Aston Martin vil ’genoptrykke’ den legendariske, men ofte oversete DB4 GT Zagato. I alt skal der håndbygges 19 eksemplarer, og når de står færdige efter 4.500 timer, så vil de koste 48 millioner kroner.

Hos Aston Martin Works i Newport Pagnell kan man finde en flok dygtige håndværkere, som absolut ikke har travlt. Lige nu er de i gang med at bygge i alt 19 helt, helt unikke biler. Fra slutningen af 2019 vil du nemlig have mulighed for – forudsat at pengepungen er fed nok – at købe en Aston Martin DB4 GT Zagato, som den så ud, da den blev præsenteret på London Motorshow i oktober 1960.

Aston Martin skaber Bond-hyldest til 23 millioner kroner

Zagato, et italiensk design- og tuningsfirma, fik til opgave at gøre den almindelige og sportslige DB4 GT endnu hurtigere og lettere, så den kunne kæmpe mod Ferrari og Jaguars hurtigste. Opgaven blev givet til en meget ung Ercole Spada, som senere designede blandt andet BMW 7-serie og Alfa Romeo 155. Resultatet blev DB4 GT Zagato, som var mindre og mere aerodynamisk. Den var 45 kilo lettere, da man fjernede kofangere, og erstattede flere dele med aluminium, og glas med lettere Perspex.

Originalt ville der have siddet en 3,7-liters rækkesekser under motorhjelmen, som ydede 314 hestekræfter. Det var nok til at sende den 1.225 kilo tunge sportsvogn til 100 km/t på lige over seks sekunder, og videre til en topfart på 246 km/t.

Tilbage til fremtiden
Planen var at bygge 25 biler, men man stoppede, da man nåede 19. Efterspørgslen var simpelthen for lille, og DB4 GT Zagato gjorde aldrig nogen stor figur i motorløb. Til gengæld er bilen blevet sindssygt eftertragtet sidenhen. Først og fremmest på grund af det meget elegante og klassiske design, og selvfølgelig fordi der kun blev produceret 19 biler. Mange almindelige DB4 og DB4 GT’er har følgelig måttet finde sig i at blive ombygget til replikaer af DB4 GT Zagato’er.

James Bond’s firmabil kommer i stødet

Tilbage i nutiden er det måske netop derfor Aston Martin har fået idéen til at bygge nye biler efter den originale opskrift, for med prisen i baghovedet, kunne de lige så godt have en seddelpresse i hallerne i Newport Pagnell.

Teknisk vidunder – Aston Martins kæmpe-motor snurrer til 11.100 omdrejninger

Prisen for en nybygget DB4 GT Zagato Continuation er seks millioner pund eller 48.242.400 kroner – selvfølgelig uden dansk afgift. Det er en vanvittig høj pris, og det gør faktisk den lille klassiker til Aston Martins dyreste bil nogensinde. Prisen kan absolut ikke retfærdiggøres, men vi skal alligevel forsøge. For det første bliver der kun bygget 19 biler mere, så der i alt eksisterer 38 ægte GT Zagato’er. Desuden tager det omkring 4.500 timer at bygge hver bil eller lige over et halvt år – hvis man arbejder i døgndrift.