Porsche har ikke meget tilovers for Teslas seneste succes med elektriske biler – bygger elbil, der kan lade 80 procent af batteriet på 15 minutter.

I anledning af 70-års fødselsdagen vil Porsche investere 44 milliarder kroner i elektrificering af mærkets modeller. I 2022 skal en tredjedel af modelprogrammet således være elektriske eller i hvert fald elektrisk assisteret.

Porsche mission E er klar allerede i 2019

Første skridt er nye produktionsfaciliteter omkring hovedkvarteret i Stuttgart, som koster lige over fem milliarder kroner. Her er målet, at man med tiden skal producere 20.000 Mission E-modeller årligt. Det er Porsches kommende elbil, som endnu ikke er vist i en endelig produktionsform, og derfor er navnet heller ikke fastlagt endnu. Men vi kan forvente fartressourcer, der ikke halter efter det øvrige modelprogram. Mindst 600 hk, 0 til 100 km/t på under 3,5 sekunder, 200 km/t på under 12 sekunder, mindst 250 km/t og en rækkevidde, der er bedre end 500 kilometer. Og hvor er det er lige, vi har hørt om lignende tal – nå ja, der er vist en amerikansk producent af elbiler, som har haft masser af medvind de senere år, men Tesla imponerer ikke de tørre tyskere.

Hurtigere end Tesla
Til det amerikanske magasin Forbes, forklarer Porsches øverste direktør, Oliver Plume, det ganske simpelt. Tesla er ikke et benchmark for os.

Og selvom tyskerne ikke vil indrømme, at de har kigget til en amerikansk bil i udviklingen af deres, så har det nu nok alligevel været vigtigt at slå Tesla. Doktor Robert Meier, chef for Porsches batteriprogram, forklarer, at forskellen mellem Mission E og konkurrenterne først og fremmest er ladetiden. Med et specielt 800 volts batteri vil man kunne lade op til 80 procent af bilens kapacitet på bare 15 minutter, og det almindelige 400 volts batteri kan klare samme øvelse på 40 minutter.

Vi kører Porsche Panamera Sport Turismo Turbo til Ikea

Til Mission E-modellen har man udviklet en helt ny platform til elektriske biler, og på sigt vil den også findes under en elektrisk crossover, Mission E Cross Turismo, som vi fik et glimt af som koncept på Geneve Motorshow.