Sikkerheden er i top hos samtlige biler i den seneste NCAP-sikkerhedstest. Specielt det kinesiske bilkoncept Lynk & Co imponerer med tårnhøj kollisionssikkerhed. Bilen, der er på vej til Danmark, kan ikke købes, men fås kun på abonnement på ned til en måned.

Skulle man stadig være i tvivl om, om bilproducenterne er midt i en elektrisk revolution, er det nok at kaste et blik på den seneste test fra Euro NCAP. Af testens fem biler er de fire helt eller delvist elektriske – en enkelt kører tilmed på brint. Elbiler og hybridbiler er for længst blevet mere reglen end undtagelsen, når Euro NCAP tester nye bilers sikkerhed.

Den grønne svensker – Volvo XC40 Recharge Twin
 
Årets femte test fra det europæiske sikkerhedssamarbejde står denne gang i nichebilernes tegn. Feltet består af elbilerne Audi Q4 e-tron og NIO ES8, leasing-konceptet Lynk & Co 01 og brintbilen Toyota Mirai. Kun Subaru Outback er en ren benzinbil.
 
Det gør dog ikke testen mindre interessant. Tværtimod. Mest spændende er måske den nye SUV fra Lynk & Co, der er et helt nyt bilmærke og bilkoncept. Lynk & Co 01, som modellen hedder, kan nemlig ikke købes, men fås kun på abonnement, som det kendes fra Netflix eller Amazon.
 
Volvo-sikkerhed
Det er kinesiske Geely, som også ejer Volvo og Polestar, der står bag Lynk & Co. Bilen fås enten som plugin-hybrid eller almindelig hybrid og kan kun bestilles på nettet, hvorefter den leveres på ens adresse. Lynk & Co er allerede ved at etablere sig i Sverige, Norge, Tyskland og Holland. Hvornår mærket lander i Danmark, er dog endnu uvist.

Pivringe – usædvanlig hård kritik af Dacia Sandero i crashtest
 
Lynk & Co er et spændende nybrud i bilverdenen, som vi kommer til at se mere til. De har fra begyndelsen meldt ud, at sikkerhed skal være et afgørende parameter hos dem, og bilen fås kun med ét højt sikkerhedsniveau. Det er altså ikke noget, man hverken kan til- eller fravælge. Lynk & Co 01 er langt hen ad vejen identisk med Volvo XC40, og derfor har bilen ingen problemer med at køre alle fem stjerner i hus. Især kollisionssikkerheden er noget af det bedste, vi har set, og bilen scorer det til dato højeste resultat i den kategori i en Euro NCAP-test, siger FDMs repræsentant i Euro NCAP, Søren W. Rasmussen.
 
Q4 halter efter søskende
At elbilerne buldrer frem, ses også herhjemme, hvor hver femte solgte nye bil i august var en elbil. Set med danske øjne er Audi Q4 e-tron, der med 320 biler var den tredje mest solgte elbil i august, derfor testens mest interessante bil.

Brødredrab – vi kører den elektriske Q4 e-tron
 
Der er ikke mange fingre at sætte på sikkerheden hos Audi Q4 e-tron. Alligevel klarer den sig ikke helt så godt som sine to søskende, VW ID.4 og Skoda Enyaq. Det er især den automatiske nødbremse, der ikke er helt så god, og samlet trækker det ned. Det er dog i småtingsafdelingen, og Audi Q4 e-tron er stadig er en meget sikker bil, siger Søren W. Rasmussen.
 
Blandt de fem biler gemmer sig en brintbil. Det er den nye udgave af Toyota Mirai, der ligesom i 1. generation også får de maksimale fem stjerner.

Bedre end en elbil? Vi kører brintbilen Toyota Mirai
 
Udviklingen af brintbiler er ikke lige så langt fremme som elbilerne. Men som testen af Toyota Mirai viser, er det ikke noget, der går ud over sikkerheden. I det hele taget viser Toyota, at de også her har styr på sikkerheden. Det bliver til fem flotte stjerner for Toyota Mirai, siger Søren W. Rasmussen.
 
Ud over de fem biler er der også blevet plads til en såkaldt genberegning af Ford Kuga i plugin-hybrid-udgave. Bilen blev i brændstofudgave testet til fem stjerner i 2019, som altså overføres til den populære SUV.