Den nye 208’er fra Peugeot har netop sat rekord i lavt brændstofforbrug. Med den yderst brændstofeffektive BlueHDi S&S 100 hk dieselmotor under motorhjelmen, kørte 208 hele 2.152 km på 43 liter diesel, hvilket svarer til et brændstofforbrug på 50 km/l eller en køretur fra København til Barcelona på én tank. Rekorden understreger, hvor overbevisende Peugeots seneste BlueHDi teknologi fungerer og viser samtidig, at, med den rigtige teknologi kan en forbrændingsmotor bidrage til at reducere CO2-udledningen.

2.152 km på én tank
Bedriften blev opnået på Peugeots testbane Belchamp i Frankrig under opsyn af UTAC (svarer til Teknologisk Institut i Danmark, red.), hvor det tog 38 timer at køre tanken tom på en serieproduceret Peugeot 208, som var udstyret med en 1,6 liters BlueHDi motor med 100 hk. Hver kører tog 3-4 timer bag rattet og da den sidste dråbe diesel var brugt op, havde 208´eren kørt 2.152 km og dermed sat rekord for en standard serieproduceret bil.

Den testede version er en brændstofbesparende udgave, som bliver tilgængelig i 208-porteføljen, når den nye 208 introduceres hos forhandlerne i Danmark efter sommerferien. Den er udstyret med en særlig aerodynamisk hækspoiler, Michelin Energy Saver+ dæk med lav rullemodstand og endelig har den et officielt brændstofforbrug på 33,3 km/l samt en CO2-udledning på blot 79 g/km.

Miljøduksen
Med den unikke kombination af en SCR katalysator (Selective Catalytic Reduction) og Peugeots partikelfilter-teknologi reduceres udledningen af de kræftfremkaldende NOx med 90 % og samtidig elimineres 99,9 % af partiklerne, hvilket gør BlueHDi-teknologien til det mest effektive system på markedet, når det gælder reduktion af partikler og emissioner.

Den nye Peugeot 208 introduceres med en række brændstoføkonomiske Euro 6 benzin- og dieselmotorer. Benzinmotorerne har en CO2-udledning fra 97 g/km, mens alle BlueHDi motorer er under 95 g CO2/km.