Derfor har vi taget denne rimelig ekstreme BMW X5 med. Det er den særlige M50d-version, som har en motor, der passer sig bedst til en kæmpe hestetrailer eller langture gennem Europa.

Det er nemlig BMW’s voldsomme sekscylindrede diesel på tre liter. Her har den hele fire turboer, som yder hele 400 hestekræfter og fuldfede 760 Nm. Det er nok til at sende den 2,4 tons tunge SUV til 100 km/t på bare 5,2 sekunder.

Hjælp – giv mig en billig elbil med lang rækkevidde

X5’eren er fra 2019, har kørt 61.000 kilometer, og kan leases fra 6.656 kroner om måneden med en udbetaling på 120.000 kroner.

Citroën C3 1,4 HDI

Nu trækker vi den lige lidt ned igen, for denne Citroën koster nærmest det samme som tre års ejerafgift for den føromtalte BMW X5. Det er en undseelig C3 med en 1,4 liters dieselmotor og 70 heste, og det bedste der kan siges om den, udover at den har partikelfilter, er, den kører meget langt på literen – officielt 24,4 km/l.

De seks bedste elbiler til vinterkulde

Men den ligner nu faktisk et godt tilbud, for bilen har kun kørt 127.000 km, og med både undervognsbehandling og regelmæssige service lader den til at være velholdt. Alligevel skal du kun slippe 36.900 kroner for denne C3, som er fra 2010.

Ford Focus 1,5 Ecoblue

Hvis din hverdag består af flere timers pendling, så skulle du måske overveje denne Ford Focus. Den seneste generation Focus har stadig de underholdende og dynamiske køreegenskaber, men er blevet noget mere lækker i kabinen. I denne udgave får du tilmed et imponerende lavt forbrug.

Her er elbilerne, der må trække mest

Den 1,5-liters diesel med 120 hestekræfter lover nemlig et forbrug på 31,4 km/l, så du skal slippe blot 2.500 kroner årligt i ejerafgift.

Bilen her er 2019, har kørt 99.500 kilometer og koster 180.995 kroner.

Land Rover Defender 130 2,4

Det er ikke sikkert, at politikerne på Rådhuspladsen vil juble – men nu skal de ikke bestemme alt. Samtidig synes vi, det kunne være lidt haha-sjovt at finde en bil, som absolut ikke passer til storbyen, men som på grund af partikelfilteret alligevel kan køre helt ind og parkere foran Rådhuset. Og den bil er denne Land Rover Defender.

Det er 130-tommers udgaven, så den har en venderadius som en af de cruiseskibe i Københavns havn, som sjovt nok ikke bliver mødt med partikelfilter-krav. Så oplagt som bybil, kan man ikke beskylde Defender 130 for at være. Den er heller ikke ligefrem økonomisk. Den 2,4-liters Ford Transit-motor er opgivet til ni km/l, og så er det ikke engang, fordi den er hurtig. Tværtimod. Og alligevel er Defender bare sej ud.

Er du i tvivl, så se afsnittet her, hvor Bilnørderne får brug for rene underbukser

Bilen her er fra 2009, har kørt 124.000 kilometer, og til trods for varebilsstatus, koster den 229.900 kroner.